מה עוד לא עשינו הקיץ?

מחפשים מה עוד אפשר לעשות עם הילדים הקיץ? שלל הצעות לניצול זמן יעיל ומהנה עם ילדיכם, בכל סיטואציה בה אתם נמצאים עכשיו, עם משחקים מעולם הדרמה והתאטרון

חדשות כיפה אסתי פיטוסי 09/08/18 16:21 כח באב התשעח

מה עוד לא עשינו הקיץ?
אסתי פיטוסי, צילום: יחצ

ימי הקיץ נוקפים ובין אם אתם עובדים ובין אם ילדיכם איתכם בבית, המילה 'שעמום' מרחפת על ראשי כולנו ומהווה איום ממשי שעלול להוליד מריבות בין אחים, אכילה מיותרת או סתם כאב ראש חסר תקנה.

כמי שעוסקת בתאטרון ובדרמה, אני רואה בכלי זה כח ממשי להעצמת הקשר המשפחתי, תוך פיתוח יצירתיות אצל הילדים ויכולת תעסוקה עצמית למשך זמן ממושך.

אני רוצה להציע כאן מספר רעיונות למשחקי דרמה ותאטרון שאפשר לשחק בכמה רמות ובמספר מצבים. אם זה בבית אפשר להיעזר בתלבושות ותחפושות שיעצימו את החוויה אבל גם אם אתם מטיילים או נמצאים בנסיעה ארוכה ומחפשים תעסוקה, המשחקים יכולים להתאים גם ללא עזרים.

מי אני

במשחק 'מי אני', אחד המשתתפים יוצא מהחדר ומחליטים כשהוא בחוץ איזו דמות הוא. כשהוא נכנס מדברים אליו ומתייחסים אליו כאל אותה הדמות. הוא צריך להבין ולהתנהג, לענות, לדבר כמו הדמות.

לילדים בגיל הרך ניתן לאפשר לילד להחליט מיהו ושהילדים/הורים ישאלו שאלות. אפשר לבקש ממנו להראות איך הוא יושב, איך הוא מדבר או אוכל או רוקד, מה הוא רוצה לאחל לנו ועוד.

מקצוע מוזר

כל זוג/שלשה מחליטים על מקצוע מוזר ועושים סצנה עם בעל המקצוע ועוד דמויות. לדוגמא: מקצוע של "ממציא חורים בבייגלה" או "אוסף גרגירי סוכר בודדים לשקיות" וכדומה. מומלץ להפריז ולהגזים להצלחת הסצנה. הקהל הצופה מוזמן לנחש. המשחק מתאים לילדים גדולים וכן גם לקטנים בתיווך הגדולים.

שפת הגי'בריש

קובעים דמות מראיין ודמות מרואיין (באיפיון כללי. לדוגמה- רופא ומטופל, מוכר וקונה בשוק). המראיין שואל שאלות בג'יבריש (זוהי שפת הקשקושים, אין משמעות למילים אך יש משמעות לטון הדיבור, לסאב טקסט) והדמות עונה לשאלות המראיין בעברית. ניתן שמישהו ימחא כף ואז צריך לעשות זאת הפוך, כלומר, זה שדיבר בג'יבריש מחליף לעברית והשני מג'ברש. המשחק מתאים לגדולים, אך ניתן לשלב קטנים עם תיווך.

תמונה משפחתית

מכינים מראש מספר תפקידים וכותבים אותם על פתק (שוטר, חיל, מורה, טבח, ליצן). מתחלקים לזוגות וכל זוג מקבלת בפתק דמות.

על הזוג לאלתר תחפושות על פי הכתוב בפתק ולצלם את עצמם במספר 'פריזים' משפחתיים משעשעים. אם יצא בפתק ליצן אז צריך לעשות כמה תמונות של משפחת הליצנים או אם יצא שוטר אז משפחת השוטרים וכולי. אפשר למנות מישהו שיהיה הצלם ובכל "צילום" יש לשנות את ה"פריז". יש להדגיש את ההיררכיה במשפחה - מי אבא ומי אמא, אחים וכן יחסים שיבואו לידי ביטוי בתמונה. מתאים לגילאים גבוהים, אפשר לנסות עם גילאים צעירים עם תיווך והכוונה.

המכונה

תרגיל שאני מאוד אוהבת נקרא 'המכונה' והיתרון שלו, הוא שאפשר להתאים את הנושא כך שיתאים גם לחגים, גם לתקופות שונות בשנה וגם למגוון גילאים, מהנמוכים עד הגבוהים.

א', ב', ג', עומדים בשורה (ניתן יותר, רצוי מינימום שלושה לתרגיל).

א' מתחיל משפט עם תנועה ואינטונציה המותאמים למשפט (יש לבחור משפט קצר-לא יותר מארבע מילים) וחוזר עליו לפחות שלוש פעמים. (למשל- קיץ חם בים)

ב' מצטרף עם המשפט והתנועה של (למשל- קנו קרטיב בשקל)  בסיום שלושת הפעמים של א' (בזמן הזה א' מנמיך את הנוכחות שלו על מנת שב' יישמע).

ג' מצטרף עם המשפט והתנועה שלו בסיום שלושת הפעמים של ב' (בזמן הזה א' וב' ממשיכים עם המשפט-תנועה שלהם אך "מנמיכים" את הנוכחות שלו על מנת שג' יישמע).

ברגע שהאחרון  בשורה אמר שלוש פעמים את המשפט שלו, כולם מצטרפים בקול ונוכחות ונוצרת סיטואציה משעשעת וכייפית.

שימו לב- ניתן לעשות מכונות ללא משפטים, רק בצליל ותנועה, רעיונות לדוגמא: מכונה של עונות השנה, מכונה שמייצרת עיגולי שמחה, מכונה שמייצרת ממתקים, מכונה שמייצרת זמן או אם תרצו מכונה ברוח החופש שמייצרת תעסוקה לילדים משועממים.

כמו כן, אפשר להתאים את תרגיל המכונה לגילאים גבוהים יותר על ידי יצירת מכונה של רעיונות/ערכים מחיי היום יום שלהם: מכונה של לחץ חברתי, מכונה של מצבי רוח משתנים ועוד.
הקיץ מזמן לנו לא מעט הזדמנויות למפגשים בלתי פורמליים עם ילדינו. המשחק הוא כלי נהדר להכיר אותם לעומק, להכנס מעט לעולמם ולראש שלהם וללמוד איך הם רואים את העולם. תהנו מהזמן במחיצתם ואל תקטרו עליו. אתם עוד תתגעגעו אליו.

 

הכותבת היא מדריכה פדגוגית ומרצה לתיאטרון ילדים במכללת אמונה. בעלת תאטרון טורקיז, שחקנית, יוצרת, פלייבקיסטית ומנחת סדנאות לנערות ונשים.