שאל את הרב

אינסטגרם ורשתות חברתיות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/04/24 11:28 יח בניסן התשפד

שאלה

שלום הרב!

מתנצלת מראש אם השאלה תהיה קצת ארוכה-

אני מגיעה מהזרם הדתי לאומי (לומדת באולפנא, באה מבית דתי וכו), ובזמן האחרון בעקבות מסע בירור שהיה לנו באולפנא, משתדלת ורוצה מאןד להתקרב לדת בכלל ולציונות הדתית בפרט מתוך מקום אוהב ומאמין ולא ממקום שהתרגלתי לחיות ככה,

השבוע מחקתי את האינסטגרם מתוך ידיעה שזה צעד נכון שעושים בדרך להתחזקות אבל עלו לי כמה שאלות מאז-

הרי לפי הגישה הציונית דתית (או לפחות ממה שאני מכירה אותה ויודעת), אנחנו משלבים בין הקודש לחול, בין המודרניות והעולם של היום לתורה ולמצוותיה, בעוד שהזרם החרדי מתרכז רק בקודש- והחילוני רק בחול.

אז למה בעצם למחוק את האינסטגרם? האם זה לא מעשה שתואם את החברה החרדית יותר מאשר את הציונות הדתית?

למה לא להישאר באינסטגרם ומתוך כך לבחור לצרוך בו את התוכן המתאים והרלוונטי לי- ״להילחם״ מבפנים כמו שהציונות הדתית אומרת בצורה ככ חזקה, למה כאן זה לא תקף?

ויותר מזה- למה למחוק את האינסטגרם נחשב רצוי, אבל לכל הזרם הדתי לאומי יש פייסבוק בלי שאיפה למחוק אותו? למה זה בסדר וזה לא?

מרגיש לי שכשאגיד שיש לי אינסטגרם התפיסה החברתית עליי מבחינה דתית תהיה שונה, בעוד שפייסבוק לא יהיה ככה- למרות שזה נשמע לי אותו הדבר ( בתור אחת שיש לה את 2 האפליקציות :)

שאלתי כמה אנשים שאמרו לי שפשוט עדיף מראש לא להיכנס לניסיון הזה של האינסטגרם- אבל אז בעצם במה אני שונה מהחברה החרדית? שבונה לעצמה חיים משלה כדי לא להתערבב ולא להיכנס לניסיון? איפה הציונות הדתית מתבטאת כאן?

תודה מראש וחג שמח!

תמר

תשובה

בס"ד

שלום רב,

השאלה שלך מוצדקת ומובנת. אכן הציבור הדתי לאומי דוגל בדרך של שילוב קודש וחול: בלימודים, בשרות צבאי ולאומי, בעשיה ציבורית וכד'

אבל השילוב בין קודש וחול נועד להוסיף קודש, לרומם את החול אל הקודש, לא סתם לערבב קודש וחול כמו שמערבבים עפר ומים ויוצרים בוץ.

המטרה היא להשפיע את דרך הקודש על החול: חקלאי שומר מצוות מפתח את אדמת הארץ כמו שרופא שומר מצוות לוקח אחריות לבריאות של עם ישראל. חייל שומר מצוות נלחם על בטחון עם ישראל כמו שקבלן שומר מצוות פועל לישוב הארץ.

הדוגמאות הללו ממחישות מדוע הסתלקות מוחלטת מהחול מונעת התפתחות של הקודש. מי שמסתלק לגמרי מהחול לא יכול להשתתף במפעלי קודש אלו של אדמת הקודש, עם הקודש ארץ הקודש ומדינת ישראל.

וודאי אין שום ערך לעיסוק החול אם לא רואים את השילוב וההשפעה על הקודש.

את כותבת על כך שיש מבט שלילי יותר על אינסטגרם מאשר על פייסבוק, בזה את וודאי צודק. אלו לא דברים אמתיים אלא מוסכמות חברתיות. שתי הרשתות רעות באותה מידה, כמעט אין הבדל בין פייסבוק ואינסטגרם. הניסיון מוכיח שיש לרשתות הללו כוח השפעה עצום שקשה לעמוד נגדו. רוב הפרסומים ברשתות הללו נמוכים מאוד גם בתכן וגם במראה. כך שבמקום להשפיע אתה מושפע מהם.

מעטים מאוד יכולים לעמוד בלחץ, לאחוז את השור בקרניו ולהצליח להשפיע ברכה וקדושה באמצעות הרשתות הללו.

למה הדבר דומה? למי שתלך ביום חמישי לחלק נרות שבת במועדונים ופאבים. תסתובב שם בין הצעירים והצעירות ותאמין שהיא צדיקה שבאה לחזק את קדושת השבת בישראל. האם אחרי חצי שנה של שוטטות כזאת היא תהיה יותר טהורה או יותר טמאה?

כך יבדוק עצמו מי שמשתתף באינסטגרם ובפייסבוק, האם שותפות כזאת מוסיפה לו קדושה? מחזקת את אמונתו ומידותיו הטובות? את יראת שמים שלו?

כתבות נוספות