מיתוסים נפוצים בנושא צירים מוקדמים

ד"ר שרון מסלוביץ, רופא מומחה בהיריון בסיכון גבוה עושה סדר לכל מי שמוטרדת מצירים מוקדמים. מה מאפיין אותם? האם הם יכולים להעיד על התפתחות לידה? שיחה שתנפץ לכם הרבה מיתוסים

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים ליס 04/02/18 12:49 יט בשבט התשעח

מיתוסים נפוצים בנושא צירים מוקדמים
צירים מוקדמים, צילום: שאטרסטוק

נשים בהריון חוות לא פעם צירים מוקדמים. איך אפשר לדעת מתי זה צירים מוקדמים ומתי זה הזמן ללכת לחדר לידה. האם שתיה מרובה של מים עוזרת לדחות לידה? ומה עם מנוחה? לקחנו את ד"ר שרון מסלוביץ- רופא מומחה עם התמחות בהיריון בסיכון גבוה. מנהל חדר לידה ומיון נשים ויולדות וסגן מנהל בית חולים "ליס" ליולדות לשיחה על מה שמטריד והופתענו.

האם כל פעילות רחמית היא ציר?

"צריך להבדיל בין שני מושגים. הראשון הוא ציר-בעברית, כאב. כלומר ברגע שמורגש כאב, זהו ציר. המושג השני הוא "פעילות רחמית", שהיא פעילות של שריר הרחם אשר נקלטת על ידי מתמר הנמצא על הבטן [מוניטור] ובחלק מהמקרים היא כלל אינה מורגשת. כלומר, תתרחש פעילות, שריר הרחם יתכווץ ואנו נקלוט זאת מבלי שהאישה תחוש בכך".

ומה הם ברקסטונים?

"ברקסטונים הם צירים שאין להם משמעות, והם חלק מתופעות ההיריון. הרחם הוא שריר וככזה הוא מתכווץ. הכיווצים הופכים משמעותיים יותר ככל שמתקדם ההיריון, לקראת סוף השליש האחרון, הם נימושים יותר על ידי האישה ובאופן מאוד ספורדי. אם נראה את זה רק במוניטור זה בגדר פעילות רחמית אשר אינה מתבטאת בכאב אך אם זה כואב זהו ציר".

צרים מוקדמים לא מנבאים לידה-רק אורך צוואר

"חשוב להבין שצירים רגילים, אינם מובילים ללידה. הדבר היחיד שמקדם לידה, אלו צירי לידה. רק הם יובילו אליה, בין אם מוקדמת ובין אם במועד. האבחנה ביניהם מאוד ברורה. צירי לידה מאופיינים ב-4 מרכיבים שעל כולם להתקיים:

סדירים, מאוד כואבים – דרגת כאב 8 ומעלה מתוך 10, מאוד ממושכים – הכאב עצמו יארך לפחות 30-40 שניות ומאוד צפופים – ההפרש בין ציר לציר יארך בין  3 או 4 דקות.

אם תנאים אלו מתקיימים, יש לפנות לבדיקה. בייחוד בשבועות מתקדמים. במידה ומדובר בשבועות צעירים, יש לפנות לבדיקה גם אם רק חלק מהמאפיינים מתקיימים מאחר ואם מדובר בצירי לידה מוקדמת, נוכל לתת תרופות אשר יסייעו לעובר להתקיים מחוץ לרחם. משבוע 24 על האישה להיות מודעת כי העובר יכול לחיות מחוץ לרחם ושצירים כואבים צריכים להביא אותה מיד למיון.

חשוב לדעת, מרגע שלידה יצאה לדרך, אין לנו דרך לעצור אותה. רק לסייע לעובר. הדבר היחיד שיכול לנבא לידה בצורה מוחלטת הוא אורך צוואר הרחם אשר נמדד באמצעות אולטרסאונד. אם הצוואר מאוד קצר, כלומר, פחות מ-2.50 סנטימטרים והאישה בשבוע נמוך מ-26 להיריון זה מעמיד אותה בסיכון ללידה מוקדמת בין אם יש או אין לה צרים.

צירים מוקדמים יכולים להופיע כבר משבוע 13 להיריון , והם מאוד שכיחים משבועות 25 ו-26. בשליש האחרון, כמעט כל אישה תרגיש מידי פעם התקשויות של הבטן ולחצים, אך מאחר והם לא יצטרפו לכל הקרטריונים שהזכרנו, הם אינם צירי לידה והיא יכולה להתמודד איתם בנחת בביתה. בשבועות מוקדמים יותר, היד תהיה יותר קלה על ההדק בפניה למיון".

מנוחה לא דוחה לידה

"מנוחה אינה מונעת לידה ופעילות אינה גורמת לידה. הנטייה היא לומר לאישה שיש לה צירים, לנוח. אך אין לזה שום השפעה על עיתוי הלידה וזה מגובה במחקרים רבים. אישה שמתמודדת עם צירים יכולה להמשיך לעשות הכל כרגיל וזה לא יקדם לידה, מה שכן, היא כנראה תתקשה להתנהל כרגיל בגלל הכאב".

שתיית מים לא דוחה לידה

"כשאישה מגיעה עם צירים מוקדמים אומרים לה מיד לשתות הרבה מים על מנת למנוע התפתחות הלידה. אך אין לזה הוכחה מדעית. זה נכון שאם אישה מיובשת, יהיו לה צירים. אבל אם היא הגיעה למיון כאשר היא אינה מיובשת, היא לא צריכה לשתות יותר".

תרופה לעצירת צירים לא מונעות לידה

"יש נשים אשר לוקחות באדיקות תרופה בשם "פרסולט" מתוך מחשבה שהיא תמנע צירים והם ימנעו לידה. אך האמת היא  שהתרופה לא דוחה לידה אפילו ביום. הסיבה היחידה לקחת אותה זה במקרה והצירים מאוד כואבים והיא רוצה לעמעם אותם. יש נשים שלוקחות אותה באדיקות בידיעה שאם הן תפסקנה תיגרם לידה, אך זהו מיתוס שחייבים לנפץ. הלידה תתרחש בדיוק באותו זמן".

לפרטים נוספים לחצו כאן

ביום ג' כא שבט (6/2/18) ישודר כנס הריון ולידה וירטואלי בשיתוף בית החולים ליס. לפרטים אודות הכנס הקליקו כאן >>