מי קייטן של אמא?

מה שהתחיל כאופציה חסכונית, הפך ללהיט מבוקש בקרב הקייטנים הצעירים. קייטנת הורים היא הלהיט האמיתי של יולי ולעיתים אפילו גם אוגוסט

חדשות כיפה ענבל וייס 18/07/11 17:12 טז בתמוז התשעא

מי קייטן של אמא?
., צילום: .

אמהות רבות בכל רחבי הארץ, מכל המגזרים, הערים והישובים, גילו בעשור האחרון את האופציה של "קייטנת אמהות". לטענת רוב הנשים איתן שוחחתי, המניע הוא כלל לא כלכלי, כי אם חינוכי ערכי ואף בטיחותי יותר.

לטובת אלו שלא בעניינים: קייטנת הורים היא למעשה קייטנה המנוהלת על ידי ההורים עצמם, או יותר מדוייק - האמהות. כל אחת מהן אחראית על יומיים-שלושה של פעילות, תלוי במספר הילדים המשתתפים בקייטנה ובמשך הקייטנה. בימים אלו הקייטנה מתקיימת בביתה של האם התורנית והיא אחראית לסדר יום, לפעילות מגוונת ולתזונה.

ורד אברהמוף, משתתפת זו השנה הרביעית בקייטנת אמהות בלוד, זאת בעקבות קייטנה מוצלחת במקום מגוריהם הקודם במעלה אדומים. "במהלך השנה הבנות הזכירו שוב ושוב את החוויה והכיף שהיה להן בקייטנת האימהות. איך שזה נראה עכשיו, גם שנה הבאה אני אמשיך להיות שותפה במיזם הזה".

לא בגלל השיקול כלכלי


ורד מסבירה שלקייטנת אמהות אין פורמט קבוע. הוא מאוד דינמי ותלוי במספר המשתתפים, באופיים, במינם וברצונותיהם. "כבר היו לי קייטנות של ילדים פיצקל'ך בגיל גן-3, וכעת אני עם הבת שלי בכיתה ב' ועוד ארבע חברות שלה ובכל פעם זה נראה קצת אחרת. היתרון של קייטנה כזו היא היכולת לצאת מהמסגרת ולעשות דברים ייחודיים. כשהילד חלק מקייטנה ענקית הוא לא יכול להכנס למקומות מסויימים. למשל השבוע הבנות נסעו ל'חווידע'. זו חויה נהדרת שמתאימה לקבוצה קטנה ולעיתים עם המשפחה זה לא מסתדר כי יש תינוק קטן שצורח או ילד גדול שכבר משועמם, והבילוי עם חברות בשכבת גיל דומה הוא אידיאלי לכך".

השיקול הוא כלכלי?
בכלל לא. הקייטנות פה מאוד זולות, אך הן ענקיות. בקייטנות העירוניות משתתפים בין 200-300 ילדים. זו אחריות מאוד גדולה על כתפיהן של בחורות צעירות. איזה מדריך בן 15 יכול לשמור על 15-20 ילדים שובבים בתוך המים? זה נראה לי לא בטיחותי כלל. יתרה מכך, זו ההזדמנות שלי להיות מעורבת בחיים של הבנות שלי".

לטובת מי שבכל זאת מחפש אומדן לעלות הקייטנה הביתית, המחיר מוערך בכ-200 שקלים למשך שבועיים, הכולל בתוכו בעיקר חומרי יצירה, ומזון.

זה לא מעיק קצת?
אני אישית נהנית מאוד מהקייטנות הללו ואלמלא כך, לא הייתי חוזרת עליהן שנה אחר שנה. כל האמהות מקיימות את הקייטנות בכיף ובאהבה ומאוד משקיעות בימים שלהן. זה דבר שאני בוחרת בו לכתחילה ולא בדיעבד".

מה עושות אמהות עובדות?
זו באמת בעיה. זו קייטנה שמתאימה לאמהות בחופשה או שלא עובדות במשרה מלאה".

לא לבנות בלבד

מפחיד אתכם ש-12 בנים בוגרי כיתה ד' יסתובבו לכם בסלון? לא את רביבית טרבלסי וחברותיה שאף הן אירגנו קייטנת הורים לבנים. "מדובר בקבוצת חברים טובים שלמדו באותה כיתה. הם מאוד נהנים אחד עם השני והבקשה לקיים את הקייטנה גם השנה, הגיעה מהם לאור נסיון מוצלח מאוד שחווינו בשנה שעברה"

בזכות כמות המשתתפים הגדולה, נהנות רביבית וחברותיה משלושה שבועות של קייטנה ושקט תעשייתי. "את היום פותחים הבנים בשעה שמונה בתפילה בבית הכנסת, אקט חינוכי חשוב בפני עצמו. כל זוג הורים קיבל לאחריותו יום וחצי של פעילות. כך למשל התאגדו שתי משפחות והוציאו רכב גדול לטיול בטבע. עוד אבא עשה לבנים קומזיץ עם צ'יזבטים ואוכל טוב עד אמצע הלילה, היתרון הגדול של השיטה הוא הגיוון. כל הורה מוציא מעצמו את הטוב ביותר ותורם את כישוריו ותחביביו למען הענין." מספרת רביבית. "כולנו מכירים את הגיל הזה והיתרון הוא שאני מבינה מה הילד שלי אוהב בניגוד למדריכה בקייטנה שלא בהכרח מבינה מה הצרכים שלהם".

הביאו את הדודה

רביבית מספרת על פתרונות יצירתיים במיוחד להורים עובדים. המרת הפעילות בשעות הערב, תחלופה בין האב לאם ואפילו זוג הורים הייטקיסטים שגררו את הדודה הנמרצת לקייטן את הילדודס.

"הילדים חוזרים מזיעים, שזופים ובעיקר מלאי חוויות. יש תחושה שכל הורה נותן את הנשמה בעבור היום הזה והפעילות היא תמיד מקורית ויצירתית. מבחינתנו זו אפשרות אידיאלית. גם מבחינה חינוכית ברור לנו מה הם מקבלים ובאיזו חברה הם מסתובבים. אני ממליצה לכולם לאמץ את המודל. גם חסכוני, גם חוויתי וגם מקורי" מסכמת רביבית.