שאל את הרב

תפילת תרומות ומעשרות

חדשות כיפה הרב יהושע ויצמן 03/01/02 10:19 יט בטבת התשסב

שאלה

לרב שלום!

שלום אני מורה בבית ספר חילוני ושאלתי אליך היא תלמידי מאוד התענינו בהלכות תרומות ומעשרות ורציתי לשאול אותך אם תוכל לכתוב לי את התפילה תודה רבה

בברכה רן

תשובה

אנחנו מצרפים לך את התפילה לתרומות ומעשרות כפי שהיא מופיעה בסידור.

בכדי להדגים את הנושא בצורה חוותית ומוסברת יותר אנחנו ממליצים לך לפנות למכון התורה והארץ בטלפון:
08-6847053 או באתר האינטרנט שלהם:
http://www.toraland.org.il/
למיטב ידיעתנו המכון מקיים הדגמות חיות והפעלתיתו של הנושא.

בהצלחה

צוות שו"ת ישיבת מעלות

סדור תפלה - נוסח אשכנז - סדר הפרשת תרומות ומעשרות

הפרשת תרומות ומעשרות:
פירות שגדלו בארץ ישראל (כולל תבואה וירקות), שלא הופרשו מהם תרומות ומעשרות נקראים "טבל", ואם ספק הוא אם הופרשו מהם תרומות ומעשרות, נקראים "דמאי":
מאלו ומאלו אסור לאכול עד שיפרישו מהם תרומות ומעשרות, אם מפרישים מדמאי, אין מברכים. אם מפרישים מטבל ודאי מברכים:
וזה סדר ההפרשה:
שמים בצד חלק מן הפירות, שיש בו יותר מאחד ממאה מן הכל ומברכים (ואם אין זה טבל ודאי מדלגים על הברכה):
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ תְּרוּמוֹת וּמַעֲשְׂרוֹת:
ואומרים הן בטבל ודאי והן בדמאי:
מַה שֶׁהוּא יוֹתֵר מֵאֶחָד מִמֵּאָה מִן הַכֹּל שֶׁיֵּשׁ כָּאן, הֲרְי הוּא תְּרוּמָה גְדוֹלָה בִצְפוֹנוֹ, וְהָאֶחָד מִמֵּאָה שֶׁנִּשְׁאַר כָּאן עִם תִּשְׁעָה חֲלָקִים כָּמוֹהוּ, בַּצַּד הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַפֵּרוֹת הַלָּלוּ, הֲרֵי הֵם מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הָאֶחָד מִמֵּאָה שֶׁעֲשִׂיתִיו מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן הֲרֵי הוּא תְּרוּמַת מַעֲשֵר. עוֹד תִּשְׁעָה חֲלָקִים כָּאֵלֶּה בַּתַּד הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַפֵּרוֹת הֲרְי הֵם מַעֲשֵׂר שֵׁנִי, וְאִם הֵם חַיָּבִים בְּמַעֲשַׂר עָנִי - הֲרֵי הֵם מַעֲשַׂר עָנִי:
ואם יש מעשר שני ודאי - פודה בברכה (ואם ספק) פודה בלא ברכה). ואומר:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִפְדוֹת מַעֲשֵׂר שֵׁנִי:
מַעֲשֵׂר שֵׁנִי זֶה, הוּא וְחֻמְשׁוֹ, הֲרֵי הוּא מְחֻלָּל עַל פְּרוּטָה אַחַת מִן הַמַּטְבֵּעַ שֶׁיִּחַדְתִּי לְפִדְיוֹ מַעֲשֵׁר שֵׁנִי:
מה שהופרש להיות תרומה ותרומת מעשר אסור באכילה. אין לזרוק אותו דרך בזיון אלא גונזים אותו כשהוא עטוף דרך כבוד.

כתבות נוספות