לטייל עם עגלה, עכשיו זה אפשרי

אחרי שאחרונת הקייטנות כבר הסתיימה, הנופש כבר נשכח והכסף אזל, ורגע לפני שהילדים מתחילים לטפס על הקירות, זה הזמן לצאת לטיול עם כל המשפחה, להתגבש וליהנות מטיול עם ערך מוסף

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/08/18 09:48 ד באלול התשעח

לטייל עם עגלה, עכשיו זה אפשרי
נחל שניר, צילום: דולב מזרחי

אחת הבעיות הגדולות של משפחות עם תינוקות היא החוסר במקומות מונגשים לטובת טיול עם עגלה.
לאחרונה הכשירה רשות הטבע והגנים שבילים מונגשים במספר שמורות טבע וגנים לאומיים, המתאימים הן לכיסאות גלגלים והן לעגלות ילדים. כעת הטבע, המורשת וההיסטוריה קרובים יותר לכולם.

גן לאומי אפולוניה

על רכס כורכר המתנשא מעל חוף הים שוכן גן לאומי אפולוניה, המאכלס שרידים של מבצר צלבני ובראשו תצפית מרהיבה על צוקי החוף התלולים - במרחב המשתרע בין הרצליה לנתניה. רשות הטבע והגנים הכשירה לאחרונה באתר מסלול נגיש לעגלות לרוב אתרי הגן.
הפניקים התיישבו כאן בשלהי המאה ה-6 לפסה"נ (התקופה הפרסית) וקראו למקום ארשוף, על שם האל רשף – אל המלחמה והסערות. לאחר כמה וכמה גלגולים, בשנת 1261 היו אלה האבירים ההוספיטלרים שהפכו את היישוב למבצר חזק, אך ב-1265 עלה עליו הסולטן הממלוכי ביברס בכבודו ובעצמו. במקום התנהל קרב מר במשך 40 יום, ובסופו הסכימו האבירים ההוספיטלרים להיכנע בתנאי שיותר להם לעזוב את העיר. ביברס נעתר, אך לאחר שחדרו כוחותיו למבצר הוא שינה את דעתו, אילץ את האבירים להרוס את חומות המבצר במו ידיהם, ולקח אותם בשבי. זה היה סופו של היישוב בארסוף ושל המבצר הצלבני.

גן לאומי אפולוניה

גן לאומי אפולוניהצילום: מנו גרינשפן


מסלול הטיול שלכם, מול הבריזה הנעימה, יכלול את החפיר הדרומי, מרפסת תצפית לצד שרידי וילה רומית, כבשן סיד מרשים וכמובן – המבצר עצמו, כאשר מכל פינה ניבט הים הכחול.
ממרפסת התצפית שבמבצר ניבט מראה מרהיב: במערב חוף הים, בצפון ארובות תחנת הכוח בחדרה, ובדרום ארובות תחנת הכוח באשדוד. מכאן נראים גם שרידי הנמל הצלבני, ששכן ממש למרגלות המצודה. יופי של סיום לטיול קצר ליד הבית (במיוחד אם אתם מתגוררים באזור המרכז).
הידעת? הפיניקים שישבו במקום עסקו בהפקת צבע מחלזונות ארגמן, שנמצאו בשפע על החוף. 
לדעת עוד: אופי הטיול: ביקור באתר עתיקות, אורך המסלול: כקילומטר, משך המסלול: כשעתיים.
הגעה: בצומת כפר שמריהו פונים מערבה ונוסעים ברחוב קרן היסוד עד רחוב וינגייט (מעגל התנועה השני). ברחוב וינגייט פונים צפונה (ימינה) ונוסעים ישר עד שער הגן הלאומי. שימו לב: החל מחודש מאי, ובמשך הקיץ, הגן הלאומי פתוח עד 21:00.

השביל הנגיש בנחל דוד

אם הייתם פותחים מילון מאויר, כך בדיוק היה נראה הערך של "נווה מדבר": שילוב מדויק של כחול, ירוק וצהוב המתמזגים זה בזה, ולהשלמת התמונה – יעלים ושפני סלע העושים את דרכם באדישות בין פלגי המים.
מקופת האתר יוצאת טיילת סלולה ועוברת בין עצים ותיקים וצמחים נדירים שהושבו לנאת המדבר. לאחר כ-350 מטר השביל הנגיש פונה ימינה והופך לסיפון עץ מתוח עד מרפסת תצפית, המשקיפה על הבריכה התחתונה ועל מפל המים שיורד אליה. מכאן חוזרים ליציאה באותה הדרך. 
אחרים יכולים להמשיך עוד כחצי ק"מ, לחצות את פלג נחל דוד, להתקדם במנהרת קנים ולהגיע למפל שולמית, ולתפוס זולה מדברית למשך שעה ארוכה. 
כדאי לדעת: אתר נגיש נוסף שכדאי לבקר בו הוא גן לאומי עתיקות עין גדי הסמוך, ובו בית הכנסת הקדום, שפעל בתקופת המשנה והתלמוד. השתמרה בו רצפת פסיפס צבעונית ומרתקת ובה דגמים גיאומטריים, דמויות של עופות ומנורה. 

השביל הנגיש- נחל דוד

השביל הנגיש- נחל דודצילום: יעקב שקולניק

הידעת? השמורה היא מקום מקלט לעולם צומח וחי מיוחד במינו, והאיגוד הבינלאומי לשמירת הטבע (I.U.C.N) כלל אותה ברשימת הפארקים הלאומיים ושמורות הטבע בעלי ערך עולמי.
לדעת עוד: אופי הטיול: טיול לאורך גדת נחל דוד, אורך המסלול: השביל הנגיש: 400 מטר. עד מפל שולמית ובחזרה: 1.7 ק"מ, משך המסלול: שעה עד שעתיים.
הגעה: לנחל דוד מגיעים מכביש ים המלח (90). פונים לאתר בין סימני ק"מ 244--245, כ-2 ק"מ מצפון לקיבוץ עין גדי. 

שמורת טבע נחל שניר

שפע כה מרשים של צמחיה מגוונת, מים זורמים וגם שלווה ממכרת – מזמן לא פגשתם. והכל באדיבותו של נחל שניר, אחד ממקורות הירדן, הזורם בצפון עמק החולה למרגלות הר חרמון. ואם יהיה לכם מזל, אולי אפילו תפגשו לוטרה, טורף קטן המצוי בסכנת הכחדה בישראל.
המסלול הנגיש הוא מעגלי ונמשך כחצי שעה (לא כולל בילוי בבריכת השכשוך, אם נפלתם על יום חמים פלוס). מרחבת החניה השביל צמוד לתעלה ובה צמחיית מים הפורחת בקיץ. השביל חוצה את אחד מפלגי הדן ויורד לברכת השכשוך ולמפל המים הנופל לתוכה. סמוך לברכת השכשוך יש עוד בריכה ובה צומח צמח המים הנדיר נופר צהוב. השביל מגיע למרפסת תצפית ייחודית הצופה על נחל שניר במלוא הדרו. מכאן השביל חוזר אל ברכת השכשוך ולנקודת היציאה.
ישנם כמובן מסלולים נוספים בשמורה, הנמשכים מחצי שעה ועד שעה וחצי ויותר, ומתאימים למשפחות. אבל הכי חשוב זה לתפוס חלקת אלוהים קטנה, לשבת מול המים ולשכוח מהעולם. וכאן זה בהחלט אפשרי.
 

נחל שניר

נחל שנירצילום: דולב מזרחי

הידעת? מעיינותיו העיליים של הנחל נובעים ליד העיירה חצבאיה, ומכאן שמו הערבי של הנחל – חצבאני. השם העברי שניר הוא אחד משמותיו של הר חרמון.
לדעת עוד: אופי הטיול: מסלול מעגלי נגיש בשמורה, אורך המסלול הנגיש: כקילומטר, משך המסלול: שעה-שעתיים.
הגעה: נוסעים מצומת המצודות שבקרית שמונה לכיוון החרמון (כביש 99). לאחר 4.5 ק"מ פונים צפונה במחלף הגושרים ונוסעים לפי שלטי ההכוונה כקילומטר עד לרחבת החניה של השמורה.  

אז עד שהחופש הגדול ייגמר, במקום להתלונן, נצלו את הזמן וצאו לטייל בארץ. 
האופציות מגוונות, המסלולים נגישים, אז קדימה, למה אתם מחכים? תארזו תיקים, תכניסו את העגלה לתא מטען וצאו לדרך!