ניסיון מהפך בשירות הלאומי: "מסלול הסדר" גם לבת השירות

השירות הלאומי עוטף את בנות השירות בליווי אישי ומקצועי אך לעיתים מפספס את הפן התורני לו הבת זקוקה. מהלך חדש שנתקל בקשיים תקציביים ופוליטיים מנסה להביא רוח תורנית חדשה למערך השירות הלאומי

חדשות כיפה נטע רובינשטיין, חדשות כיפה 15/01/20 14:48 יח בטבת התשפ

ניסיון מהפך בשירות הלאומי: "מסלול הסדר" גם לבת השירות
בנות שירות, למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: מנהלת השירות הלאומי אזרחי

הציונות הדתית שולחת את בניה ללמוד תורה ולהכין עצמם לקראת השירות הצבאי בישיבות ובמכינות הפזורות ברחבי הארץ. ואילו בנות השירות הלאומי, יוצאות מחממת האולפנא מיד לאחר לחץ הבגרויות ומסיבות סוף השנה אל תוך עולם העשייה, לעיתים בלי שום הכנה תורנית מוקדמת. מערך השירות הלאומי מנסה ללוות ולעטוף את בת השירות ברמה האישית אך לעיתים מפספס את המעטפת הרוחנית לה הבת זקוקה.

מסגרות וגופים רבים חושבים מה לעשות בשביל שבנות השירות יוכלו לתרום ולתת מעצמן לעם ישראל אך במקביל גם ימשיכו לקבל הדרכה וליווי תורני, כזה שיהיה מספיק משמעותי בשביל להתמודד עם החיים בכללי ועם השירות עצמו בפרט.
מהלך ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מנסה לקדם במרץ הוא מהלך בו מדרשות תורניות שיכולות ומעוניינות להשתתף יהוו לבת השירות מקום מגורים ממנו תצא בבוקר לתפקיד בשירות הלאומי ותחזור אליו אחר הצהריים להמשך שיעורי תורה ואמונה ובכך תהיה חלק ממסגרת הרבה יותר עטופה, חמה ותורנית.  

טענות להכשרה דלה וחוסר ליווי. תמונת ארכיון

בנות שירות לומדות.צילום: פלאש 90. הדס פרוש

למהפך המוצע יש משמעות רבה בהיבט הכלכלי לשני צידי המערכת. כיום מדרשות תורניות לבנות לא מתוקצבות מספיק כמו ישיבות ההסדר לבנים ואילו האגודות הלוקחות חלק במערך השירות הלאומי בעלות תקציב ממשלתי אך רוב כספם הולך בעיקר לתחום הטכני במערך. לדוגמה: שכירויות הדירות ברחבי הארץ. הניסיון החדש מציע מהלך בו האגודות בשירות הלאומי ישתמשו בכספם וישכרו חדר או דירה במדרשות התורניות למען בנות השירות וכך כספם גם לא ירד לטמיון וגם יתקצב את המדרשות התורניות. 

מעבר למסגרת הרוחנית בה בת השירות תהיה עטופה מהפך זה הינו חסר תקדים כיוון שהוא קורא ומכווין את בנות השירות הלאומי ללמוד תורה ואמונה ממש כמו הבנים בשכבת גילם. מהלך זה אמנם לא יהיה חובה לכל בת אשר רוצה לשרת בשירות הלאומי אך כוונתו להיות מספיק משמעותי בכך שיהוו דרך מרכזית במסלול השירות.
 

 למצולמות אין קשר לכתבה

למצולמות אין קשר לכתבהצילום: ללא קרדיט


עוד כיוון שמחבר את בנות השירות ללימוד תורה הינו כיוון שכבר קיים וצמח מהשטח עם השנים והוא "מדרשות השילוב". מדרשות השילוב הן מדרשות בהן בנות השירות משלבות את שירותן יחד עם לימודי מדרשה אך בשונה מהרעיון הקודם, כאן הן גרות בדירות מטעם השירות הלאומי ולא מטעם המדרשה כמו: מדרשת השילוב ביפו, בקריית ארבע, בפרדס חנה ועוד. 

ד"ר יעל אראלי, מנכ"לית פורום המדרשות התורניות לבנות חלק מהמהלך הגדול בו רוצים לשלב את המדרשות עם השירות הלאומי: "הציבור שלנו מעודד ומחנך להשתלבות בעם ישראל. בכלכלה, בצבא, באקדמיה. הטעות הגדולה היא שבגיל 18 קשה מאוד לנערה לצאת ל"השתלבות" הזו בלי בירור אישי ובניית יסודות עמוקים. בדיוק כמו בבניית בניין, בשביל שיהיה עומד ויציב הוא חייב יסודות מושרשים ועמוקים".

אראלי מציינת כי רשות השירות לאומי - אזרחי שותף פעיל לכל המהלך החדש ואף מעוניין מאוד בקידום המעטפת התורנית לבנות השירות אך נתקל בקשיים תקציביים בעקבות המשבר הפוליטי.