שאל את הרב

תשובות באמונה לכופר-דחוף

חדשות כיפה הרב רונן נויבירט 28/04/08 09:12 כג בניסן התשסח

שאלה

יוצא לי לנהל דיונים עם אדם שאיננו מאמין. (ע"ג פורום אותו אני מנהל ברשת, שאני גם מצרף קישור אליו במידה ויש לך למי להעביר את כתובת הפורום, שאולי יגיע לענות על שאלות באמונה שצצות שם הרבה...)

אותו אדם מוכיר בקיומו של ה' (משום מה הוא לא מוכן לקבל את לשון "מאמין"), אך לא בייחוס התורה אליו. זאת בשל טענות כי התורה לא יכולה להיות נכונה בשל פרטים הסותרים את המציאות הגאוגרפית והעמית(מלשון עמים) שהייתה באותה תקופה(-עפ"י ממצאים ארכיאולוגיים).

אני מצטט את שאלתו:

"נו באמת זה מגוכך. הראיות מצביעות בלי סוף שהתנך נכתב על ידי אדם. (סגנון כתיבה, תאורים שמתאימים לתקופת הכותב וכו')

כל מאורע שאני אתן לך שיפסול את האמיתות של סיפורי התנך, תתרץ את זה באיזושהי סיבה.

אני אתן לך דוגמה: אם תיקח את סיפור הכיבוש של יהושע, תגלה שחלק לא קטן מהערים שמתוארות שם כלל לא היו קיימות בתקופה המתוארת אלא רק יותר מאוחר.

או למשל שלתאורי ערים מסויימות יש מכלול שונה ממה שמתואר. למשל בתקופת הברונזה התיכונה (תקופתו של יהושע) לא היו חומות סביב הערים כלל....

התורה החלה דרכה במאה ה-7 או אולי ה-8 לכל המוקדם.

תקופת החיקסוס שהיא התקופה היחידה שבה נמצא עם זר כנעני במצרים התקיימה במאה ה- 15."

אשמח לתשובה שאוכל להשיב לו,

(כתובת הפורום: פורום "נוער שוחר מדע" באתר תפוז:http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forum(page.asp?forum=2010

בתודה,

א.

תשובה

ניתן לענות תשובות רבות אך דומני שבדורנו יש תשובה מנצחת - ההסטוריה של עם ישראל.

תאור סכמטי של ההסטוריה -

1. עם ישראל גולה מארצו ומפוזר בכל הארצות.
2. בכל הגלויות ירדפו אותו וינסו להשמידו.
3. בינתיים, אף עם לא יצליח ליישב את ארץ ישראל שתשאר שוממה.
4. עם ישראל, אחד העמים העתיקים בעולם, ישאר תמיד מיעוט.
5. לאחר כל הדברים האלו - יחל תהליך קבוץ גלויות. עם ישראל יחזור לארצו מכל קצוות תבל ורק אז לפתע תחל ארץ ישראל לתת פריה.

לתהליך פלאי זה אין תקדים בכל ההסטוריה האנושית. הין עמים שגלו וסבלו, אך אין ולו עם אחד אשר חזר לתפקד כעם אחרי 2000 (!!!) שנה.
ובכן, כל תהליך זה כתוב שחור על גבי לבן בסוף ספר דברים. כל ההסטוריונים מסכימים שהדברים נכתבו טרם יציאתנו לגלות 2000 השנים. כנראה שמי שכתב זאת באמת ידע מה הוא כותב...
להלן ציטוט הפסוקים:

[עובדות 1-2, דברים כ"ח]
--------------------
טו וְהָיָה, אִם-לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה, וְהִשִּׂיגוּךָ.
כד יִתֵּן ה' אֶת-מְטַר אַרְצְךָ, אָבָק וְעָפָר: מִן-הַשָּׁמַיִם יֵרֵד עָלֶיךָ, עַד הִשָּׁמְדָךְ.
כה יִתֶּנְךָ ה' נִגָּף, לִפְנֵי אֹיְבֶיךָ--בְּדֶרֶךְ אֶחָד תֵּצֵא אֵלָיו, וּבְשִׁבְעָה דְרָכִים תָּנוּס לְפָנָיו* וְהָיִיתָ לְזַעֲוָה, לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ.
כו וְהָיְתָה נִבְלָתְךָ לְמַאֲכָל, לְכָל-עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ* וְאֵין, מַחֲרִיד.
כח יַכְּכָה ה', בְּשִׁגָּעוֹן וּבְעִוָּרוֹן* וּבְתִמְהוֹן, לֵבָב.
כט וְהָיִיתָ מְמַשֵּׁשׁ בַּצָּהֳרַיִם, כַּאֲשֶׁר יְמַשֵּׁשׁ הַעִוֵּר בָּאֲפֵלָה, וְלֹא תַצְלִיחַ, אֶת-דְּרָכֶיךָ* וְהָיִיתָ אַךְ עָשׁוּק וְגָזוּל, כָּל-הַיָּמִים--וְאֵין מוֹשִׁיעַ.
לב בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ נְתֻנִים לְעַם אַחֵר, וְעֵינֶיךָ רֹאוֹת, וְכָלוֹת אֲלֵיהֶם, כָּל-הַיּוֹם* וְאֵין לְאֵל, יָדֶךָ.
לג פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל-יְגִיעֲךָ, יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא-יָדָעְתָּ* וְהָיִיתָ, רַק עָשׁוּק וְרָצוּץ--כָּל-הַיָּמִים.
לד וְהָיִיתָ, מְשֻׁגָּע, מִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ, אֲשֶׁר תִּרְאֶה.
לז וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה, לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה--בְּכֹל, הָעַמִּים, אֲשֶׁר-יְנַהֶגְךָ ה', שָׁמָּה.
מח וְעָבַדְתָּ אֶת-אֹיְבֶיךָ, אֲשֶׁר יְשַׁלְּחֶנּוּ ה' בָּךְ, בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירֹם, וּבְחֹסֶר כֹּל* וְנָתַן עֹל בַּרְזֶל, עַל-צַוָּארֶךָ, עַד הִשְׁמִידוֹ, אֹתָךְ.
מט יִשָּׂא ה' עָלֶיךָ גּוֹי מֵרָחֹק מִקְצֵה הָאָרֶץ, כַּאֲשֶׁר יִדְאֶה הַנָּשֶׁר: גּוֹי, אֲשֶׁר לֹא-תִשְׁמַע לְשֹׁנוֹ.
נ גּוֹי, עַז פָּנִים, אֲשֶׁר לֹא-יִשָּׂא פָנִים לְזָקֵן, וְנַעַר לֹא יָחֹן.
[עובדה 4] סב וְנִשְׁאַרְתֶּם, בִּמְתֵי מְעָט, תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב: כִּי-לֹא שָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ.
סד וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל-הָעַמִּים, מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד-קְצֵה הָאָרֶץ* וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ--עֵץ וָאָבֶן.
סה וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ, וְלֹא-יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף-רַגְלֶךָ* וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז, וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ.
סו וְהָיוּ חַיֶּיךָ, תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד* וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם, וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ.
סז בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי-יִתֵּן עֶרֶב, וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי-יִתֵּן בֹּקֶר--מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד, וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה.

[עובדה 3, דברים כ"ט]
------------------------
כא וְאָמַר הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן, בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר יָקוּמוּ מֵאַחֲרֵיכֶם, וְהַנָּכְרִי, אֲשֶׁר יָבֹא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה* וְרָאוּ אֶת-מַכּוֹת הָאָרֶץ הַהִוא, וְאֶת-תַּחֲלֻאֶיהָ, אֲשֶׁר-חִלָּה ה', בָּהּ. כב גָּפְרִית וָמֶלַח, שְׂרֵפָה כָל-אַרְצָהּ--לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ, וְלֹא-יַעֲלֶה בָהּ כָּל-עֵשֶׂב: כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה, אַדְמָה וּצְבֹיִים, אֲשֶׁר הָפַךְ ה', בְּאַפּוֹ וּבַחֲמָתוֹ. כג וְאָמְרוּ, כָּל-הַגּוֹיִם, עַל-מֶה עָשָׂה ה' כָּכָה, לָאָרֶץ הַזֹּאת* מֶה חֳרִי הָאַף הַגָּדוֹל, הַזֶּה. כד וְאָמְרוּ--עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ, אֶת-בְּרִית ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתָם: אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּם, בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כז וַיִּתְּשֵׁם ה' מֵעַל אַדְמָתָם, בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל* וַיַּשְׁלִכֵם אֶל-אֶרֶץ אַחֶרֶת, כַּיּוֹם הַזֶּה.

[עובדה 5 - דברים ל']
----------------------
א וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְפָנֶיךָ* וַהֲשֵׁבֹתָ, אֶל-לְבָבֶךָ, בְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה.
ב וְשַׁבְתָּ עַד-ה' אֱלֹהֶיךָ, וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ, כְּכֹל אֲשֶׁר-אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם: אַתָּה וּבָנֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ.
ג וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ, וְרִחֲמֶךָ* וְשָׁב, וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, שָׁמָּה.
ד אִם-יִהְיֶה נִדַּחֲךָ, בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם--מִשָּׁם, יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, וּמִשָּׁם, יִקָּחֶךָ.
ה וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ--וִירִשְׁתָּהּ* וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ, מֵאֲבֹתֶיךָ.
ו וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ, וְאֶת-לְבַב זַרְעֶךָ: לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ--לְמַעַן חַיֶּיךָ.


כתבות נוספות