חשיבות ההתישבות

שבט ניצנים - התיישבות כערך מתוך הבנה שההתיישבות היא ציר עשיה מרכזי בעבר, בהווה ובעתיד יעסקו החניכים בחשיבות ההתיישבות, ערכה של ארץ ישראל, סיפורו המיוחד של גוש עציון ובערכה של מסירות הנפש. חשיבות ההתישבות מטרה: נמחיש לחניכנו את חשיבות ההתיישבות, ועד כמה ההתישבות היא זו שקובעת איך תראה מפת ארצנו.

חדשות כיפה מחלקת ההדרכה 16/03/03 00:00 יב באדר ב'


פעולה מס' 1


חשיבות ההתישבות



מטרה:


נמחיש לחניכנו את חשיבות ההתיישבות, ועד כמה ההתישבות היא זו שקובעת איך תראה מפת ארצנו.



מהלך הפעולה :

שלב א' :


המדריך יחלק את השבט לשתי קבוצות.


קבוצה א' תקבל שטח מוגדר שעליה להגן עליו. (כדאי לסמן שטח זה בגיר, בסרט וכו') , קבוצה ב' צריכה לחדור ולכבוש את אותו שטח.



קבוצה א' צריכה להיות מפוזרת בכל חלקי השטח. בהנתן האות החניכים יתחילו בהגנה ובכבוש. מנצחת הקבוצה שהצליחה לעמוד במשימה (הכלל המרכזי במשחק – בלי אלימות!!) נערוך סבוב נוסף, הפעם קבוצה א' הופכת להיות הכובשת וקבוצה ב' הנכבשת. קבוצה ב' הפעם צריכה ליצור קבוצות חסימה. כלומר, כל 2-3 חניכים ישמרו על גזרה אחרת ולא סתם בצורה מפוזרת.


בהנתן האות מתחילים


סביר להניח שהגנה קבוצתית ולא יחידנית מקשה על חדירה.



סכום לשלב זה : המדריך ישאל מתי הכבוש היה טוב ומוצלח יותר?


מה הרווחנו בפעם השניה?


שלב ב' :


המדריך יחלק את השבט ל – 2-3 קבוצות. כל קבוצה תקבל את מפת החלוקה. לפי הסימונים במפה החניכים יתבקשו:


1. צבעו את שטח היהודי בצבע כחול.


2. צבעו את שטח הערבי בצבע אדום.


3. צבעו את האזור הבין לאומי בצבע ירוק.



לאחר מכן המדריך יסביר באיזו מפה מדובר – כדאי לתמצת את הדברים הבאים:



"בסתו 1936 הגיעה לארץ מלונדון ועדת חקירה מלכותית שעליה הוטל לחקור את שורשי הסכסוך היהודי ערבי בשאלת ארץ ישראל ולהציע פתרונות. הוועדה האזינה לעדויות בארץ ופרסמה את המלצותיה כפתרון יחיד לשלום.ההצעה היתה חלוקתה של ארץ ישראל לשתי מדינות:מדינה יהודית זעירה ומדינה ערבית. איזור ירושלים ישאר בחסות בריטית.זוהי ועדת פיל שבראשה עמד הלורד פיל




המדריך יבקש מכל קבוצה להיות חברי הוועדה.


מה לדעתכם הביא את הוועדה למסקנות הללו?



המדריך יקריא לחניכים את מסקנות הוועדה:



הגבול הטבעי לחלוקת ארץ ישראל הוא להפריד את האזורים שבהם רכשו יהודים קרקעות והתיישבו…תנתן בגבולות המדינה היהודית אפשרות מספקת לרבוי האוכלוסיה.



מה אם כך המסקנה? שטח המדינה נקבע לפי פריסת היישובים!!


עוד בימי המאבק בתל חי (1920) נקבע:



במקום בו תחרוץ המחרשה העברית את התלם האחרון שם יעבור גבול המדינה היהודית!!


שלב ג' :


כל קבוצה תקבל גליונות נייר וצבעים. עליה לחבר סיסמא דומה ולצור שלט חוצות המבטא את הרעיון הנ"ל.



למדריך: חשוב לזכור שערכה של ההתישבות הוא לא רק לצורך בטחוני. לאחיזתנו בארץ יש משמעות רוחנית עוד מימי אברהם אבינו. כדאי לציין זאת בגמר הפעולה ולהמשיך בפעולה הבאה המרחיבה את הנושא.



שלב ד' :


מה יחסה של בנ"ע להתישבות?


המדריך יקריא את סיפור העליה לכפר מימון:



קהל רב הצטופף בין בית הכנסת החדש ובית המדרש וחיכה לתחילת הטקס. סוף סוף מקימים את כפר מימון באזור שבין עזתה ועזה. המושב הראשון של בנ"ע. תחת חופה מקושטת הובלו ספרי קודש עד לבית הכנסת, שם קבע הרב מימון את המזוזה בברכו: "ברוך…שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"



דבר ההנהלה הארצית:


חברים יקרים!


זכות גדולה נפלה בחלקכם עם עליתכם לקרקע להקים נקודה נוספת בתוך ההתישבות הדתית. התנועה רוצה לראות בכם חיל חלוץ במדינה, אשר ידע להועיד אחריו מאות בני נוער בדרך החלוציות של ההתישבות הדתית העובדת…עלו והצליחו ויהי ה' עמכם!



כפר מימון הוא רק דוגמא אחת לשרשרת יישובים: קיבוצים, מושבים והאחזויות שבני עקיבא הקימה בשבעים השנה האחרונות.