מחאת רשת קוראת להחרים את רולדין: הפרסומת לסופגניות מחפיצה נשים

קמפיין הפרסומת של רולדין לקולקציית הסופגניות החדשה עוררה סערת רשת כאשר גולשים רבים ראו בקמפיין האחרון החפצה של נשים והשוואתן למוצר צריכה. רולדין בתגובה "מכבדים את כל בני האדם ללא הבדל דת גזע ומין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 16:40 ו בכסלו התשפג

מחאת רשת קוראת להחרים את רולדין: הפרסומת לסופגניות מחפיצה נשים
קמפיין הקולקציה החדשה של רולדין, צילום: צילום מסך מתוך היוטיוב של רולדין

מחאת רשת נגד רולדין - משווה נשים למאפים: חודש כסליו הוא חודש חגם של חובבי הסופגניות, כאשר מיד שנה בתי המאפה השונים מנסים להמציא את עצמם מחדש עם דגמים וקולקציות שונות ומשונות של סופגניות. מי שידועה בקולקציית הסופגניות המעניינות ביותר היא  חברת רולדין הפכה לשם דבר ומוגדרת כמלכת הסופגניות הבלתי מעורערת בישראל. 

הסופגנייה "נפתחת" ומתברר שמדובר באישה שציירו עליה ואיפרו אותה כסופגנייה

כמדי שנה, גם השנה יצאה רולדין בקמפיין פרסום לקולקציית הסופגניות לשנת 2022, קמפיין שנעשה על ידי האמן לציורי גוף יוהנס שטוטר, אך נראה שהפעם הציבור פחות התלהב מהקונספט הפרסומי, בקמפיין כפי שניתן לראות מוצגות הסופגניות במרכז הפריים אך לאחר מספר שניות "נפתחת" הסופגניה ומתברר שמדובר באישה שציירו עליה ואיפרו אותה כסופגניה. 

"לקרוא לקמפיין שהופך נשים לאוכל - אמנות, זה בדיוק כמו לקרוא להטרדה חיזור"

אחד הקוראים לחרם על רולדין הוא אורי שרמן קדם, אשר פרסם פוסט נוקב נגד הקמפיין וכתב "לקרוא לקמפיין שהופך נשים לאוכל - אמנות, זה בדיוק כמו לקרוא להטרדה חיזור"  לטענתו חברת הפרסום יודעת כי הקמפיין יגרור ביקורת ולכן היא מצפה לתגובה מסוג זה שבעצם תעניק לה פרסום בחינם ולכן אין מנוס מקריאה לחרם וזאת במטרה לעצור את הדינמיקה הזאת בה פרסום פרובוקטיבי לא מקבל פרסום חינם אל אלא מזיק לחברה המפרסמת. שרמן- קנוהל, סיים בקריאה לחרם על הרשת "תחסכו לכן/ם כאבי בטן, אל תקנו רולדין השנה, זה גם יחסוך לכם מלא כסף וישפר את המצב הבריאותי שלכן/ם. זו התשובה היחידה לדיכוי האסתטי והאמנותי הזה" 

צילום: צילום מסך מתוך היוטיוב של רולדין

הפוסט קיבל תגובות רבות ורובן ככולן קראו לחרם על רולדין, כאשר גולשת אחת הגיבה "זה דוחה ברמות קשות וראוי להפסיק לקנות מרולדין גם בזמנים אחרים בשנה" , גולשת נוספת הגיבה "פרסומת מזעזעת ומחפיצה. כמה עוד ישתמשו בגוף הנשי כדי למכור, פשוט אל תיקנו רולדין, לא שווה את זה", הרבנית חנה קהת הגיבה אף היא לפוסט וכתבה "פשוט לא לקנות. המכה בכיס היא הכי משמעותית"

 

"ההשוואה של נשים לאוכל רווח הן בצד השמרני והן בצד הליברלי"

בשיחה עם חדשות כיפה, שרמן- קנוהל המשמש כעובד סוציאלי בגוש עציון, הסביר לנו על מחאתו ועל הסיבות בגינן קרא לחרם על רולדין ולמה לדעתו זה עוד עלול להצליח, "הפיכת הגוף לכלי שיווקי או הפיכת הגוף למוצר צריכה הוא דבר שמפריע לאנשים", ומוסיף, כי כל עניין ההשוואה של נשים לאוכל רווח הן בצד השמרני והן בצד הליברלי.

"בצד השמרני יש את הרבנים שמשווים את הבחורה לרוגלעך"

"כאשר בצד השמרני יש את הרבנים והמדריכות שמחנכים את הבנות לשמור על עצמן על ידי דימויין למאכלים, 'את כמו רוגלעך, אם הרבה ייגעו בו אף אחד לא ייקח אותו' וכן עוד דוגמאות נוספות. ובצד האחר יש את הליברליים שמתרצים קמפיינים כאלה בטענה של חופש אומנותי, ועצם זה שנשים משתתפות בקמפיין מראה שלא היה ניסיון להחפיץ נשים, כאשר המסר המרכזי שם הוא ש'אמנות היא החופש להתבטא ואסור להגביל אותה' ". 

בסלנג הרחובי לבחורה קוראים 'פרגית', וזמר מפורסם בישראל מתייחס לבת זוג כאל סטייק

לטענתו של שרמן-קנוהל, התרבות של השוואת נשים לאוכל רווחת בישראל, כפי שבסלנג הרחובי לבחורה קוראים 'פרגית', או כפי שזמר מפורסם בישראל מתייחס לבת זוג כאל סטייק שיום אחד בא לך ויום אחר לא "זה שיח שמנתק בעצם את הגוף מהרגש מהנפש ומהמשמעות ומתייחס אליו כמוצר". 

שרמן קנוהל, מתייחס לכך שבפרסומת הופיעו רק נשים, כאשר הוא תוהה, האם בכלל ראוי לשתף פעולה עם אמנות שבהגדרה שלה משתמשת רק בנשים ולא בגברים, לטענתו יש פה משהו מובנה שמצביע על זה שזה לא בדיוק רק אמנות, ומוסיף "כמי שעוסק בטראומה אני רואה בזה משהו שמבטא יחס טראומתי לגוף, מנותק וחסר סובייקטיביות, גם בפרסומת אין פנים לנשים".

"אנחנו יודעים כמה בעולם של טראומה אנשים עושים שימוש במילים יפות כדי להסתיר ניצול בין אם זה נועד כדי "להעצים", או נועד כדי "לאפשר זה בחירה חופשית", כאשר בעצם יש פה איזה שהוא משהו שהוא משתמש בה"

רולדין: "אמנות ציורי הגוף הינו תחום פופולארי מאוד בעולם ואין בו ולו שמץ של כוונה לפגיעה במעמד הנשים"

תגובת רולדין: "רולדין מקפידה מזה שנים להפוך את קולקציית הסופגניות שלה ליצירות אמנות של ממש וכפועל יוצא מכך גם נוצרו לאורך השנים קמפיינים אמנותיים.   החבירה לאמן ציורי הגוף הבינלאומי יוהנס שטוטר, נועדה להמחיש את יופייה וייחודה של הסופגנייה באמצעות כישרונו להפוך אלמנטים שונים ליצירות אמנות חיות. אמנות ציורי הגוף הינו תחום פופולארי מאוד בעולם ואין בו ולו שמץ של כוונה לפגיעה במעמד הנשים או הגברים שלוקחים בו חלק, להיפך הם חלק מהיצירה עצמה. 
אנו ברולדין מכבדים את כל בני האדם ללא הבדל דת גזע ומין ופועלים כארגון למען שיפור מעמד האישה.

אורי שרמן  - מנהל את ‏אורשינא - מרחב חברתי-טיפולי לנערים נפגעי תקיפה מינית מטעם עמותת עלם ירושלים להתייעצות והפניית נערים: 0506524139  Orshina.center@elem.org.il.