ובינהם

הצורך לעסוק בנושא המתומצת במילים "דת ומדינה" נולד בעקבות הפגנות הציבור החרדי והחילוני והסערה סביבן. אנו שרגילים למציאות של הפגנות שונות, מהפגנות למען שמירת ארץ ישראל ועד להפגנת הסטודנטים בעד הפחתה בשכר הלימוד, לא פגשנו עד כה בהפגנת הענק של הציבור החילוני בהפגנה למען הדמוקרטיה ושלטון בית המשפט, ומנגד הפגנת הציבור החרדי בהפגנה למען צביונה היהודי של מדינת ישראל. כמי שרגילים להיות מעורבים בכלל שטחי החיים במדינה, מצאנו את עצמינו לפתע עומדים בין שתי הפגנות ומתלבטים היכן מקומינו? עם מי? ולמען מה?

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

וביניהם


הצורך לעסוק בנושא המתומצת במילים "דת ומדינה" נולד בעקבות הפגנות הציבור החרדי והחילוני והסערה סביבן.


אנו שרגילים למציאות של הפגנות שונות, מהפגנות למען שמירת ארץ ישראל ועד להפגנת הסטודנטים בעד הפחתה בשכר הלימוד, לא פגשנו עד כה בהפגנת הענק של הציבור החילוני בהפגנה למען הדמוקרטיה ושלטון בית המשפט, ומנגד הפגנת הציבור החרדי בהפגנה למען צביונה היהודי של מדינת ישראל.


כמי שרגילים להיות מעורבים בכלל שטחי החיים במדינה, מצאנו את עצמינו לפתע עומדים בין שתי הפגנות ומתלבטים היכן מקומינו? עם מי? ולמען מה?


זה לא סוד שרובו הגדול של הציבור המכונה "ציונות-דתית" , ובכללם בני עקיבא, נעדרו משתי ההפגנות גם יחד, ולא משום שאין לנו צד בעניין, או שדעתינו ביחס לדברים אינה מגובשת, אלא משום שאף אחת משתי הפגנות אלו לא שיקפה נאמנה את אמונתינו השלמה. אמונה הגורסת הן בצורך לשמור על התורה, ועל צביונה הדתי של המדינה, ויחד עם זאת מאמונה בדמוקרטיה כצורת שלטון, ובכך שפסיקות בית המשפט מחייבות גם אותנו. לאמונה כזו לא נמצא מקום בהפגנות אלו.


בעקבות האירועים הללו חלה התפתחות במעמדם של בתי המשפט בכלל, ובית המשפט העליון בפרט - בדילמה זו ננסה לגעת בדברים שעוררו את הסערה בין הציבור החילוני לחרדי.


לפניכם מאמרו של ישראל קצובר, שפורסם ב"הארץ":


מי שבר את הכלים?


ישראל קצובר



אין מנוס צריך לחתוך. החילונים בישראל לא מבינים: דת, אצל יהודי מאמין, היא עניין של מתמטיקה. 4=2+2 תמיד, בלי פשרות. הציבור החילוני נאיווי אם הוא גילה רק עכשיו שבמדינת ישראל יש פלח עם ענק שרוצה בהחלפת הבג"צ בבד"צ. בתפילת "השיבה שופטינו כבראשונה" מתכוונים לשופטים שהקודקס היהודי, ורק הוא, נר לרגליהם. בעוד שבועיים, כשנבקש מהיושב במרומים "להעביר ממשלת זדון מן הארץ", לא נתכוון לממשלת העבודה או הליכוד אלא לשתיהן, והתחליף המקווה הוא ממשלת הלכה.


ויהיה חיתוך. היהודי המאמין רוצה מדינת הלכה וזכותו להיאבק עליה, אבל בניגוד לפונדמנטליסטים בעולם, הדת היהודית אוסרת על השלטת מרותה בכוח החרב והאלימות. לכן המאבק הוא על "אוטונומיה". מי שעיניו בראשו יכול לראות את פניה העתידיות של מדינת ישראל. בין הירדן לים התיכון יחיו שלושה עמים: הישראלי, הפלאסטיני והיהודי המאמין. גבולות האוטונומיה של העם היהודי המאמין ישורטטו מבני ברק דרך מזור ואלעד, קרית ספר ומודיעין ועד רמות וירושלים. גבולות זמניים מאד עם נטייה להתרחבות ועם איים בכל חלקי הארץ.


וכשמדובר במדינה כולה, האוטונומיה הזאת תיאבק - באמצעים פוליטיים בלבד, בכוחה הפוליטי הגדל והולך - על כך שכל מה ששייך לרשות הציבור יהיה ברוח היהדות.


הציבור החילוני אולי לא יודע, אבל היישות שאני מדבר בה, האוטונומיה של היהודי המאמין, כבר קיימת ומתפתחת מזה שנים. הפלנטה הזאת התקיימה בלי חיכוכים גדולים מדי עם מדינת ישראל החילונית כל עוד נשמרה הנוסחה הפוליטית של תן (אמצעים) וקח (שלטון).


עד שבא הבג"צ החדש. המאבק נגדו אינו נגד אהרון ברק האיש אלא נגד המהפכה שהוא מבקש לחולל, המתבטאת בסיסמת "הכל שפיט" - גם מה שנמצא בתחומי האוטונומיה המאמינה ומוסדותיה, ובניסיון למוטט מה שהושג בהתחייבויות פוליטיות לציבור הדתי. בית המשפט העליון שינה את כללי ההתנהגות של עצמו, ושבר את הכלים. בעבר הוא לא חדר לשדות המוקשים הפוליטיים, עכשיו ברק הכניס אותו לשם. אבל טועים עמיתי שתוקפים את ברק אישית. זו טקטיקה רעה, שגוררת השוואות מקוממות של עמדתנו למעשי אלימות רצחנית שאין לנו שום חלק ונחלה בהם. אהרון ברק אינו חשוב, חשובה הדרך שהביא, המגמה.


בסופו של דבר מדובר בבעיה של הציבור החילוני. עליו להבין שוויכוח על שיטת בחירה של שופטי בית המשפט העליון הוא עניין לגיטימי לגמרי, כמו שלגיטימי לציבור הדתי לרצות שבמדינה ישלוט הבד"צ. השאלה היא רק איזה אמצעים הוא מפעיל לשם כך, האם הוא משתמש באלימות. בג"צ מפעיל דיקטטורה שיפוטית ומוביל לקונצנסוס דתי ענק של אי-אמון בו, וכשזה קורה אסור ליהדות החרדית להשמיע ביקורת? ממתי בית המשפט העליון חף מביקורת?


בג"צ, בהחלטה על כביש בר-אילן, קבע שאסור לממשלת ישראל להחליט לסגור כביש מטעמים פוליטיים-דתיים, אסור לה להחליט ששמירת שבת היא שיקול. שיקול דתי הוא שיקול פסול. על זה נשתוק?


הציבור הדתי נדחק לקרן זווית, ובמצב כזה מתקוממים. אבל ההתקוממות שלנו, אסור שתהיה אלימה. היא יכולה להיות אזרחית, פוליטית. זו האינתיפאדה שלנו.


[מתוך "מוסף הארץ" 30/8/96]



· האם הייתם רוצים לחיות ב"אוטונומיה יהודית" בתוך מדינת ישראל?


(היזכרו במאמרו של יורם קניוק - "בואו ונחלוק" - הם בעצם אומרים את אותו הדבר).


· כשהתקיימו שתי ההפגנות בעד ונגד ביהמ"ש העליון היו אנשים מהציונות הדתית בשתיהן - מדוע, לפי דעתכם?


· אילו ערכים הציבו שתי ההפגנות זו מול זו?


· מדוע חשוב שיהיה בית משפט במדינה? על מי הוא מגן (שימו לב - דווקא על המיעוטים. בית המשפט לצדק הוא שמגן על זכויות האדם שהשלטון לא יכפה עליו ולא יפגע בזכויותיו הבסיסיות. דווקא ציבור דתי זקוק מאד לבית המשפט).



על מה מחו החרדים?

· פסיקות של בית המשפט לגבי חובת הכנסת רפורמים למועצות הדתיות


· פסיקות שהתירו פתיחת חנויות (במקומות ספציפיים בשבת)


· תחושה שבכל נושא הבא לפני בג"ץ, שיש בו עניין דתי, הם תמיד יפסקו נגדו.



אין הדברים מבוססים תמיד על עובדות - העיקר היה בתחושה שבית המשפט העליון מעורב מדי בתחומים שבעבר לא התערב בהם, שהיו בתחומו הבלעדי של המחוקק (המייצג את העם), שביהמ"ש העליון מתערב ע"פ עקרונות שאינם בהכרח מקובלים על הציבור הדתי.



לפניכם חמש כתבות שפורסמו סביב ההפגנות. שימו לב לעמדות אותם מביעים הכותבים.



בדרך למהפכה פונדמנטלית


"הארץ", יום חמישי כ"ה בשבט, תשנ"ט




הפגנת החרדים נגד בית המשפט העליון, שנקבעה ליום ראשון, שאליה יצטרפו כנראה גם דתיים לאומיים, כולל הרבנים הראשיים לשעבר מרדכי אליהו ואברהם שפירא, מבטאת רצון גובר בקרב הציבור הדתי ההולך ומתחרד לשנות את אופי המשטר בישראל. אין מדובר הפעם בביקורת על פסק דין כזה או אחר, שגרמה לדתיים מכל קצוות הקשת לאחד כוחות נגד בית המשפט, ולכן גם אין טעם לנסות ולהתמודד עם כל טיעון לגופו, ביישוב הדעת.


אין גם כל חשיבות לשאלה, אם התירוץ להפגנה הפעם הוא פסיקת בג"ץ בעניין שיתוף רפורמים במועצות הדתיות, או מחאה על שבג"ץ קבע את אי-חוקיותו של הסדרת פטורים הניתנים לחרדים משירות בצה"ל. הפעם ברור, שמטרת המתקפה היא אחת: לערער את כוחו של בית המשפט, להחלישו ולהטיל מורא על שופטיו כדי שבג"ץ לא יפסוק ולא יפרש חוקים על פי ערכים אוניברסליים, שהם נשמת אפה של הדמוקרטיה, אלא על פי הפרשנות שההלכה הדתית נותנת לסוגיה המשפטית.


הדתיים מלינים על קיומה של "דיקטטורה של בג"ץ" ועל רצונם "להחזיר את הכוח לכנסת", לא משום דאגתם לשימור הדמוקרטיה ולמוסדותיה ולא מתוך דאגתם למעמדה של הכנסת, אלא מתוך ידיעה, כי רק בכנסת הם יכולים להפעיל את מלוא כוחם הפוליטי, בעוד ששופטי בית המשפט העליון אינם מושפעים מלחצים פוליטיים והם כפופים לחוק בלבד.


הרצון להאדיר את כוחה של הכנסת ולהמעיט מכוחה של הזרוע השיפוטית נועד להגדיל את השפעת הדתיים ולאפשר חקיקה רגרסיבית, שאינה מקובלת על רוב הציבור בישראל ומתנגשת עם אופייה הדמוקרטי של המדינה. רק בכנסת יכולים הדתיים לנצל את חולשת המפלגות הדתיות, ובראשם שר הפנים אליהו סוויסה, אינם מקיימים את פסיקות בג"ץ, לא בעניין רישום זוגות מעורבים ולא בעניין קבורה אזרחית, ואין לדעת כיצד יקבלו את פסיקת בג"ץ בכל הנוגע לרפורמים. בדמוקרטיה הישראלית נוצר מצב הפוך לזה השורר במדינות אחרות. בעוד שבדרך כלל בית המשפט העליון מגן על מיעוטים מפני עריצות הרוב ושרירות השלטון בישראל מתקיים מצב אבסורדי, שבו בית המשפט מגן על הרוב הדמוקרטי מפני אלה הרוצים להשליט עליו פונדמנטליזם ערכי. לכן הפגנת החרדים אינה הפגנת מקופחים, אלא הפגנת כוח יתר של מיעוט, הרוצה לערער את יסודות הדמוקרטיה.




ערכאות האיפוק והסובלנות

זאב סגל


"הארץ", יום חמישי כ"ה בשבט, תשנ"ט



קשה להסביר מה גרם לעוצמת ההתקפה הנוכחית על בג"ץ. שהרי מאז 95' ועד עתה נמנע בג"ץ מלהכריע בשאלת חוקיותו של הגיור הרפורמי שנעשה בישראל, סירב להורות על רישום מתגיירת כיהודייה, והעביר את הנושא לחקיקת הכנסת - וזו לא עשתה דבר במשך יותר משלוש שנים. בג"ץ קבע גם, על דעת 11 שופטים, בפסיקתו לפני כחודשיים, כי "שאלה לאומית נוקבת" כאי גיוסם של תלמידי ישיבות לצה"ל צריכה להיות מוכרעת על ידי הכנסת. כל זאת באימוץ ההשקפה, שלפיה "רק המחוקק יוכל לבטא את הקונצנזוס האופטימלי שיאפשר חיים בצוותא לבני דתות ואמונות שונות". ביטול ההסדר הנוכחי - דחיית שירות לפי החלטת שר הבטחון - נדחתה לשנה תמימה כדי לאפשר לכנסת לחוקק כטוב בעיניה.


גם פסיקת בג"ץ שהורתה על שילוב נשים, רפורמים וקונסרווטיבים במועצות דתיות ,שיסודה בהחלטות במועצות דתיות, שיסודה בהחלטות שלהן היה שותף מי שהיה המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט מנחם אלון, לא היה בה, כנטען, התערבות בענייני דת מהותיים. המועצות הדתיות, כידוע, אינן גופים בעלי סמכות הלכתית, ועקרון השוויון מתחייב בהן. פסיקת בג"ץ בעניינן היא פסיקה שהיו שותפים לה אהרון ברק ומנחם אלון, וחזקה על התוקפים אותה שהם יודעים זאת.


ההתקפה נגד בג"ץ ונגד מרות שלטון החוק היא מלחמה נגד ההסכמה והצידוק החברתי, המביאים את הציבור החילוני להתדיין בפני בתי הדין הרבניים בענייני נישואין וגירושין. השתתפות פעילה בהפגנה המיועדת, שלה אופי של מלחמה נגד שלטון החוק, מנוגדת לעקרונות בסיס של מנהל תקין בעת שמדובר בחברי בתי דין דתיים או בעובדי מדינה אחרים. השתתפות בהפגנה של אישיות כמו הרב הראשי, ישראל לאו, יהיה בה משום שלילת הערכים של קיום בצוותא, שהוא קורא להם, אם ידובר ולו בתפילה משותפת למיגור בג"ץ "בלבד".


החרדים וחוגים דתיים אחרים אוסרים מלחמת חורמה נגד בג"ץ ובתי משפט אחרים המפרשים את החוק לפי שיקול דעתם שכן את מה שאינם מסוגלים להשיג בכנסת - ולו גם באמצעות מה שמכונה "חקיקה עוקפת בג"ץ", שהיא לגיטימית כשלעצמה - הם מבקשים להשיג באמצעות טרור נגד הרשות השיפוטית, שאין לה חרב או ארנק, וכוחה חלש מזה של הרשות המחוקקת. מלחמתם היא נגד בג"ץ, שרוב מכריע בציבור רואה בו שומר נאמן של הדמוקרטיה הישראלית. מחקרים מראים, שעם הרוב התומך בביקורתו השיפוטית של בג"ץ נמנים חילוניים, מסורתיים ודתיים.


לנוכח ההפגנה המתוכננת חייבת להתאחד הפגנת אחדות אחרת - של הסיעות בכנסת ושל המפלגת החדשות והמתמודדים על ראשות הממשלה. הכרזה משותפת על הברור מאליו - הכרה במרות החוק והשפיטה הנעשית מכוחו - יכולה להיות תשובה למי שמבקשים להסיר את החישוק המרסן את שלטון החוק.



משפט העוקף את העם

נח שלו, "הארץ"




ההתקפה החרדית האחרונה על בית המשפט העליון מעוררת חלחלה בלב האזרח שוחר הדמוקרטיה, שעדיין רואה במוסד זה "מקדש מעט". אך בלהט המחאה נגד ההתבטאויות הברוטליות, רבים נוטים שלא ליתן את הדעה לטענה החשובה של החרדים - ששופטי בית המשפט העליון ממונים ולא נבחרים על ידי העם. זו אינה טענה של מה בכך. בהכרעות החוקתיות שבית המשפט העליון נדרש אליהן הוא עוסק לא אחת בעניינים ערכיים שאינם נתונים להסכמה רחבה.


מה הם הגבולות והסייגים ששם לעצמו בית המשפט בבואו להתערב בהכרעות ערכיות? נדמה כי מאז חוקקו חוקי היסוד של 1992, נפרצו סכרי בית המשפט בעניין זה. שופטי בית המשפט העליון, חדורי שליחות היסטורית, הסתערו על תפקידם החדש והמחייב מה"מהפכה החוקתית" שעליה הכריז השופט ברק - תפקיד בית המשפט לחוקה. במשך שנים הלכה והתבססה הפיקציה, שלפיה לכל שאלה חדשה, סבוכה, או עדינה קיימת תשובה מן המוכן מן הדין.


הסדר זה נוח לגופים פוליטיים החפצים להימנע מהתדיינות חזיתית ועניינית בשאלות אלה. אולם עיון בהחלטות משפטיות הנוגעות לעניינים חוקתיים מגלה, כי מעשה השפיטה שבהן אינו מעשה שיפוטי רגיל, הקובע מה יאמר הדין הקיים על מערכת עובדתית נתונה. מעשה השפיטה מכריע לא פעם במה שיהיה הדין במערכת עובדתית זו. האם ראוי שיתקבלו החלטות ערכיות כאלו, הנוגעות לכולנו, בפורום של שופטים שממונה לכל חייו על סמך כישורי המקצועיים בלבד, אינו נבחר, וודאי שאינו עומד לבחירה מחדש? פורום שאינו נותן דין וחשבון כלשהו על החלטותיו?





הבאנו כתבות המציגות עמדות שונות ביחס להפגנות. שימו לב -


· כנגד מה חושבים כותבי הכתבות שהחרדים (וחלק מהציונות הדתית) מפגינה?


· האם כנגד יתר התערבות בג"ץ או כנגד הדמוקרטיה, (האופי הדמוקרטי - ליברלי של המדינה)


· מהי עמדתכם בעניין?



בנוסף שתי כתבות של אנשים מהציונות הדתית -



דרושה הנהגה פרגמטית

בני לאו , "הארץ"



בתרבות המקובלת בציבור הדתי, לא מקובל שתלמיד יחלוק על רבו, ובוודאי שלא בפרהסיה. אך יש והלב ממאן לקבל את הדין וממעמקים בוקעת התפילה: אל נא רבותי תרעו.


כבר התרגלנו לשמוע דברי גידופים של הציבור החרדי כלפי מערכת המשפט והתשתית התרבותית חברתית שלה. מלכתחילה שרוי ציבור זה ביחס מסוייג למדינה, תרבותה וחוקיה, אך המנהיגות הרוחנית של הציונות הדתית מוצאת עצמה נגררת בסוף שבוע זה אחרי המנהיגות החרדית. כינוס, שראשיתו עצרת תפילה לנוכח המצוקה שחש הציבור הדתי ביחס של בית המשפט כלפיו, מתגלגל ככדור שלג לעוד פרק עגום ביחסי דת ומדינה.


איני פוטר את עצמי מלחוש את עוצמת הלחץ שבית המשפט העליון לוחץ את הציבור הדתי. פרשנות המבקשת להצר באופן בוטה את צעדיהם של בתי הדין הרבניים, ואמירות ציבוריות המתייחסות אל הדתיים כאל יושבי חושך לעומת "העולם הנאור", יוצרות תחושה של לחץ שמאיים להתפרץ ולנפץ.


אך המנהיגות הרוחנית של הציונות הדתית אינה יכולה לפטור עצמה מלשמוע את הצלילים ולראות את התפאורה שכרוכים בעצרת המדוברת. קריאתם של מנהיגים אלו להשתתף בעצרת היא התעלמות בוטה מכך שכינוס התפילה הלגיטימי הפך להיות הפגנת ענק נגד בית המשפט העליון, מלווה באמירות חמורות המאיימות על אושיות החברה הדמוקרטית בישראל.


הציונות הדתית עמלה שנים רבות לבנות מערכת חינוכית המחברת את ערכי הדמוקרטיה עם ערכי התורה. מעולם לא קיבלנו את עמדתו של ה"חזון איש" שדימה את הציבור החילוני לעגלה פרוקה ממטען. גרסנו שאנו חיים במתח בין שני עולמות תרבותיים ערכיים, שתי עגלות טעונות המבקשות להתקדם במסילת המדינה, זו לצד זו. גדלנו בבני עקיבא ובמערכות החינוך הקשורות לציונות הדתית, מתוך תחושת מעורבות ושייכות לכל שטחי החיים הישראליים. בפקולטות למשפטים לומדים מאות רבות של סטודנטים דתיים, הרואים עצמם (בניגוד לתווית שדבקה בהם בעקבות הרצח ההוא) כממשיכי הדרך הראשית של הציונות הדתית.


הם מודעים למורכבות שבהשתייכות לשתי המערכות: הדתית והאזרחית. הם מוצאים את הדרך הפרגמטית להתקדם ולחיות בשילוב עדין של ערכי הדמוקרטיה והתורה. כך נהגו מאז ראשית ימי הציונות הדתית. בכל מקרה של התנגשות ערכית, מצאו המנהיגים את הנוסחה המאפשרת להתקדם, תוך הורדת העוצמות האידאולוגיות ועקיפתן בדרכים צדדיות. אמירות אידאולוגיות, שמבקשות לחדד את הקרע, אינן יכולות לתרום מאומה בחינוך סבוך זה. הן פורמות עוד תפר בבגד הקרוע של החברה הישראלית. והיום, בזמן שאנו מתבקשים להתגייס במלוא העוז להשכנת שלום בין הפלגים בעם, באות ההפגנות האלו ומקצינות את הפערים עד לכדי קרע שאינו מתאחה.


להיכן נעלמה אותה תבונת מנהיגים פרגמטית? כיצד השתלטה האידאולוגיה וכבשה את הרחוב?


אנו נתבעים לחזור ולהתיישב ולהתחשב בשילוב הערכים שעליו מושתת החברה הדתית-לאומית. ללא גישה פרגמטית, הנעה על כביש עוקף אידאולוגיות, נמצא את עצמינו מתנגשים ומתנגשים שוב ושוב עד כדי שחיקה ומחיקה. כחברים נאמנים ללא סייג, נוכל להפנות קריאה רמה לבית המשפט העליון שיאזן עצמו ביחסו לציבור הדתי. הסיכוי שקריאה זו תגיע לאוזניים קשובות גדול לאין ערוך מהסיכוי שהפגנה כוחנית יכולה להניב.












שמתם לב שהרוב הדומם נשאר בבית?


דוד ניצן

ביום ראשון בשעה 5 אחר הצהריים פתחתי את הטלוויזיה וראיתי את מה שראו כולם: היו פה ושם כיפות - אבל הרוב הגדול של המחנה הדתי-לאומי לא היה שם. בימים שלאחר ההפגנה שמענו בעיקר דיווחים על אלה מהמחנה הדתי-לאומי שהיו בהפגנה. הרוב הדומם נותר דומם.

לכאורה הציבור הדתי-לאומי היה צריך להיות שם. לנו המדינה חשובה יותר. ובסך הכל, רובינו די מסכימים עם הדרישה לשים קץ לאימפריאליזם השיפוטי של אהרון ברק. ובכל זאת, זו הייתה הפגנה חרדית. מתוך 300-250 אלף מפגינים, ההערכה המקסימלית של חובשי הכיפות סרוגות דיברה על 7000 איש. מקסימום. הערכות אחרות דיברו על 2000 איש.

זה קרה פשוט משום שזו לא ההפגנה שלנו.

כן, אנחנו רוצים יותר שופטים דתיים ואנחנו רוצים שבית המשפט יפסיק לספח לעצמו תפקידי חקיקה ודי נשבר לנו מהפיכת בית המשפט העליון לסניף הירושלמי של מר"צ. ומפעילותו האינטנסיבית להפיכת כת שולית בהיקפה כמו הרפורמים לגורם בעל משקל. אבל למרות שהם לא חושבים כמונו, ולמרות שהשופטים ב"עליון" מייצגים קבוצה צרה - על השינוי הזה אנו נילחם בלי להרוס את המדינה היחידה שיש לנו. החישוקים המחזיקים את המדינה הזו הולכים ומתרופפים - נכון, לא במעט הודות לאהרון ברק - אבל אנחנו מעדיפים להיות הנעלבים והנרדפים במדינה שלנו - כמו שלימד אותנו מנחם בגין בפרשת "אלטלנה" - ובלבד שזו תישאר המדינה שלנו.

בניגוד לחרדים, אנחנו מעורבים יותר בחברה החילונית שסביבינו, ואנחנו קוראים גם את החרדות שלה ואת הצרכים שלה. בניגוד לחרדים, חשוב לנו שגם החברה החילונית תרגיש בבית. בניגוד לחרדים, אנחנו מבינים שחייבים להתחשב בכאב ובשאיפות ובחלומות - של כל הצדדים. התנועה הרפורמית הכל כך שולית כאן קיבלה השבוע זרם של מצטרפים חדשים, סלברטאים חילוניים, כמו הסופר עמוס עוז, המשפיעים על אחרים. והכל, תודות להפגנה.

יש לנו אוויר לנשימה. יכול להיות שבדרך נפסיד בקרב זה או אחר, אבל האמת תנצח. מי שמכיר את התחזקותו של עולם התורה הדתי-לאומי, מי שיודע משהו על הנוכחות הגוברת שלנו במערכת האקדמית (בר אילן היא היום האוניברסיטה השנייה בגודלה, במרחק קטן מאד מהמקום הראשון), הצבאית (ביחידת עלית מסויימת היה לפני כשנה מצב שבו כל הסגל חבש כיפות, מהרב"טים ועד למפקד הסיירת), הכלכלית ואפילו המשפטית (שוכחים שכמעט 20% מהשופטים הם דתיים), מבין היטב שהמתקפה של בג"ץ - מר"צ היא עניין זמני. השקפת העולם שלנו תנצח אם יהיה לנו אוויר לנשימה, אם נדע לשמור על המדינה היהודית היחידה בעולם וגם על מה שחשוב למי שאינו חושב כמונו.




· מהו הפתרון שלהם? עם מי הם מזדהים?


מהדברים עולה שאנחנו גם שם וגם שם. חלילה לא בגלל שאנו פשרנים, מתנדנדים, רגל פה, רגל שם. אלא כי אנחנו מורכבים, כי הראיה שלנו כוללת. יש בנו מזה וגם מזה. כמאמר השיר -


וביניהם


אני עובר וגם חוזר


יש בי מזה וגם מזה


יש בי שניהם


הביקורת על בג"ץ לגיטימית. ללא ספק.

הצורה – הכוחניות, הגידופים, התחושה של הציבור החילוני שמנסים להפוך את ישראל למדינת הלכה - אלה לא רק שאינן לגיטימיות, אלא גם אינן משרתות שום מטרה חוץ מהגברת הקיטוב, השנאה, החשש, ויותר חמור - מגביר את כוחם של הקוראים להפרדת דת ממדינה, שהרי הנה סופקה ההוכחה - דת וחוק המדינה לא יכולים לחיות יחד.

במאבק כזה אין מרוויחים, רק מפסידים. אין לנו מדינה אחרת ואנו צריכים להיות זהירים שלא לשבור את הכלי העדין של כולנו - מדינת ישראל.