יינות לבנים - לכבוד חג שכולו לבן

עובדה ידועה בענף היין היא שהציבור הישראלי מעדיף יינות אדומים, וקברנה סוביניון בראשם. אבל לקראת "החג הלבן" - שבועות, נוטה הכף, או ליתר דיוק הכוס, ליינות הלבנים.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 15/05/18 12:00 א בסיון התשעח

יינות לבנים - לכבוד חג שכולו לבן
צילום: shutterstock

עובדה ידועה בענף היין היא שהציבור הישראלי מעדיף יינות אדומים, וקברנה סוביניון בראשם. אבל לקראת "החג הלבן", שבועות, ומאכלי הגבינה המסורתיים המוגשים בו, נוטה הכף, ליתר דיוק הכוס, לזמן קצר, ליינות הלבנים. בדרך כלל בשבועות גם חם, ויינות לבנים שצריך להגיש צוננים, מתאימים לחיך ולא רק לתפריט. רוב היקבים בארץ, ויש עשרות, מנפיקים לקראת החג את היינות הלבנים שלהם. בחרתי ארבעה, המדגימים את הטווח המרשים של תעשיית היין הישראלית העכשווית.

יקבי ברקן, המציגים את עצמם כיקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות, משיק לשבועות יין יוקרתי במיוחד, מענבי גוורצטרמינר, מסדרת האיכות ספשל רזרב. יצרו אותו מענבי בציר שנת 2017, שנה שלא הצטיינה אמנם בגשמים, כמו כל השנים האחרונות, אבל היה בה חורף קר במיוחד, וענבים אוהבים קור. לגוורצטרמינר צבע של קש זהוב, והמבינים טועמים בו מגוון רחב של ריחות פרי כמו אגסים, תפוחי עץ, ליצ'י ועוד. לצערי עלי להודות שאני לא מזהה את הארומות האלה, אבל צבע היין הזה אכן יפיפה ומחירו המומלץ לצרכן הוא כ-75 שקלים.

למי שלא למד לאהוב יין חמצמץ, יתאים מוסקט הקינוח החדש של יקבי ירושלים מבציר 2016. גם אותו מומלץ להגיש ממש קר (6-10 מעלות), גם בו מזהים המבינים ניחוחות של משמש וקוקוס, למשל. הוא לא ממש מתוק, אבל יש בו חמיצות מאוזנת, כלומר קלה. בסולם הכשרות, הוא כשר למהדרין מן המהדרין ומחירו 50 שקלים.

יקב יתיר ויקב סגל

יקב יתיר ויקב סגלצילום: יח"צ יקב יתיר ויקב סגל

רוצים לתמוך בהתיישבות בדרום הר חברון? חפשו את היינות הלבנים של יקב יתיר, אחד היקבים הצעירים, השוכן באזור תל ערד, ובראשם ויוניה 2016, שטעמו משתדך מצוין עם גבינות טובות. ביתיר אומרים שמגמת הצריכה של היינות הלבנים צוברת תאוצה בשנים האחרונות גם בישראל, וזאת מנתוני סטורנקסט לפיהם בשנים 2016 ו-2017 הייתה צמיחה של 12% בכמות היינות הלבנים הנרכשים בחנויות היין. ענבי ויונייה נבצרו משני כרמים שונים ביער יתיר (היער הגדול ביותר בארץ), בגבהים של 650 ו-680 מטר מעל פני הים. צריך להגיש את היין הלבן הזה בטמפרטורה של 8-10 מעלות וניתן להשיגו רק בחנויות יין מובחרות וביקב עצמו. מחירו 90 שקלים.

היין הרביעי שאני מציגה כאן הוא לבן יבש וחצי יבש של יקב סגל, אחד היקבים הוותיקים ביותר בארץ (נוסד ב-1787, כלומר מציין 230 שנה), מסדרה הנקראת "של סגל". מדובר ביין "בלנד", יין "מעורבב" ממזיגה של שלושה סוגי ענבים, סוביניון בלאן, פרנץ' קולומברד ומוסקט. מחירו המומלץ 25 שקלים.

יקב ירושלים ויקב ברקן

יקב ירושלים ויקב ברקןצילום: יח"צ יקב ירושלים ויקב ברקן

אגב, שימו לב לפתקיות או התוויות שעל כל בקבוק יין. נהוג להשקיע באלה תשומת לב ומאמצי ייצור שאינם נופלים כמעט מההשקעה ביין עצמו. יש שתי אסכולות בתחום, אחת השומרת על צורת הפתקית וגם על צורת הבקבוק במשך דורות (חשבו על אשכול הענבים המפורסם הנישא בשניים של יקבי כרמל), והשנייה המעדיפה לחדש מדי כמה שנים (כמו בסדרת "של סגל").