מיוחד "חגגתי ראש השנה בכלא הנפאלי": החיים הסוערים של שליחי חב"ד בקטמנדו

שנים רבות שבני הזוג ליפשיץ משמשים כשליחי חב"ד בנפאל, ובראש השנה הקרוב, לראשונה מאז הקורונה, הם ישובו לארח את המטיילים הישראלים כמו פעם. איך הפך בית חב"ד למקום מפלט עבור צעירים דתיים שמחפשים זוגיות ("כמו סניף של בני עקיבא") הסיוע לתרמילאים בשטח ("מחלת גבהים באמת מסכנת חיים"), וגם, מזכיר המדינה האמריקאי שהתערב לטובתו של חזקי | ראיון

שמחה ברנס מאיר כהן שמחה ברנס ומאיר כהן, חדשות כיפה 29/09/22 20:05 ד בתשרי התשפג

"חגגתי ראש השנה בכלא הנפאלי": החיים הסוערים של שליחי חב"ד בקטמנדו
כלא עם תיל בקטמנדו, נפאל, צילום: shutterstock

מגפת הקורונה ששיתקה את העולם לפני שנתיים וחצי שיבשה תוכניות, גבתה חיים, ומנעה התכנסויות. בית חב"ד בנפאל, שהוקם לפני עשרים ושתיים שנה על ידי בני הזוג חזקי וחני ליפשיץ, נסגר והמטיילים הפסיקו להגיע. השנה, בפעם הראשונה מאז שהנגיף השתלט על העולם, חוזר בית חב"ד לפעילות מלאה עם אורחים ומטיילים שיגיעו לחגוג את ראש השנה וחגי תשרי בביתם של בני הזוג בקטמנדו. המספר המדויק של האורחים נע בדרך כלל בין 500 לאלף, כאשר יש צורך להירשם מראש אבל תמיד יהיו גם כאלה שיגיעו בדקה האחרונה.  

חזקי וחני ליפשיץ

חזקי וחני ליפשיץ צילום: כיפה

"יש שתי עונות בשנה", מסביר חזקי ליפשיץ בראיון, "בין פורים לשבועות ומלפני החגים ועד אחרי חנוכה. בשיא הקיץ ואמצע החורף, בגלל המונסונים והקור, יש תמיד הפסקה". התיירים הישראלים מגיעים לטיולים וטרקים ארוכים, ואת החגים מעבירים בבית חב"ד המקומי, המוכר בזכות סעודות הענק וגם הסדרה המפורסמת "קטמנדו" מלפני עשור, עליה מעידים בני הזוג כי רמת הדיוק שלה למציאות הייתה כמעט מושלמת, "90% אמינות לחיים שלנו". 

מקום מפלט חם עבור מחפשי זוגיות עייפים 

"האופי של המטייל הישראלי השתנה בשנים האחרונות, אנחנו רואים הרבה יותר אנשים שטיילו פעם חוזרים שוב, לבד או עם הילדים. מדובר באנשים מבוגרים יותר". חזקי מסביר שהמטיילים הקלאסיים, בחורים צעירים אחרי צבא בשנות העשרים המוקדמות לחייהם, בהחלט קיימים והם אלו שמגיעים לפרק זמן ארוך יותר, אבל הם לא לבד בנוף. יש גם קבוצות של משפחות עם ילדים שמגיעות לראות מקומות אחרים, ולתקופות קצרות יותר, במיוחד בחגים, מגיעים הרבה זוגות צעירים ודתיים. "יש נוכחות חזקה מאוד של צעירים דתיים בנפאל, הרבה יותר מהיחס של הכמות שלהם בארץ. גם בנות מגיעות יותר מבנים. הן מרגישות שם יותר בנוח מאשר במדינות אחרות במזרח". יש מקומות שעלולים להגביל את המטיילת הדתייה, בהודו יש הרבה הטרדות וגם סמים ובנפאל המדינה רגועה יחסית ויש טרקים בכל רמות הקושי. 

צילום: בית חב"ד נפאל

"אצלנו בחגים יש אווירה של שכונה דתית, או כמו סניף של בני עקיבא", הוא מוסיף, "הרבה חבר'ה צעירים מרגישים בנוח להיות עם עוד אנשים כמוהם. מדובר למעשה בסקטור שלם של רווקים שסובלים מהמשפחתיות של הארץ בתקופת החגים ומחפשים מקום נעים להיות בו".

חני ליפשיץ: "את מספר הזוגות שהצלחנו לשדך אף אחד לא זוכר"

חני מעידה שאת מספר הזוגות שהם הצליחו לשדך אף אחד לא זוכר, והם מקפידים להציע ולעשות כל מה שאפשר כדי שמי שמגיע לשם יצא גם עם זיווג. "קשה לפספס את תופעת מחפשי הזוגיות שמגיעים אלינו", היא מוסיפה, "בנים ובנות מדהימים שעדיין לא מצאו את מי שאהבה נפשם. הם לא רוצים שוב לשבת בשולחן החג המשפחתי ולשמוע שאלות מציקות כשהלב שלהם נחמץ, הם לא אשמים והם לא בחרו בזה והם גם רוצים להיות בבית הכנסת עם בן זוג. אז הם באים אלינו ואנחנו מנסים לעזור ככל האפשר". 

חני מנסה לשדך

חני מנסה לשדך צילום: בית חב"ד נפאל

תעסוקה תמידית בלי מזכירה

אבל, בני הזוג הם לא רק בית חם ושדכנים בזמנם הפנוי, אלא כתובת לכל בעיה של מטייל ישראלי שיוצא לשטח, וגם של ההורים הדואגים שלו כמובן. בממוצע יש פעם ביום מקרה שדורש התערבות רפואית בהרים שיכול להסתיים בפינוי או טיפול בשטח. מחלת ההרים היא הכי שכיחה, וחצי מהמטיילים שסובלים ממנה צריכים להפסיק את המסלול. עם השנים הם למדו לזהות את הסיטואציה של מזעיקי העזרה, ולדעת האם אכן נדרש פינוי. "מחלת הגבהים היא באמת סכנת חיים, חושבים שזה סתם כאב ראש אבל זה הרבה יותר חמור. מאז שאנחנו בנפאל לא היה אף מקרה מוות של ישראלי ממחלת גבהים".

"היו לנו כמה טרגדיות שכל אחת מהן היא הכי עצובה בעולם". 

 בשנת 2014 התחילו לחלק בבית חב"ד מכשירי ג'י פי אס למטיילים, וכך הצליחו לאתר את מיקומם בזמן רעידת האדמה הקשה. "מה שלקח לאחרים שבוע או שבועיים אנחנו ידענו תוך שעה או שעתיים איפה נמצאים כולם". ההתקדמות הטכנולוגיות מסייעת גם בהרגעת ההורים המודאגים בארץ, "הם לא ישנים בלילה כשהבן שלהם מטייל בכיף שלו ומתקשרים אלינו כדי לברר איפה הילד". באמצעות מפת הג'י פי אס אפשר לראות בקלות איפה הם נמצאים, והם גם יכולים לשלוח הודעה הביתה ולעדכן שהם בריאים ושלמים. במהלך השנים אף ליוו אסונות, כשתרמילאים קיפחו את חייהם, "היו לנו כמה טרגדיות שכל אחת מהן היא הכי עצובה בעולם". 

מעבר לכך, בית חב"ד מתפעל גם מסעדות בשרית וחלבית ושירותים למטיילים. "אין לנו באמת שגרה כי המקומות האלה מזמנים בעיות ושאלות תמידיות", מסביר חזקי, "וכמובן, יש תעסוקה גם באספקטים היהודיים, תפילות, אוכל כשר ושיעורי תורה". אין להם מזכירה, ולפני החגים מגיע בדרך כלל צוות קטן של עוזרים שמסייע לתפעל את עונת המטיילים. 

ביטוי גם לאספקטים היהודיים בטיול

ביטוי גם לאספקטים היהודיים בטיול צילום: בית חב"ד נפאל

מזכיר המדינה האמריקאי התערב והמעצר בוטל

שלושה מהילדים שלהם, אגב, גרים איתם בבית חב"ד בנפאל. הם בני 7, 11 ו-13, מגיעים לעונת המטיילים וחוזרים ארצה מיד לאחר מכן, כך שאת רוב שנת הלימודים הם מעבירים בארץ. את ראש השנה שנאלץ חזקי להעביר בבית הכלא הנפאלי לא ישכחו במשפחת ליפשיץ. בשנת 2014, כשהגיע להאריך את הוויזה, טענו הפקידים כי הדרכון קרוע וצריך להוסיף צילום של מסמך, "הם ביקשו כמה גרושים כדי שיסגרו את זה בשקט.

פניתי לחבר שהיה שם, בן של שר בכיר והוא הגיע לעזור לי, אז הפקידים כבר לא יכלו לחזור בהם ונאלצתי להעביר ארבעה ימים במעצר". הוא שוחרר לבסוף בהתערבות של נשיא נפאל, כשמזכיר המדינה האמריקאי פנה לראש הממשלה הנפאלי במהלך ועידת האו"ם והודיע לו כי הרב היהודי במדינה עצור לחינם. הפקידים אגב, נענשו, ונשלחו לעבוד בהגירה על גבול הודו. 

צילום: בית חב"ד נפאל

"התוכנית היא לשלוח את כל האנשים במדינה לשבועיים בנפאל ואז להחזיר אותם לארץ והכל יסתדר"

עניין נוסף ולא פשוט נוגע למשאבים של בית חב"ד. בכל העולם המוסד הזה מתבסס על קהילה דתית שתומכת ברב בתמורה לשירותי דת, אולם בנפאל אין קהילה מקומית והמטיילים נחשבים לקהל עני כשרובם תרמילאים אחרי צבא. את המשאבים הם מגייסים מהארץ ומכל העולם, ומתבססים על תרומות, מתוך אמונה כי ההורים של המטיילים, שמכירים באירוח שמעניק בית חב"ד לילדיהם במהלך הטיול הגדול, ירתמו ויסייעו. 

קטמנדו, נפאל

קטמנדו, נפאל צילום: נתי שוחט פלאש 90

אחרי החגים שוב נידרש להכריע בעוד מערכת בחירות לא נגמרת, אבל הפוליטיקה לא מגיעה לנפאל. "זה הקטע היפה שאפשר לראות אצלנו. איך בני כל המגזרים משאירים מאחור חילוקי דעות ומסוגלים לשבת יחד בשולחן השבת, מכל הסוגים ומכל המינים. זה סוג של ואקום ויש חיבור בין ניגודים". במקום כמו נפאל, הם מסבירים, כשהאווירה קצת מוזרה, הכל מסתדר. "התוכנית היא לשלוח את כל האנשים במדינה לשבועיים בנפאל ואז להחזיר אותם לארץ והכל יסתדר", הם מתבדחים. וכמה זמן ישארו שם? "בית חב"ד ייסגר כשיבוא המשיח או כשיפסיקו המטיילים להגיע לנפאל".