שאל את הרב

מי חופשי באמת, הדתי או החילוני?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/05/01 22:31 יד באייר התשסא

שאלה

קודם כל תודה על התשובות.

מהו ההבדל בין חופש לחירות?

מיהו החופשי באמת?(האדם החילוני אשר "מותר" לו לעשות כל דבר שהוא רוצה בלי הגבלות או האדם הדתי אשר מוגבל במעשיו בהרבה מקרים)

עדי.

תשובה

שלום עדי. שאלת שאלה עמוקה שדורשת לימוד , אנסה לפתוח קו חשיבה בעניין.
אתחיל מהגדרה שלילית - אדם חופשי או בן חורין הוא בראש ובראשונה אדם שאיננו משועבד, קודם כל מבחינה פיזית - שאף אדם לא שולט על גופו ולא קובע את גורלו , ויש לו את הבחירה החופשית להחליט על עצמו. אפשר לומר שזה הרובד הבסיסי ביותר של צורה אנושית. אך נתון זה עדיין לא מספיק בכדי להקרא בן חורין אמיתי, למשל : אדם שכל המבט שלו מופנה כל הזמן למצוא חן בעיני אחרים, וכל הזמן הוא שואל את עצמו "מה יגידו" (בין במודע בין בתת מודע), ודאי שאין משועבד ממנו: מתלבש לפי תכתיבים חברתיים, מתנהג, ומדבר לפי ה"סטייל" החברתי, עד שהוא לא שם לב שאפילו החשיבה שלו היא לא חשיבה עצמית, "נוצר מצב נפשי של תלות מתמדת באנשים מבחוץ . עליו להרשימם בכל פעם מחדש כדי לקבל 'אישור' לקיומו" ("כותנות אור" ע"מ 338 ועייני שם בהרחבה 343-329 ) . מצב זה לא נוצר מאליו אלא הוא תוצאה של ריקנות ואפסיות פנימיים שמולידים צורך במשיכת העין החיצונית ,ומכאן המקור להתנהגות או ביגוד ותסרוקות שנועדו להבליט ולהסב את העין החיצונית.
הריקנות והאפסיות נולדים משעבוד קשה ברובד יותר פנימי בנפש, וזה, השעבוד של האדם לצדדים השפלים שבנפשו,יצרים ותאוות שונות, המולידים הנאות רגעיות וחולפות, מרעישים ומטשטשים את האדם, ומונעים ממנו מלחשוף רבדים יותר עמוקים ואמיתיים בנפשו.
מכאן אנו מגיעים להגדרה החיובית של המושג בן חורין, והוא: החשיפה והמפגש של האדם עם עצמיותו הפנימית,כלומר, נשמתו. אלא שכאן נקלע האדם לבעיה: כיצד יוכל להתוודע לנשמתו כאשר הוא כל הזמן מורעש ללא הרף מהעולם החיצוני שדווקא עובד ומשדר כל הזמן על התדרים היותר שפלים וחיצוניים של נפשו?
על כך אומר לנו הקב"ה:"בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין",בתורה אנו נפגשים עם ערכים נצחיים, ותכנים אלוקיים, שטמונים בנשמתנו, ומהווים את הצד היותר אמיתי ועמוק בתוכנו. המפגש הזה הוא מפגש ראשוני של האדם עם זהותו הפנימית כבן לאומה הישראלית שנושאת על גבה תרבות עתיקה בת אלפי שנים,ושצופה אלפי שנות אור קדימה אל חזון אחרית הימים דרך התיקון השלם של האדם והעולם. כמובן שזהו רק מפגש ראשוני ואחר כך נדרשים מהאדם שנים של עמל ועבודה פנימית יומיומית, אך זוהי עבודה אמיתית ומשמחת ,היחידה שיכולה להוביל את האדם לחופש אמיתי, ולא חופש דמיוני וכוזב, וכמו שכותב ר' יהודה הלוי: "עבדי הזמן עבדי עבדים הם , עבד ה' הוא לבדו חופשי " .
בברכה
אלי, חברים מקשיבים

כתבות נוספות