הזוכה באתגר הטכנולוגי: סוליית נעליים חכמה

דן להט, סטודנט להנדסת אלקטרוניקה במרכז האקדמי לב, מספר על המוטיבציה שעמדה ברקע לפיתוח שיאפשר לאסוף ולנתח מידע על בעיות הליכה: "קיבלתי את חיי במתנה והבנתי שדווקא בהייטק אוכל להחזיר הכי טוב לחברה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/18 15:54 י באדר התשעח

הזוכה באתגר הטכנולוגי: סוליית נעליים חכמה
סוליית הנעליים החכמה, צילום: מיכאל ארנבורג

לפני כחמש שנים היה דן להט מאושפז בשיקום ממושך באלי"ן לאחר שנפצע קשה ושבר חוליה בצוואר. "נאלצתי ללמוד לעשות את כל הפעולות הבסיסיות מחדש: ללכת, לאכול, להתלבש; הכל", הוא מספר.

"כשחשבתי על המקצוע שאבחר לעסוק בו, חשבתי בהתחלה ללכת ללמוד רפואה אבל אז הבנתי שבעולם ההייטק אני אוכל להשיג גם את העשייה הטכנולוגית שאני אוהב וגם להחזיר טובה לאנשים שסייעו לי בהליך השיקום הארוך באלי"ן. הבנתי שקיבלתי את החיים במתנה כדי למצוא את הדרך לשלב בין שני התחומים ולעזור לאנשים שנפגעו, כמוני", הוא מוסיף.

ברגע שנחשף לאתגר טכנולוגי-בריאותי מיוחד במסגרת ההאקתון (מירוץ טכנולוגיה בזמן מוקצב) במרכז האקדמי לב, הבין להט, סטודנט להנדסת אלקטרוניקה במרכז, כי האתגר פשוט קורא לו: "ידעתי שארשם לאתגר הזה. להחזיר לאנשים שבנו אותי מחדש זו סגירת מעגל מיוחדת עבורי".

את האתגר הציבו חברת אינטל ובית החולים אלי"ן (מרכז לשיקום ילדים ונוער), בו אושפז להט: פיתוח סוליית נעליים חכמה שתאפשר לאסוף ולנתח מידע על בעיות הליכה של אנשים במטרה לתת לציבור פתרונות ומזור לכאבים.

לאורך המירוץ כולו התמודדו הקבוצות בהצלחה עם תקלות שונות שנוצרו במהלך העבודה: "בזכות הכלים שאנחנו מקבלים במהלך הלימודים במרכז האקדמי לב הצלחנו להתגבר ולהביא אב טיפוס למוצר שיכול לסייע לאלפי אנשים. אני מתכוון להמשיך ולפתח את המוצר עד שנהפוך אותו למוצר מוגמר. מבחינתי הזכייה בתחרות היא רק התחלת הדרך".

בסיומה של תחרות האקתון (פיתוחים טכנולוגיים) בן 48 שעות שהתקיימה במסגרת Lev Tech, מרכז היזמות החדש הפועל במרכז האקדמי לב, בשיתוף אגודת הסטודנטים, הרשות לפיתוח ירושלים וJNext, זכתה במקום הראשון קבוצת MedInsole, שהורכבה מחמישה סטודנטים: יהונתן פטאו, ערן אוחיון, משה ממן, יקיר חדד ודן להט.

הצוות של להט במהלך ההאקתון

הצוות של להט במהלך ההאקתוןצילום: מיכאל ארנבורג

בהאקתון התחרו 17 קבוצות שונות עם סטודנטים שלומדים הנדסת תוכנה ומדעי המחשב, אלקטרוניקה, אלקטרו-אופטיקה, ותעשייה וניהול במרכז האקדמי לב. הקבוצות התמודדו עם אתגרים טכנולוגיים שונים ומורכבים, שהציבו בפניהם חברות טכנולוגיה וחברות אחרות כמו רפאל, ארזים מובייל, אלי"ן, בנק פאגי, שלווה, Intel, CISCO ,IBM , GOOL ועוד. הסטודנטים כמעט שלא הלכו לישון במשך יומיים ובסיומם התכנסו להציג את תוצריהם.

דרך מרכז היזמות Lev Tech יוכלו הסטודנטים שיבחרו בכך, להמשיך לקבל ליווי מקצועי לאורך הלימודים כדי להפוך את אבות הטיפוסים למוצרים ממשיים לשוק. חברי צוות השיפוט היו עמית זילברשטיין מתכנית ההאצה HU Start, זקי ג'מאל מקרן freshfund, ניצן אדלר מתכנית ההאצה Siftech ואלדד פוסטן מחברת OurCrowd. השופטים שהתרשמו מן הפיתוחים אמרו כי "מדובר בפתרון יעיל וזול, ובהחלט יש בו כדאיות עסקית".

במקום השני זכתה קבוצת Arazim, שפיתחה משחק לעיוורים בטכנולוגיה המתבססת על שימוש בטאבלט. לדברי רמי כהן מחברת ארזים אשר הציבה את האתגר לפיתוח משחק מובייל לעיוורים ומוגבלי ראייה: "המסך שמפתחת חברת ארזים מורכבת מאלפי פינים זעירים שמאפשר למשתמש למשש את המידע ברמה הגרפית, דבר אשר לא אפשרי כיום. המשחק שפותח הוא הראשון שיסופקו על גבי הטאבלט בעת השקתו לציבור בעוד למעלה משנה". במקום השלישי זכתה קבוצת MoodOut שפיתחה כלי שמסוגל באמצעות שימוש בלייזר ואניפרא אדום לזהות פולשים שבאים לגנוב בקר בשטחים חקלאיים.

פיתוחים מעניינים נוספים בהאקתון היו קבוצת "שח קוסמים" אשר בנתה אלגוריתם ללוחות שחמט שיופעלו באמצעות דיבור קולי בלבד וללא מגע. את ההשראה לאתגר שהציבה חברת אינטל לקחו הסטודנטים ממקום לא צפוי: הסרט הארי פוטר בו נראים הגיבורים מפעילים משחק שחמט באמצעות דיבור בלבד. הסטודנטים תכננו מגנטים שיימצאו מתחת ללוח ויסיעו את החיילים. אמנם מדובר בפיתוח ראשוני בלבד אך הוא יכול להוות משחק אינטראקטיבי למשפחות, לאנשים עם מוגבלויות והן לשחקנים ותיקים.

גם האיום החדש של חדירת רחפנים למקומות מסווגים הגיע לכדי פתרון יצירתי בהאקתון. קבוצת Air Guard פיתחה אלגוריתם למצלמות אבטחה כדי לאבחן האם העצם המתקרב למתקן הוא ציפור שאינה מסוכנת או רחפן העלול לאיים על המתקן. המערכת תוכננה כך שהמצלמה תדע לבצע את האבחון בכוחות עצמה מבלי להעביר את כל הנתונים לשרת, שכן מטבע הדברים צילום וידאו הוא כבד מאוד מבחינת המידע ומטרת הכלי להיות רלוונטי בזמן אמת.

יו"ר אגודת הסטודנטים במרכז האקדמי לב אבנר רוסלר אמר כי: "האגודה רואה ביזמות נדבך חשוב בחייו של סטודנט, כך שבנוסף ללימודים האקדמיים יוכל להתחיל להיכנס לעולם היזמות תוך כדי הלימודים. כדי להיות ה-"מארק צוקרברג" הבא לא צריך להיות מדען גדול. בשביל סטארט-אפ טוב צריך רוח יזמית, שאיפות ורעיונות טובים"

גם סגנית ראש העיר ירושלים חגית משה הצטרפה להאקתון כאשר החליטה להקדיש את הסיור הראשון שלה כיו"ר הועדה לסטודנטים ומשפחות צעירות למירוץ הטכנולוגיה, ולדבריה התפעלה "לראות סטודנטים מכלל המחלקות המשלבים כוחות כדי ליצור ולחדש יחד. האתגרים אשר נבחרו בקפידה, מאפשרים למתמודדים לממש את יכולותיהם בצורה הטובה ביותר".

את הרעיון לאתגר הסוליה הציבו אינטל ומרכז פל"א שבבית החולים אלי"ן - מרכז לשיקום ילדים ונוער. מרכז פל"א (פתרונות -לילדים- אלי"ן) עוסק בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות המשפרות את התפקוד ואיכות החיים של ילדים עם צרכים מיוחדים. האתגר שהוצב בפני המפתחים היה פיתוח סוליית נעליים חכמה שתאפשר לאסוף ולנתח מידע על ההליכה של מטופלים במטרה להתאים מכשור רפואי ועזרי הליכה מותאמים אישית תוך הקפדה ודיוק בין הבעיה (שתנותח בעזרת הסוליה) למציאת הפתרון.

על פיתוח הסוליה המיוחדת וזכיית הקבוצה אמרה הילה בורל, מנהלת פל"א במרחב החדשנות באלי"ן: "פיתוח סוליית הנעל תשפר באופן משמעותי את התאמות מכשורי ההליכה לילדים עם מוגבלויות וקשיים בהליכה. פל"א - פתרונות לילדים באלי"ן, שנפתח השנה למען ילדים עם מוגבלויות, מברך את הקבוצה שזכתה. אנו נשמח להמשיך את שיתוף הפעולה בין המרכז האקדמי לב, אינטל ואלי"ן - ולהגיע בקרוב למוצר מוגמר שישרת את הקהל הרחב".

המנטור דור לוי, חוקר אבטחת תקשורת אלחוטית ומנהל קהילת המייקרים בחברת אינטל, אמר כי "הסטודנטים פיתחו פתרונות טכנולוגיים מרשימים לאור האתגרים שהצבנו בפניהם. אתגרים אלו עוזרים לנו להבין את היכולת ההנדסית ואיכות פיתוח התוכנה של הסטודנטים, אבל יותר מהכל - את רמה היצירתיות שהיא חשובה מהכל".