''רק בגלל הרוח ...''

פעולה לחבריא ב' על עשייה מתוך לימוד של תורה רקע: בפעולה זו נברר את הצורך שלנו להתמלא בתורה על מנת להגשימה בתחומים השונים בחיינו - אם לא נהיה מלאים בתורה ממילא כוח התרומה שלנו יהיה חלקי יותר ומוגבל יותר. מתוך כך נבין מדוע בני-עקיבא קוראת ללמוד תורה במסגרות שונות כמו מדרשה, מכינות וכו' כשלב הכנה להגשמה שתמשך אחר-כך בשנות השרות ובחיינו הפרטיים.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 18/03/03 00:00 יד באדר ב'


פעולה מס' 15:


"רק בגלל הרוח..."


פעולה לחבריא ב' על עשייה מתוך לימוד של תורה



רקע:


בפעולה זו נברר את הצורך שלנו להתמלא בתורה על מנת להגשימה בתחומים השונים בחיינו - אם לא נהיה מלאים בתורה ממילא כוח התרומה שלנו יהיה חלקי יותר ומוגבל יותר.


מתוך כך נבין מדוע בני-עקיבא קוראת ללמוד תורה במסגרות שונות כמו מדרשה, מכינות וכו' כשלב הכנה להגשמה שתמשך אחר-כך בשנות השרות ובחיינו הפרטיים.



מטרות הפעולה:


1. החניך יפנים את התובנה שעשייה, נתינה והגשמת האידיאלים הגדולים ללא לימוד, בירור וליבון


לא יחזיקו מעמד.


2. החניך ילמד שמה שמסייע לתת קשור מאוד במלאות הרוחנית והפנימית שלו.


מהלך הפעולה:



שלב א' - לשאוף חזק...


המדריך יחלק לחניכים פתקים ועטים ויבקש מהם לרשום מה הם חושבים שיעשו עוד 10 שנים. היכן יגורו במה יתרמו לעם וכו'. המדריך יגיד לחניכים כי בעוד 10 שנים תתכנסו כולכם תפתחו ותקראו את הפתקים.


המדריך יכניס את הפתקים לתוך בקבוק (לא לשכוח להביא בקבוק!!!) ויסגור את הבקבוק היטב.


אם הפעולה מתקיימת בשבת המדריך יפזר על הרצפה כרטיסיות שונות, כך שעל כל כרטיס כתובה שאיפה אחרת



לדוגמא: להיות עורך דין, להקים ישוב, לטוס לשליחות בחו"ל וכדומה...


ומספר כרטיסים נוספים ריקים. המדריך יבקש מכל חניך לבחור פתק שמשקף


את שאיפותיו לעוד 10 שנים. אם השאיפה לא כתובה על החניך לקחת כרטיס ריק,


ולהגיד מה היה כותב במקום.



שלב ב' - לא רק אצלנו...


המדריך יספר לחניכים שבשבוע שעבר נערכה פגישת שבט של אחד השבטים, לפני 10 שנים בדיוק חברי השבט לקחו בקבוק וכתבו את שאיפותיהם בדיוק כמו שעשינו עכשיו, ובשבוע שעבר הם פתחו את הבקבוק.


המדריך יקריא לחניכים את הקטע שאחד הנוכחים במפגש כתב (נספח מס' 1)



שלב ג' - כמו כולם.


המדריך יחלק לחניכים את הקטע "כמו כולם" של יוסי בנאי (נספח מס' 2) המדריך יעלה לדיון את הנקודות הבאות:


מדוע לדעתכם כה רבים האנשים שזונחים את האידיאלים במשך החיים?


האם לדעתכם האידיאלים שרשמו האנשים בפתקים היו אמיתיים לגביהם ?


מדוע לא החזיקו מעמד לאורך שנים וימים ?


הטיעון - "התבגרתי, עזוב אותי !" - כיצד ניתן למנוע אותו ?



שלב ד'-


המדריך ילמד ביחד עם החניכים את אחד מהמקורות המצורפים (נספח מס' 3), אפשר ללמוד יותר ממקור אחד. הכדור בידיים שלך...





סיכום:


בשלב הראשון של הפעולה ראינו שלכל אחד ואחד מאתנו יש שאיפות לעתיד הקרוב והרחוק.


בשלב השני ראינו שלרבים לפנינו היו שאיפות לעתיד בזמן צעירותם, בתקופת תנועת הנוער הם אידיאליסטים לכל דבר, ולאחר מכן הם גדלים והופכים להיות אנשים "מן השורה" שמונעים משאיפות פרטיות וזונחים את האידיאלים שדגלו בהם


בשלב השלישי של הפעולה ראינו מקרוב שלפעמים האידיאלים הם מידי כלליים, פחות מידי מבוררים.


התרומה בגיל צעיר נובעת מסיבות רבות כגון: מרץ נעורים, שותפות, תנועת נוער, אופנה חברתית וכו'. בתוספת אידיאלים כלליים - רבים הם האנשים כמו מושיקו שמצטיירים בעינינו כמגשימים ואידיאליסטים ! אך עם השנים מתברר שמכיוון שהאידיאלים לא היו מבוססים מספיק בשכלנו, הם נשכחו בשטף החיים, ואז אנו נתקלים בתופעות כמו מושיקו...


בשלב הרביעי של הפעולה למדנו ביחד עם החניכים שכדי שלא נגיע למצב כזה באופן פרטי ובאופן כללי כחברה עלינו ללמוד וללבן את האידיאלים התורניים לפני צאתנו לדרך, כיוון שההגשמה האמיתית אינה עכשיו בתנועה, אלא דווקא בחיינו בכלל בהמשך.


אם נסתפק בסיסמאות ובלימוד מתקופת התיכון נהיה שטחיים ולא נוכל להמשיך בדרך זו לאורך זמן.


אפשר להמשיל זאת לבקבוק: מה קורה כאשר בקבוק מתרוקן?! האם הוא יכול לתת למישהו לשתות ממנו?! ודאי שלא!!! כך אנחנו בכדי למלא אחרים אנו צריכים להיות מלאים! ובשביל להתמלא אנו צריכים ללמוד ולעבוד על כך.


אנו מכירים את הויכוח שהתנהל בין חכמים בדבר מה עדיף תלמוד או מעשה ואת ההכרעה בדבר - תלמוד - שמביא לידי מעשה. והשאלה כמובן היא אם יתרון התלמוד הוא בכך שהוא מביא לידי מעשה, אז מדוע לא נאמר ישירות מעשה גדול ?


לפי מה שאמרנו עד עתה הדבר מובן. מעשה שאין מאחוריו אידאל (= תלמוד), הוא אינו מעשה מושלם. אנו מעונינים במעשה שנובע מתוך מסקנות התלמוד שמגשים את התלמוד.


ואכן לשמחתנו קיימות בימינו מסגרות רבות ללימוד תורה כהכנה לחיים לבנים ולבנות. ישיבות ומכינות לבנים ובזמן האחרון גם לבנות, המדרשות הרבות שקמו ללימוד תורה ואמונה.


חשוב לציין שגם תוך כדי הגשמה עלינו להתמלא כל הזמן, לקבוע עיתים לתורה בזמן השרות הצבאי ובחיים האזרחיים. אחר כך, כמו אצל בנות קיימת מסגרת ה"אורייתה" בשרות הלאומי.


כל זאת על מנת שנוכל לתרום בצורה אמיתית יותר ויעילה יותר.





נספח מספר 1:




הם הגיעו כולם נרגשים ושמחים מלווים במשפחותיהם (לחלקם כבר 3 ילדים), היו שם רבים. דני הספורטאי, מושיקו החברמן הנצחי, דליה השקטה, מירה שתמיד התנדבה לעזור בכל משימה, אייל, יוסי, אלי - כמעט כולם. בידי מושיקו היה הבקבוק ובו הפתקים שטמנו בסוף השמינית - אז, לפני שכל אחד התפזר לדרכו בחיים, זה לצבא וזה לישיבה וזו לשרות לאומי. כל אחד כתב אז מה הוא חושב שיהיה בעוד 10 שנים, מה יעשה במה יתרום לעם. זה היה בקומזיץ אחרי הבגרות האחרונה. דני הקומונר נתן לנו אז שיחת מוטיבציה על חשיבות התרומה לעם ישראל - השליחות העומדת על כתפי כל אחד ואחד מאיתנו, איש איש, אמר, באמצעות כשרונותיו ויכולותיו. עלו והצליחו, אני מאמין בכם...


היה זה רגע התעוררות מיוחד. ישבנו מרוכזים בעצמנו כל אחד בפתק שלו - הטמנו הכל בבקבוק ושכחנו...


10 שנים עברו מאז ישבנו במעגל כולנו - כמו אז רק גדולים יותר, מיושבים יותר.... היינו מסוקרנים מעט לפתוח ולהיזכר אילו חלומות היו לנו אז בתור נערים.


דוד התנדב ראשון לפתוח את הפתק שלו - הוא חלם להיות ר"מ בישיבה תיכונית, היום הוא עורך-דין. "דברים השתנו בדרך" אמר והעביר את תורו הלאה.


אחר כך פתחו כולם, מירי ואהוד, יוסי ואייל, עשו השוואות בין מה שחשבו למה שהם היום. כאלו שחשבו לשרת בקבע ומצאו את עצמם מהר מאוד באזרחות, והיו עוד אחרים ששינו תוכניות במאה ושמונים מעלות.


האווירה הייתה טובה, היה כיף להיזכר בימים ההם לראות עד כמה התגשמו החלומות ומה השתנה... ואז הגענו למושיקו, סוף, סוף למושיקו, במושיקו תלו הכל תקוות הוא היה המנהיג הבלתי מוכתר של השבט, טיפוס כריזמטי, ראשון לכל משימה. אני זוכר איך הוא ארגן באמצע הלימודים אוטובוס - "חברה', יורדים לימית להלחם בנסיגה לעזוב הכל ולבוא" – וכולנו באנו.


שנתיים ריכז בסניף - כשלא היה מישהו אחר שייקח את העניינים בידיים, הרים פרוייקטים היה ראשון לפעול.


בהיסוס מה פתח מושיקו את הפתק (זאת אני יכול לומר במבט לאחור) היה כתוב שם באותיות של קידוש לבנה נלהבות, של בן נעורים: "אני מושיקו אהיה היכן שהעם יצטרך ! בצבא אני רוצה להיות קצין ולהשפיע על חיילי, אגור בעיירת פיתוח - חשוב לי להקפיד על אופייה החברתי של המדינה..." את השאר אינני זוכר במדויק אבל הצליל של הדברים היה דומה - לפעול...לעשות...לתקן...


ניכר היה שמושיקו היה רוצה שיחלפו על פניו וימשיכו הלאה, תחת זאת השתררה דממה. כולם הביטו במושיקו - לבוש בחליפת עסקים אנינת טעם, כשקרסו הולכת לפניו, הפלאפון נמצא בעמדת הכן לכל קריאה הקשורה בעסקיו הפרטיים המשגשגים...


דווקא דני השקט - העז להפר את השתיקה ולשאול: "נו, מושיקו, קצונה, עיירת פיתוח - לאן הלכו האידיאלים ? רק לפני כמה דקות בכניסה סיפרת כיצד השגת פטור ממילואים, מה נשאר מהפתק - האמנם רק חלום ?"


"עזבו", אמר מושיקו בחיוך מאולץ, "היינו ילדים אז, מה הבנו מהחיים, היינו תמימים, חשבנו שהעולם הוא חלום שנוכל לשנות אותו. החיים משנים ת'בן-אדם, אי אפשר להישאר כל החיים בגיל 18. היום אני מסודר וזה מה שחשוב, אידיאלים זה טוב כשצעירים..."


הערב עוד נמשך. היו שהגיבו, אחר כך, על דברי מושיקו בהסכמה, בבדיחות, היו שהביעו התמרמרות קלה - בסה"כ העניין הוחלק.


אינני יודע מה חשב מושיקו באותו ערב: על מה שעבר עליו ב- 10 שנים. אני יודע שלי היה קשה להירדם....




נספח מספר 2:



כמו כולם/ יוסי בנאי




אתה תהיה ילדי חכם כמו כולם


וכמו כולם אתה תהיה מאוד שונה


אתה תרצה קצת לשנות את העולם


אך כמו כולם אתה דבר לא תשנה


וכמו כולם אתה תלך לגן חובה


תלמד שירים יפים על ארץ ישראל


תגמור תיכון ו-הופ תהיה בגיל צבא


כי מלחמות תמיד יהיו - תודה לאל.



כמו כולם אתה עוד תתבגר


תצעק בכל המסיבות


שזה נורא מה שקורה,שזה הפקר


אך כמו כולם אתה לא תדע את הסיבות


כמו כולם אתה תגן על המדינה


ועם כולם אתה גם תלמד להתפלל


כמו כולם אתה תאהב באמונה


ועם כולם אתה תבכה ותיילל.


ואתה תהיה אזרח הגון כמו כולם


כמו כולם תהיה בין אלה שצודקים


אתה תמיד תשא את צער העולם


וכמו כולם אתה גם תעקוף את החוקים



עם המצב אתה לא תרצה להתפשר


ועם כולם תצעד בכל ההפגנות


אבל כשתראה ילדי שזה נורא קשה


אתה לאט, לאט תשכח את העקרונות


אתה תהיה חשוב, חשוב כמו כולם


ואולי גם תהיה כלום כמו כולם


ואם תתאמץ אולי תגיע גם לאמצע כמו כולם.



וכמו כולם אתה ודאי גם תתחתן


יהיו חלומות ,וילדים ,אולי אישה


ועם כולם אתה תשמין ותתמתן


ותחכה כמו כולם לגיל פרישה


וכשתהיה ילדי זקן,נורא זקן


ובשמיכה של זיכרונות אז תתכסה


אתה תצחק איך לא הצלחת לתקן


את העולם הטוב הזה והנבזה.



פזמון:


עכשיו- תלך לישון ילדי,לישון


ואל תוציא לאבא ת'לשון


אתה תגדל ילדי ואז תראה


כמה צדק אביך הטועה.




נספח מספר 3:




האם בני עקיבא מגשימה ?



חסד גדול עשה אתנו הקב"ה, שתמיד נשאר מרחק בין האידיאל לבין מה שמתגלה ממנו במציאות, אחרת לא היה למה לשאוף, אז אני משוכנע שיש הרבה, הרבה למה לשאוף, גם ב"בני עקיבא". אני מאמין בכוח האדיר של התנועה. צריך להעלות את הרצינות, להתחזק, להעלות את התחושה, שאנחנו היום צריכים להיות חלוצים, להיות אידיאליסטים, להעלות את סף הרמה התורנית, להעלות את כובד הראש שלנו גם כתנועה וגם כבודדים. התפקיד שלנו הוא ללמוד לגדול וללמוד, אחד מהאידיאלים שצריכים להיות בבני עקיבא זה תלמוד תורה. סמינריון תורה לשמה של "בני עקיבא" שהיה בעפרה זה ממש דבר ששימח אותי, פלאי פלאות פשוט ללמוד, פשוט לגדול. זה צריך להיות חלק מהחלוציות שלנו.


אם תפקיד דור אבותינו היה לעזוב את בית המדרש ולעלות על טרקטור ולהקים את טירת צבי וכפר הרא"ה, התפקיד שלנו היום הוא להיכנס לבית המדרש ולהצליח לאט, לאט למקם אותו בתל אביב. אבל לא למקם בתל אביב התקפלות, כי אז לא נעשה שם כלום, אלא למקם בתל אביב אמת אדירה, קדושה, יראת שמים. הרבה יותר קשה לעשות את זה בדיזינגוף מאשר בכפר הרא"ה או בטירת צבי. התפקיד שלנו הוא לא לעזוב את בית המדרש ולרוץ לטרקטור אלא להתמקד בבית המדרש ואיתו לצאת לטרקטור.


(הרב מרדכי אלון, מתוך מאמרו: צריך ללמוד דיזינגופית).





שאל תלמיד את רבו:


יהודי מהו ?


פנסאי, כתפקידו של האיש-לפנים, קודם המצאת החשמל - שכל ערב הדליק באש את פנסי הרחוב.


וכשהפנס קבוע במדבר שממה ?


אף שם על הפנסאי להדליקו, כדי שיידעו הכל שהמקום הינו מדבר שומם, וכדי שהשממה תתבייש בפני אור הפנס.


וכשהפנס קבוע בים ?


יש להתפשט, לקפוץ לים ולהדליקו.


אך איני רואה את הפנס ?


כיוון שאינך פנסאי.


וכיצד נעשים פנסאי ?


עליך להתחיל מעצמך. רחץ את עצמך. צא מחומריותך. כשאתה חומרי - אתה נתקל תמיד רק בחומר. לכשתזדכך תראה גם את עדינותו של הזולת.


האם מותר לתפוס את הזולת בגרונו ?


בגרונו - לא, אבל בקצה בגדו - כן.




התורה מעדנת אותנו בכדי להאיר לאחרים עלינו להתמלא בתורה ולהתעדן תחילה, ואז ממילא כל מי שיתקל בנו בכל מקום יתרשם ויושפע מהתנהגותנו והמסר יועבר כמעט ללא מילים, זהו קידוש ה' בחיינו !






דבר אחר "ואהבת את ה' אלהיך". שאתה תהא מאהב שם שמים על הבריות, שתהא יודע דברי תורה, ותהא קורא ושונה בדברי תורה, ותהא משאך ומתנך עם בני אדם באמונה. כדי שיהיו הבריות הרואים אותך יאמרו, אשרי פלוני שלמד תורה, כמה נאים מעשים שלו, כמה יפים דרכיו. אוי לו למי שלא למד תורה. העבודה ! שאנחנו נלמד גם-כן תורה ונלמד לבנינו תורה. ונמצא שם שמים מתקדש מתקדש על ידו, ועליו הכתוב אומר "ויאמר לי עבדי-אתה, ישראל אשר בך אתפאר". אבל בזמן שאדם קורא ושונה בדברי תורה, ואין משאו ומתנו בנחת עם הבריות, ועסקו אינו באמונה עם הבריות, מה הן אומרים עליו, ראו איש פלוני שלמד תורה, כמה רעים מעשיו כמה מכוערים דרכיו. "העבודה ! שלא נלמד תורה, ולא נלמד את בנינו תורה. ונמצא שם שמים מתחלל על ידו, ועליו הכתוב אומר "ויחללו את שם קדשי, באמר להם עם ה' אלה ומארצו יצאו".


(תנא רבי אליהו כ"ח ד')










רעיון נחמד לצ'ופר:


הים



אנחנו רוצים לספר לכם קצת על הים,


אתם מכירים אותו מבעד לדגל הלבן ומבעד לדגל


האדום ומבעד לדגל השחור.


אבל אתם לא מכירים את הים מבפנים.



החיים ככללותם הם ים, ולים הזה כמו לכל ים


אחר יש חוף, ולים הזה כמו לכל ים אחר יש אופק,


ובני אדם - תחילתם על החוף ומגמתם האופק,


והאופק מאיר בזהרורי פלא, קסמיו מרמזים:


בואו אלי בני האדם, אני רז הרזים, מכסה לעתיק יומין.


אבל בני האדם אינם מעיזים. הם חולמים חלומות


ופוחדים להגשים, עד שהחלומות נשכחים, מפני שהחיים


הם ים, והדרך אל האופק רצופה מערבולות.


ועל החוף, משכן בני האדם מרביתם - תרביתם,


על כל פנים, גם שם מערבולות, מערבולות חול


ואבק, מערבולות מחנק, כרבולות מאבק, והוא חודר


לעיניים ואוטמן, וסותמן.



והאופק נחנק, והאופק נשחק, כמו החלום, חלום


ילדות שאין לו פתרון, שאין לו הגשמה ושאין לו פדיון,


אולי יגשימו בני, אומרים בני אדמחוף, אולי הדור הבא


יגיע לשם... ונולדים על החוף ילדים, והילדים עומדים


על החוף, והאופק קורץ וקורא לעברם: בואו אלי,


ילדים, שחו אלי, הגיעו עדי, אבל מייד נשמעת גערה


מרה: זהירות, מערבולות, זהירות סערה קרבה!!!


כל כך פוחדים בני אדמחוף מבבואת טעותם.



וכך הם משיבים לשאלות הילדים: אה, האופק


אנחנו ראינו אותו פעם. יש דבר כזה? כן? נכון?


אתם רואים? א - הה! חכו, תגדלו, גם אתם תשכחו


יותר לא תראו, שאלה של גיל, שאלה של תרגיל, שאלה


של מה שהעין רואה. החלום? א -הה! החלום יתגשם


בחוף. במטר מרובע.



אבל ישנם ילדים שטרם סימא החוף את עיניהם -


והם נכנסים לגלים, הם שוחים רחוק. תראו, משוגעים, נזעקות


הבריות, אנחנו הרוב ועל כן תמיד אנחנו צודקים, שאלה


של הצבעה, שאלה של מה שהעין רואה - דגל שחור -הם


צועקים - מערבולות - הם צועקים על משכבם בלילות את פחדם.



אבל אותם שנכנסים אל תוך הגלים, בתוך הזרמים,


בתוך מערבולות הם לומדים את רזי הרזים, שאם תיכנע,


תתבטל לכוחות העזים המושכים לאובדן - יזרקו זרמים


אל הקצף החי.


וממצולה למצולה - משתפר כושר החתירה, כושר הנשימה,


אומץ הנשמה, ואלי אופק, תמיד אלי אופק, תמיד, נמשכת המגמה.



(שברי אופק/ אילן נוב)


ומלח הים, יצרוב, וישטוף וינקה מזוועת החופים, מסימוא הרבים, והחלומות ישובון, יגדלון, יתעצמון, יתגשמון.