מעל 80% מבני הנוער בציונות הדתית נחשפים לתכנים מיניים או אלימים ברשת

83% מבני הנוער הציוני דתי נחשפו לתכנים מיניים ו\או אלימים. כך מעלה סקר שנערך על ידי מינה צמח ואינטרנט רימון, חשף כי בני הנוער מהציונות הדתית נחשפים לתכנית אלימים, מבצעים קניות ברשת, וגולשים בעיקר ברשתות החברתיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/19 16:40 ה באדר א'

מעל 80% מבני הנוער בציונות הדתית נחשפים לתכנים מיניים או אלימים ברשת
נתונים חמורים. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. דרור גרטי

מכון 'מדגם' של מינה צמח ערך לאחרונה סקר בקרב בני הנוער, ובו התגלו ממצאים מעניינים על הרגלי הדפוס של בני הנוער מהציונות הדתית בישראל. הסקר, שנערך לבקשת חברת סינון התכנים "אינטרנט רימון", גילה כי 84 אחוזים מבני הנוער של הציונות הדתית בגילאי 14-17 נחשפו בצורה כזו או אחרת לתכנים מיניים ו\או אלימים,

על פי ממצאי הסקר, 10 אחוזים מהם דיווחו שהם נחשפים כמעט מדי יום לתכנים כאלו. 30 אחוזים דיווחו שהם נחשפים לתכנים מיניים ו\או אלימים לפחות פעם בחודש. הנסקרים נשאלו גם מה הם עושים כאשר הם נתקלים בתוכן מיני; 74 אחוזים טענו כי הם לא מסתכלים, ורק שני אחוזים דיווחו כי הם מספרים להוריהם. 

מקרב 252 הנסקרים 60 אחוזים ענו כי את הסמארטפון הראשון שלהם הם קיבלו כבר בגילאים 10-13, 94 אחוזים מהנסקרים השיבו שיש להם סמארטפון. האפליקציה המועדפת על בני הנוער מהציונות הדתית היא וואטסאפ כאשר 88 אחוזים מבעלי הטלפונים החכמים משתמשים בה מדי יום, האיסטגרם תופס מקום של כבוד עם 55 אחוזים, פייסבוק עם 40 אחוזים, טלגרם 19 אחוזים, סנאפצ'ט עם שמונה אחוזים. טוויטר ולינקדאין? זה למבוגרים יותר. 

קניות בחנות אינטרנטית

קניות בחנות אינטרנטיתצילום: shutterstock

לגבי רכישות באינטרנט, מעלה הסקר כי בני הנוער מהציונות הדתית רוכשים באינטרנט לא מעט: 53 אחוזים מהם רוכשים באופן קבוע באינטרנט מכספם הפרטי בסכומים של עד 1000 שח לשנה. 64 אחוזים דיווחו כי הם נוהגים לרכוש מוצרים ואוכל גם מכספי ההורים. 

שיימינג? 65 אחוזים טענו שלא היו חשופים לשיימינג ברשת, 23.4 אחוזים אמרו שנחשפו אך לא היו שותפים. ואילו 5 אחוזים דיווחו שהם השתתפו בשיימינג כלפי מישהו אחר, או שהיו בעצמם נתונים להתקפת שיימינג מקרב חבריהם.

בעקבות פרסום הסקר מגיב יריב פאר, מנכ"ל 'אינטרנט רימון': "הסקר לא מפתיע, אנשים חושבים שפורנוגרפיה מתחבאת רק באתרים חשוכים, היום זה כבר נמצא באתרים הכי מוכרים"  יריב מסביר את התופעה ואומר כי בדרך כלל הנוער נחשף לתכנים בצורה תמימה מבלי להתכוון אבל מאותו הרגע התוכן יודע לרדוף  אחרי המשתמש ויקפיץ תכנים לא הולמים. 
"ניתן לסנן ולשמור על הילדים מפני תכנים בלתי הולמים באינטרנט אבל ההורים חייבים להיות שותפים לתהליך במשך כל הדרך, מבלי הדבר הזה מאוד מאוד קשה לסנן ביעילות" סיכם יריב.