חינוך הדור הבא: חוסן כדרך חיים

"פדגוגיה של חוסן" היא תכנית ייחודית באקדמית חמדת שאין לה אח ורע בנוף האקדמי. בכך הופכים הלימודים במכללה לחוויה ייחודית המזמנת סטודנטים וסטודנטיות המחפשים את המשמעות שבלימודי החינוך

חדשות כיפה בשיתוף האקדמית חמדת 09/05/21 10:34 כז באייר התשפא

חינוך הדור הבא: חוסן כדרך חיים
האקדמית חמדת, צילום: יחצ

האקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב, בחרה ב-"פדגוגיה של חוס" כרעיון מארגן, העומד ביסודה של הכשרת המורים, המורות והגננות במכללה. פדגוגיה של חוסן היא האמונה שחלק מתפקידו של איש חינוך הוא להגביר את החוסן של תלמידיו. מלבד הקניית ידע ומיומנויות דיסציפלינריות, ומעבר לעיצוב זהות ערכית, עובדי הוראה אמורים לפתח ולהעצים בקרב תלמידיהם את היכולת להתמודד בהצלחה עם הקשת הרחבה של האתגרים שמזמנים החיים לכל אחת ואחד מאיתנו.

מנקודת המבט של פדגוגיה של חוסן, אנשי חינוך אמורים לחזק את החוסן של תלמידיהם בעיקר תוך כדי ההוראה והלמידה ובאמצעותן. מדובר באופן ייחודי של הוראה אשר בד בבד עם הקניית ידע ומיומנויות תורמת גם לחוסנם של התלמידים. בבואם אל הגן ואל בית הספר יתאפיינו המורים העתידיים, שהוכשרו במכללה, במחויבות לפיתוח החוסן של תלמידיהם ויהיו מצוידים בקשת רחבה של כלים תפיסתיים ומעשיים למימוש מחויבות זו.

לאקדמית חמדת עשייה חינוכית רחבה בתחום החוסן: כנסים חינוכיים בהשתתפות הרב יובל שרלו, אמילי עמרוסי, זיו שילון ועוד, כנסים מחקריים בהשתתפות חוקרים מהמובילים בארץ, טקס הענקת אות החוסן, הפקת ערכות משחקים וקלפים, הפקת קורס מקוון (MOOC) בתקציב של 400,000 ₪ , ובנוסף, החל מהשנה הבאה משנתה הפדגוגית של האקדמית חמדת תוטמע בהרחבה בקורסים השונים, כך שכל קורס יכלול הוראה ולמידה בדרכים המרחיבות את העצמאות והאחריות של הסטודנטיות והסטודנטים ללמידה והתפתחות אישית. 

לפיכך, החל מהשנה הבאה ירוכזו הלימודים לתואר ראשון ביומיים בשבוע בקמפוס ועוד יום של קורסים מקוונים. ההכשרה הקלינית בהוראה בגנים ובבתי ספר תורחב משמעותית, כדי להכין את הסטודנטיות והסטודנטים בצורה מיטבית לכניסתם לעבודה במוסדות החינוך. בכך שמה האקדמית חמדת דגש על מקצועיות לצד הכנה מיטבית של הסטודנטיות והסטודנטים לקריירה עתידית בשדה החינוך.

נשיא האקדמית חמדת פרופ' חיים שקד, מסביר: "פדגוגיה של חוסן חשובה לכל תלמיד ובכל מקום, אולם באזור צפון מערב הנגב יש לפדגוגיה של חוסן חשיבות מיוחדת משתי סיבות עיקריות. ראשית, האקדמית חמדת נמצאת באזור המתמודד עם מתיחות ביטחונית מתמשכת. אזעקות הצבע האדום והריצה אל המרחבים המוגנים הן חוויות מפחידות, שלא מתרגלים אליהן. מצב שכזה מעורר מטבעו מתח, חרדה ודאגה. המצב הביטחוני מקרין על המצב הרגשי והנפשי של תלמידי האזור, וכדי להתמודד עם התחושות הללו נדרשים משאבים של חוסן.

"שנית, המרחק הגיאוגרפי ממרכז הארץ מבטא פערים חברתיים במגוון תחומים, ובהם אפשרויות תעסוקה, שירותי בריאות, ואפילו תוחלת חיים. נקודת המוצא של תלמידים רבים באזור הדרום היא משפחה וקהילה בחתך חברתי-כלכלי לא גבוה. פדגוגיה של חוסן נחוצה באזור הדרום כדי להבטיח את היכולת של התלמידים לפרוץ את נתוני הפתיחה שלהם.  החוסן חיוני כדי לאפשר לתלמידי הדרום לחלום בגדול ולהגשים את חלומותיהם, ולהגיע לכל יעד שירצו מבחינת השכלה, הכנסה ואיכות חיים. בעידן הקורונה הבינו כולם את הנחיצות של החוסן. פדגוגיה של חוסן היא המשנה החינוכית המכללתית של האקדמית חמדת. כך הופכת הלמידה באקדמית חמדת לחוויה ייחודית, שאינה דומה לאף מכללה.

לפרטים אודות המכללה לחצו כאן