ייעוץ שינה: הקשר בין ימי ההסתגלות לשנת הלילה של ילדיכם

ימי ההסתגלות הראשונים במסגרות לא פשוטים לאף צד. הרבה מאוד תינוקות ופעוטות מתקשים להירדם בערב, ומתעוררים יותר בלילה בימים הראשונים להסתגלות במסגרות. למה בעצם?

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 06/09/18 09:00 כו באלול התשעח

ייעוץ שינה: הקשר בין ימי ההסתגלות לשנת הלילה של ילדיכם
צילום: shutterstock

ימי ההסתגלות הראשונים במסגרות לא פשוטים לאף צד, ראשית התינוקות צריכים להתרגל לכל כך הרבה שינויים: מעבר ממשפחה למסגרת, מאימא למטפלת או לכמה מטפלות, מספר ילדים שונה, אוכל שונה, סדר יום שונה, דרך הירדמות שונה, אורות, צלילים, ריחות- הכל הכל שונה! וגם ההורים חוזרים לשגרת הבוקר והעבודה, והמטפלות חוזרות לשגרת יומן הלא פשוטה. אחרי יום במסגרת מגיעות השעות בבית ולאחריהן ההרדמה וההתעוררויות בלילה. הרבה מאוד תינוקות ופעוטות מתקשים להירדם בערב, ומתעוררים יותר בלילה בימים הראשונים להסתגלות, למה בעצם?

השינה, גם אם היא מאוד מתוקה, היא זמן של פרידה. אומרים לילה טוב לכולם ושוקעים בשינה. הרבה תינוקות חווים את השינה כפרידה חוזרת מההורה. בטור על מחזורי השינה דיברנו על שנת החלום, זו שינה שבה אנו מעבדים את חוויות היומיום דרך החלומות שלנו. אפשר לתאר את זה שהזיכרונות צפים, המראות, הקולות, הריחות חוזרים בצורת חלום, לעתים יותר הגיוני ולעתים פחות, לעתים יותר נעים ושמח ולעתים פחות, אבל אנחנו מעבדים את מה שעבר עלינו במהלך היום בחלק של שנת החלום. מבחינה פיזיולוגית החלומות שלנו יכולים לעורר אצלנו אדרנלין, שהוא כידוע אויב השינה ואז התינוק פשוט מתעורר!

מה אפשר לעשות עם זה?

נוכחות- פשוט להיות, כמה שיותר. להבין שהצורך של התינוק שלי עכשיו בביטחון ובשייכות הוא מעל הכל. זה אומר לא לארגן מפגשים חברתיים או פרויקטים בזמן הזה, להיות שם בשביל התינוק שלי. לפעמים הם ממש לא רוצים לרדת מהידיים וזה בסדר! חשוב להיות קשובים לרצון שלהם בתוך מסגרת הגבולות שלי, זה אומר שאם אני יודעת שיהיה לי קשה להכיל את ניהול הבית או ניהול הסיטואציה עם הילדים אקח יותר עזרה בימים אלו או למשל אקנה אוכל מוכן כדי שאהיה פנויה יותר למה שחשוב באמת- להיות אימא.

הכנה טכנית ורגשית- ברגע שאני יודעת שהתקופה הזאת יכולה להכיל בתוכה קשיים בהרדמות ובשינה במהלך הלילה, אני יכולה להתכונן גם טכנית על ידי ניהול לוח זמנים מותאם. הכנת ארוחת ערב כמה שיותר מראש וכדומה. וגם הכנה רגשית- לדעת שיכול להיות יותר מתסכל ולא לפי התכניות, לתת לעצמי זמן ומקום להתמלא בימים אלו במה שעושה לי טוב על מנת להגיע רגועה לילדים.

להעניק ביטחון- כשהילד שלי מתקשה להירדם (ואני יודעת שהוא יודע להירדם), או כשהוא קם פתאום בלילה, אני יכולה ממש להגיד לו מילים שיעזרו לו ושאני מרגישה שיקרבו אותי אליו ואותו למקום הבטוח שלו, כמו: "אתה בטוח, אתה מוגן, אני פה, אימא פה, תמיד יש מישהו שעוזר לך ושומר עליך". מילים חיוביות של מוגנות וביטחון, במנגינה של ביטחון כי אני בטוחה שיהיה לו טוב ושיש לו כוח! גם כשהילד שלי ישן אני יכולה להגיד לו מילים של ביטחון וליצור סביבו מעין ענן של טוב ורוגע שילווה אותו לאורך כל היום והלילה.

לשמור על תקשורת רציפה עם התינוק שלי - כמו שכתבתי בטור הקודם על "מעגל מלו"ה את העולם", (בטור הבא אמשיך על יתרונותיו המגוונים של המעגל). ככל שהתקשורת תהיה יותר יציבה, כך לתינוק שלי יהיה ביטחון וגם המטפלת החדשה תוכל להשתמש עם אותה התקשורת וזה מדהים!

בנוסף, חשוב לדעת שזה עובר. להיות קשובים, בנוכחות ובאהבה, לתת להם את כל הביטחון כי אני עכשיו הביטחון של הילד שלי ולאט לאט הביטחון שאני נותנת לו יהיה שלו פנימה.

בהצלחה!

 

לטורים קודמים, היכנסו!

 

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com