אילו היה לי ...

(פעולה בעקבות דף המקורות "בבקשה" וכהמשך לפעולה על חטיפת נחשון וקסמן הי"ד.) למדריך - כדאי לקרוא קודם כל את דף המקורות "בבקשה..." מבוא: מה היה קורה לנו אילו היינו מקבלים כל מה שעולה על ליבינו - ללא קשר אם מגיע לנו או לא ? איך היינו מרגישים ? מה קורה לילד קטן שרגיל לקבל כל מה שנותנים לו?

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

בס"ד


אילו היה לי ...


(פעולה בעקבות דף המקורות "בבקשה" וכהמשך לפעולה על חטיפת נחשון וקסמן הי"ד.)



למדריך - כדאי לקרוא קודם כל את דף המקורות "בבקשה..."



מבוא:


מה היה קורה לנו אילו היינו מקבלים כל מה שעולה על ליבינו -


ללא קשר אם מגיע לנו או לא ? איך היינו מרגישים ?


מה קורה לילד קטן שרגיל לקבל כל מה שנותנים לו?



מה צריך להכין ?


1. כובע


2. מטול שקפים.


3. השיר "כובע קסמים" מצולם על שקף


4. 3-4 שקפים


5. לורדים לציור על שקפים.




מהלך :



שלב א' :


המדריך יקריא את השיר "כובע קסמים."


אפשר לצלם את השיר על שקף ולהקרין במטול שקפים. לאחר מכן כל קבוצת חניכים תקבל שקף ותתבקש לצייר עליו חלום משלה.


(אם בין החניכים יש כמה מוכשרים בכתיבה, אפשר לבקש שיוסיפו בית לשיר).



אפשרות נוספת:


החניכים ישבו במעגל. כל חניך יתבקש לחשוב על שלוש משאלות שהוא מאד רוצה להגשים.


לפני הקראת השיר ישים המדריך כובע במרכז המעגל.


בשלב הבא הכובע יעבור בין החניכים מיד ליד. תוך כדי ההעברה כל החניכים ידקלמו ביחד את השורות מתוך השיר:



"כל הימים, כל הימים


חולמת אני על כובע קסמים,


כובע קטן מקושט בנוצה


העושה כל מה שאני רוצה..."



החניך שאצלו יהיה הכובע בגמר הדקלום, יתבקש לספר על משאלה אחת שלו. יש לערוך מספר סבבים ולשמוע כמה שיותר חלומות.





נחדד אצל החניכים שתי נקודות מרכזיות :



1. כאשר הילדה פונה ל"כובע קסמים", הכובע לא בוחן ובודק האם כדאי, נחוץ, או נצרך למלא את הבקשה, הוא באופן אוטומטי עושה כל מה שמתבקש ממנו.


לעומת זאת בתפילה אנו מקבלים דברים לפי התנהגותנו ולפי השתדלותנו.


אנו יודעים שנקבל רק דברים שמגיעים לנו.



2. בשיר הילדה מבקשת בקשות אך אינה עושה דבר כדי להשיגן.


עלינו לזכור כי תפילה היא לא במקום מעשה. אנחנו מתפללים להקב"ה שישלח את עזרתו ועם זאת יעזור לנו לעשות את הדברים הנכונים על מנת שנשיג את המבוקש.


דוגמא לכך היא תפילתו של דוד המלך שבקש "ארדוף אויבי ואשיגם" הוא וצבאו


רדפו- וה' עזר לו ולא עשה במקומו את העבודה.



שלב ב' :


נניח שהיינו מצליחים להגשים את כל החלומות רק על ידי בקשה, איך היינו מרגישים ? מה היה קורה לנו ?


המדריך יבקש מהחניכים להיזכר בדבר שהם מאוד התאמצו להשיגו. איך היתה ההרגשה אחרי שהצלחתם ? האם אנחנו מעריכים דברים שמושגים בקלות ?


אפשר להזכיר לחניכים את הסיפור על דג הזהב ושלוש המשאלות. כל פעם שהזוג קיבל בית מפואר הוא ביקש מדג הזהב בית מפואר הרבה יותר.



המדריך יקריא את הקטע "על חידושים והמצאות".



על חידושים והמצאות.



הכל התחיל, כשאביגיל ואני שמענו שמתחילים לדבר על חיים בכוכבים אחרים. כל כך מוזר לחשוב שאי שם בשמים, אם רק נסתכל טוב, נמצא יצורים חיים. כמעט כמונו ... ואולי לא ?!


אביגיל טענה שכל זה קשור לעובדה שאנחנו מתקרבים לשנת ה - 2000. לא הבנתי על מה היא מדברת, אבל היא טענה שבשנת 2000, הכל יהיה אחרת.


"אחרת ? למה בדיוק את מתכוונת ?" שאלתי אותה, והיא מהרה להסביר לי שיהיו כל מיני מחשבים משוכללים וחלליות ו...כל מיני פטנטים שאנחנו לא מכירים ואולי אפילו עוד לא חושבים עליהם. ואולי יש כבר מישהו שהתחיל לחשוב עליהם אבל הוא לא מספר לנו ובשנת 2000, או קצת אחר כך, הוא יראה לנו מה הוא המציא.


"מה כבר אפשר להמציא ?" שאלתי בתמימות.


"מליון ואחת דברים" השיבה אביגיל, "בואי נשחק בלהמציא חידושים, ותראי שיש עוד המון דברים שלא קיימים."


אז התחלנו להמציא מכוניות משוכללות ורובוטים שעושים כל מה שמבקשים, (בלי ללחוץ על כפתורים), ואוכל עם טעמים שאפשר לבחור, (אמרתי לאביגיל שזה בעצם לא המצאה שלנו, זה כבר היה בתקופת המדבר כשבני ישראל קיבלו את המן, אבל אביגיל אמרה שצריך לחזור ולהמציא את זה עוד פעם כי זה כבר לא קיים.)


וככה, כשרצינו שיהיה לנו משהו חדש ומשוכלל, המצאנו אותו. עשינו לנו רשימה ארוכה ומפורטת לכל הדברים שעוד חסרים בעולם, וכמו שאביגיל אומרת "יום אחד הם בטוח יהיו."


יום אחד פגשתי את אביגיל כולה נסערת. עוד לפני שהספקתי לשאול מה קרה היא אמרה : "חייבים להמציא משהו בדחיפות." נבהלתי. חשבתי שסוף העולם מגיע או משהו כזה, אבל אביגיל מיהרה להסביר את עצמה : "אנחנו חייבים להמציא מכונה מיוחדת לתפילות."


"אני לא מבינה אותך. בשביל מה מכונה ? יש לנו סידור ויש לנו תפילה, זה לא מספיק ?"


ידעתי שהתשובה שלי לא תספק את אביגיל שהחליטה שצריך לשפר ולשכלל כל מה שאפשר בעולם הזה.


"תשמעי," אמרה אביגיל, "אתמול הלכתי עם אמא שלי לקניות ולפני שנכנסנו לחנות, אמא שלי גילתה שאין לה כסף אז הלכנו לכספומט. את יודעת מה זה ?, המכונה שמוציאה כסף. וגם את זה אפשר לשפץ קצת, אבל לא עכשיו, בהזדמנות אחרת ... בקיצור, חשבתי לעצמי, אם אמא שלי או מישהו אחר, יכולים להכניס כרטיס למכונה, להקיש כמה מספרים, והופ ... יוצא כסף, אז גם אפשר לעשות מין מכונה שמכניסים כרטיס, מקישים כמה מספרים, מבקשים משהו או כמה דברים, זה תלוי מה רוצים כמובן, התפילה נשלחת, ואנחנו מקבלים במקום, מה שרצינו. זה לא גאוני ?"


"גאוני ... המ..." גימגמתי,


"טוב, אני מוכנה לקבל שאולי זה לא גאוני אבל זה בטח רעיון חכם, ובטוח שכולם יתלהבו ממנו."


"אבל אביגיל, מה יקרה אם התפילות, הבקשות והתחנונים שלנו לא יתקבלו ?"


"אז על המסך תופיע כתובית 'סליחה תקלה'. זו לא בעיה. תקלות במערכת תמיד אפשר לתקן."


מאוד רציתי להאמין שהרעיון של אביגיל יכול להיות טוב אבל משהו בכל זאת הפריע לי.


"אני לא מבינה אותך", המשיכה אביגיל להתעקש.


"תארי לך שמחר בבוקר מתחשק לך 100 במבחן בחשבון. את פשוט ניגשת ל... ל... איך נקרא לזה ? נגיד - 'תפילומט', כותבת בדיוק מה את רוצה וזהו. או אם יש לך מצב רוח רע, כל מה שאת צריכה לעשות הוא להקיש ' בבקשה מצב רוח טוב' - והכל משתנה."


"אביגיל זו בדיוק הבעיה. לתפילות אין מתכון בדוק. זה לא כמו שאופים עוגה : שמים 2 ביצים, כוס סוכר, שמנת, מערבבים, שמים בתנור וזהו... מקבלים מה שרוצים. מי הבטיח לך שתקבלי כל מה שאת רוצה ? חוץ מזה את לא חושבת שצריכים להתאמץ קצת בשביל להשיג דברים ? תארי לך שהיינו מקבלים כל מה שאנו רוצים ... לא היינו עושים בעצם כלום. לקבל 100 במבחן בחשבון זה בהחלט נחמד, אבל יותר נחמד לקבל 100 אחרי שלמדנו, לא סתם ככה..."


אביגיל שתקה וראיתי בעיניים שלה שהיא לאט, לאט, מתחילה להבין למה אני מתכוונת.


"תשמעי", המשכתי, "את זוכרת את התפילה הסודית שלך ?"


"מה, סיפרת על זה למישהו ?" היא נבהלה.


"לא, לא סיפרתי את זה לאף אחד, זה סוד, לא ?! אבל את זוכרת מה קרה אחרי התפילה ? משהו השתנה ? קבלת מה שרצית ? את יודעת שלא ..."


אביגיל לא ענתה לי.


"את מבינה, הרעיון שלך יפה בתור רעיון אבל במציאות זה לא עובד ככה."


אני באמת לא אוהבת להרוס לאביגיל את ההמצאות שלה, אבל הפעם זה היה חריג.


"תשמעי", אמרה אביגיל לאחר מחשבה. "את באמת צודקת. יש קצת בעיה עם ההמצאה הזו, אבל תסכימי איתי שב'כאילו' ... זה רעיון..."


ולפני שהיא סיימה את המשפט אמרתי : "ב'כאילו' זה באמת רעיון גאוני."



מה דעתכם על העובדה שאפשר לקבל 100 (מצוין) בחשבון אם רק מבקשים ?


האם אתם מסכימים עם הטיעונים שמציגה החברה של אביגיל ?



סיכום :


אם כל תפילותינו היו נענות מיד :


1. לא היינו יודעים להעריך כל מה שיש לנו.


2. לא היינו מתאמצים להשיג דברים. היינו חיים בבטלה מוחלטת.



התפילה באה בנוסף לפעולה והשתדלות מצידנו. אנו שואפים כי הקב"ה יראה לנו את הדרך הנכונה ויתן לנו כוחות בכדי להצליח למלא את שאיפותינו.




בס"ד



כובע קסמים







הנה בלבי בקשה שניה :


"כובע, היה לאניה !"


מיד הוא קופץ מראשי לים


ואני מפליגה בו בכל העולם,


לאיים רחוקים, לארץ זרה,


נוסעת הלוך וחזרה,


ורואה ערים והרבה אנשים,


פרסים והודים וכושים,


ואיש לא יבין, ואיש לא ידע,


כי נוסעת בים ילדה לבדה.


ואם יהיה לי בים עצוב,


אומר לו : "כובע, הביתה שוב !"


ואבוא לביתי. ומכל המדינות


לכל חברי אביא מתנות.


ומסביבי ישבו חברים


ואני אספר להם סיפורים,


ואיש לא יעז להגיד לי עכשיו :


"שוב היא בודה סיפורי כזב !"



כל הימים, כל הימים


חולמת אני על כובע קסמים,


אבל איפה, אבל אי בזה


אפשר להשיג כובע כזה ?


את אבא ואמא לא אשאל,


כי הגדולים לא יבינו כלל !


כל הימים, כל הימים


חולמת אני על כובע קסמים.


כובע קטן, מקושט נוצה,


העושה כל מה שאני רוצה.


אחבוש אותו ואומר, למשל :


"כובע, עשה שאני אגדל !"


והנה מיד הנני עולה,


וגופי מתמתח ואני גדולה,


ואין כמוני בכל העולם :


כי אני גבוהה וגדולה מכולם.


והכל מסתכלים ביראה וכבוד,


כי הרי אני גדולה עד מאוד.


ואמא בערב כבר לא תאמר :


"לכי לישון כבר מאוחר !"


ואבא לא עוד יגער במילים :


"אל תתערבי בשיחת הגדולים !"


וכשאדבר יקשיבו כולם,


כי אני הגדולה בכל העולם.



כל הימים, כל הימים


חולמת אני על כובע קסמים,


כובע קטן מקושט נוצה,


העושה כל מה שאני רוצה.