אפשר לדחוף אותו החוצה?

כבר תשעה חודשים שאשתך סוחבת תינוק בבטנה ואתה סובל מריקושטים? האם כדאי לבצע זירוז, ואיך עושים זאת? יעל גריינר עם כל הדרכים לזירוז הלידה

חדשות כיפה יעל גריינר 12/06/12 12:15 כב בסיון התשעב

אפשר לדחוף אותו החוצה?
kellyv-cc-by-nd, צילום: kellyv-cc-by-nd

אם האישה שאיתכם מחפשת בכל פורום טריקים לזירוז הלידה, מבקשת שתעשה הכול בשבילה כי היא לא מגיעה, אומרת שנמאס לה ובקושי זזה, אז כנראה שהיא שמה לב שהיא בהיריון... ככל שההיריון מתקדם ומגיע לשלביו הסופיים הרצון של האישה שאיתך לסיים עם זה כבר הולך וגדל. לא סתם אומרים שהיריון נמשך שמונה חודשים ושנה- כמעט כל הנשים מרגישות שהחודש התשיעי נמשך, נמתח ולא נגמר, ואם רק היו מציעים להן אופציה לזירוז הלידה הן היו קופצות עליה מיד.

(צילום: kellyv-cc-by-nd)

כדאי לזרז את הלידה?

למרות שכבר נמאס, אם אין סיבה ממשית לזירוז הלידה לא כדאי להתחיל בתהליך של זירוז מלאכותי (כזה שיציעו לכם בבית חולים) ככה סתם. זירוזים שיוצעו לכם בבית חולים שמורים למקרים שבהם יש באמת צורך רפואי בסיום ההיריון, למשל במקרים של רעלת היריון, היריון שנמשך מעבר ל-42 שבועות ועוד. במקרים כאלו הצוות הרפואי שמטפל בכם יסביר לכם מדוע הם ממליצים לסיים את ההיריון ומהי אופציית הזירוז המתאימה ביותר עבורכם, בהתאם לתנאים שאיתם הגעתם לחדר הלידה (האם יש כבר פתיחה כלשהי? האם האישה עדיין לא התחילה תהליך של לידה בכלל? וכו').

יש כמובן גם עניין אמוני שמעורב בזירוז הלידה- האם בעצם העובדה שהסכמתם לזרז את הלידה אתם "מתערבים" בהחלטתו של הבורא לגבי מהו בדיוק הזמן המתאים לתינוקכם לבוא לעולם? חשוב לדעת שגם אם הסכמתם לעבור זירוז מכל סוג שהוא אין לכם שליטה על שעת הלידה, והקב"ה הוא היחיד שיחליט מתי ייוולד התינוק, ולכן אין עניין של התערבות במעשה הבורא. עדיין, יש רבנים מסוימים שמליצים שלא לזרז ללא צורך רפואי מוכח, ולכן אם אתם לא בטוחים ורוצים להתייעץ עם הרב שלכם- לכו על זה.

איך אפשר לזרז את הלידה בעצמנו?

אם כבר הגעתם לסוף ההיריון והרופא מציע זירוז מלאכותי בימים הקרובים, זה הזמן המתאים לחשוב על זירוז טבעי בבית, בשיטת "עשה זאת בעצמך". לא צריך פטיש, תוכלו להסתדר גם בלי מברגה, כל מה שתצטרכו הם כמה דברים פשוטים שיש לכם בבית או שאפשר לרכוש בסופר או בבית הטבע הקרוב לביתכם.

חשוב לציין שזירוזים טבעיים לא יעבדו במידה והגוף של אשתך עדיין לא בשל ללידה ולא התחיל באיזשהו תהליך של לידה בעצמו. ככל שהגוף בשל ומוכן יותר (וזה משהו שאין לכם דרך לדעת כיוון שזה לא דבר שאפשר לראות חיצונית) הזירוזים הטבעיים שתפעילו יהיו אפקטיביים יותר. מצד שני, אם אין שום בשלות- הזירוז הטבעי לא יעשה כלום. לכן נסו לזרז, וגם אם לא הלך אל תתייאשו! נסו שוב ביום שלמחרת, אולי עכשיו הגוף כבר בשל יותר?

יאללה, לעבודה!

  1. הדרך הטובה ביותר להוציא את התינוק היא הדרך שבה הוא נכנס לשם מלכתחילה...לכן יחסי אישות יכולים לזרז את הלידה. אני שוב מזכירה- מדובר רק במקרה שבו גוף האישה כבר בשל במידה מסוימת ללדת, לכן אל תמנעו מקיום יחסי אישות במהלך ההיריון אם לא קיבלתם הוראה מפורשת לכך מהרופא מתוך הנחה שגויה שזה עשוי לזרז את הלידה. זה יקרה רק אם משהו כבר התחיל.
  2. הליכה - בכל בית חולים ניתן לראות זוגות עם מבט עצוב מסתובבים בחצר ובמסדרונות ללא מטרה, אלו הזוגות שהגיעו מוקדם מדי לחדר לידה ונשלחו להעביר את הזמן בהליכה בתקווה להאיץ את הגוף ללידה. הליכה מומלצת במיוחד על חול ים יבש, ברגליים יחפות. אז הנה רעיון לפעילות רומנטית שגם עשויה לעזור לזירוז הלידה- בחודש התשיעי צאו לטיול של חצי שעה על חוף הים מדי ערב, בשעת השקיעה (השקיעה זה בשביל הרומנטיקה, אם יותר מסתדר לכם לעשות את זה בבוקר אל תהססו) .
  3. פעילות פיזית- אין כמו שטיפה יסודית של הבית כדי לזרז לידה. לא רק שככה שכשתבוא אמא שלך הבית יהיה נקי אלא שהפעילות הפיסית המאומצת תעשה את העבודה. חשוב לשים לב שהפעילות הזו עשויה גם להתיש את היולדת ולכן אם האישה מרגישה שזה מעבר לכוחותיה לא כדאי לדחוף אותה לכך. קח את הסמרטוט ותשטוף בעצמך.
  4. הפרשת חלה- לישת הבצק מעניקה סוג של טיפול רפלקסולוגי עדין לידיים ולכן מזרזת את הלידה, והתפילה בזמן הפרשת החלה יכולה לרגש ולגרום לאישה להפריש הורמונים שיגרמו ללידה להתחיל.
  5. טיפולים אלטרנטיביים- רפלקסולוגיה, דיקור, רייקי ועיסוי עדין לבטן- כולם יכולים להוות סוג של זרז לידה טבעי. חשוב לקבל את הטיפול ממטפלת מקצועית, לכן כדאי שתברר היטב אם המטפלת שאשתך הולכת אליה אכן מוסמכת לטפל בנשים הרות.
  6. עשבי מרפא- צמחים שונים הוכחו מחקרית כבעלי השפעה על מגוון מצבים גופניים, ביניהם גם היריון ולידה. אפשר להשתמש בחליטה של עלי פטל, צמח הקוהוש או עלי סרפד שכולם יכולים לחזק את טונוס השרירים של הרחם ולגרום ללידה להיות מהירה יותר לכשתבוא. אפשר לקנות בכל בית טבע את העלים מוכנים לשימוש או אפילו תמצית שלהם. מומלץ לשתות 2-3 כוסות של חליטה במהלך החודש התשיעי.

יש דרכים נוספות שעשויות לעזור לזירוז הלידה, אבל מפאת חוסר המקום נעצור כאן ונשאיר את הבמה לכם- ניסיתם את אחת מהדרכים והצליח לכם? שתפו אותנו בתגובות! יש לכם דרכים נוספות? ספרו לנו עליהן!

ושיבוא בזמנו ובעיתו.