סכנות ברשת? לא עומדים בשאננות

שדרוג רמת החיים בעקבות החדשנות הטכנולוגית מביאה עמה את שאלת הרווח וההפסד. בנושא הכל כך חשוב הזה הגבורה היא לא להתבייש, ולדעת לקחת אחריות ושליטה על אילו תכנים אנחנו צורכים

חדשות כיפה כפיר מונסונגו 24/06/18 12:55 יא בתמוז התשעח

סכנות ברשת? לא עומדים בשאננות
תורמים מחשבים, צילום: פלאש 90. סופי גורדון

הטכנולוגיה היא כלי מדהים שמשמש כל אחד ואחת מאיתנו כמעט בכל רגע נתון. היא שינתה את חיינו, מקצרת לנו תהליכים והופכת אותם להרבה יותר פשוטים. חוסכת לנו זמן, כסף ומשאבים נוספים. 
בלחיצת כפתור אחת אנו יכולים ליצור קשר עם מישהו שנמצא בקצה השני של העולם, ללמוד מה שנרצה על כל נושא שרק נבחר ועוד ועוד, והכל בקלות, בנוחות ובזמינות גבוהה. 

אך חשוב שנשאל את עצמנו שאלה חשובה. ברורים לכולנו הרווחים העצומים ושדרוג רמת החיים בעקבות החדשנות הטכנולוגית. השאלה היא האם יש גם דברים שאנחנו מפסידים?

זו בסך הכל שאלה של תועלת כמו שכל בעל עסק שואל את עצמו לפחות פעם ביום - רווח מול הפסד. הרווח גדול מההפסד? או שההפסד עולה על הרווח? זו שאלה אמיצה, כי יכול להיות שהיא תדרוש מאיתנו לוותר או לשלם מחיר. אבל גם יכול להיות שלא. אולי שימוש נכון בטכנולוגיה יפתור לפחות חלק מהבעיות?

אחד ההפסדים המשמעותיים ביותר הוא הנגישות לתכנים מיניים ברשת. הרשת מוצפת בתכנים כאלו, כך שאפילו לא צריך לחפש אותם כדי להגיע אליהם. הנזק לא מדלג על אף אחד ואחת - כולם נמצאים בקבוצת הסיכון. 

התעשייה הזו מנצלת את כח החיים האדיר שנמצא בכל אחד ואחת מאיתנו. יסוד כל המציאות כולה, כח היצירה שאילו לרגע אחד היינו "מכבים" אותו - העולם היה פשוט נחרב. היא מגלגלת כמה מאות של מיליוני דולרים בשנה, והיא שוכרת את אנשי המקצוע הטובים ביותר על מנת ליצור תכנים חדשים שיגעו לנו בנימים הכי רגישים של הנפש. מול המכונה הכל כך משומנת הזו נמצאים כל אחד ואחת מאיתנו. וזה קרב חסר סיכוי. 

אז מה בכל זאת עושים? בונים חומות. אבל לא סתם חומות פשוטות שלא מאפשרות שום קשר בינינו לבין העולם הטכנולוגי, אלא חומות חכמות שאנחנו בוחרים מה נכנס אלינו הביתה ומה לא. מסננים, לוקחים את מה שטוב ומרחיקים מאיתנו את מה שהורס אותנו. לא עומדים בשאננות ומחכים לראות מה יגיע אלינו. אנחנו שולטים.

בנושא הכל כך חשוב הזה הגבורה היא לא להתבייש, ולהגיד: "אני חלש. זו נקודה שאני לא יכול להתמודד איתה לבדי. הפיתוי הזה חזק ממני ואני לא רוצה להכניס את עצמי לניסיון. אני מתקין סינון".

האם זה יפתור לנו את כל הבעיות והקשיים שיש בעולם המדיה? ודאי שלא! יש עוד ללמוד איך להגביל את זמן השימוש במכשיר, כדי שאחיה ולא רק אביט על המסך. יש להתרגל לא לענות להודעות ווטסאפ כשאני מדבר עם חבר או לומד ולבחון היטב ולבחור אלו תכנים אני צורך מהמדיה ואלו לא. אבל התקנת סינון איכותי היא ללא ספק הצעד הראשון בדרך הנכונה לשימוש ערכי וראוי במדיה.

שנים רבות הנושא הנפיץ והרגיש הזה היה כמו פיל בחדר שאף אחד לא מדבר עליו למרות שכולם יודעים שהוא קיים. אולם לאחרונה, הנושא עולה יותר ויותר לסדר היום הציבורי ובמוסדות החינוך.

היום מתקיים בישיבת נחלים כנס להורים ומתבגרים בנושא התבגרות מיניות ומסכים (ביוזמת מרכז 'בקדושה' בראשות. ד"ר אליהו אקרמן). ובעוד כשבועיים יתקיים לראשונה כנס ייחודי לר"מים מישיבות הסדר - גבוהות ומכינות במטרה לתת כלים חינוכיים וטיפוליים לעזור לתלמידים המתמודדים עם קשיים ומשברים הקשורים לעולם המדיה והסמארטפונים (ביוזמת שלוחת 'עזים בקדושה' מבית 'לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת' ע"ר).

הכותב הוא פעיל בארגון החברתי "לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת"