שאל את הרב

לימוד תורה מול עבודה.אשמח לתשובה מהירה

חדשות כיפה הרב דוד הריסון 11/07/07 04:00 כה בתמוז התשסז

שאלה

שלום. אבי ורוב המשפחה סביב ברמה דתית גבוהה מאד ב"ה, וביום יום הבנים עובדים וקובעים עיתים לתורה. כלומר, הם לא בחרו בדרך של לימוד תורה כל היום.

רציתי לדעת מה, בעצם, עדיף? למה ישנם 2 ציבורים - דתיים וחרדים - שבד"כ הראשון עובד ומשלב תורה, והשני רק לומד?

מה טוב? מה הנכון?

האם יש את דרך האמצע?

האם אדם שלא לומד כל היום, והוא עובד, נחשב כחוטא?!??!?!

תשובה

שלום וברכה
זאת שאלה מאד מורכבת ואין בזה תשובה של שחור ולבן, קשה במיוחד לענות על כך תשובה קצרה באינטרנט כי הדבר ראוי לספרים שלמים או לפחות למאמרים ארוכים.
הדבר בולט בדברי בגמרא (ברכות ל'ה ע"ב) "אמר אביי-הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן, כרבי שמעון בר יוחאי ולא עלתה בידן". דבריו נסבים על מחלוקת התנאים עד כמה לשלב בין תורה למלאכה ואנו רואים שאין כאן הכרעה שהלכה כך או כך אלא הרבים אינם יכולים להנהיג עצמם בדרך זו של אך ורק לעסוק בתורה.
אמנם דברים אלו נאמרו בתקופה שאדם שעסק בתורה היה צריך לחיות בבחינת "פת במלח תאכל ומים במסורה תשתה...."
בימינו הדברים שונים ויש דרכים גם לעסוק בתורה ולהתפרנס בדרך זאת כמו שרבים עושים, להיות רב ורמלמד, והיות שוחט ומוהל או חוקר וכותב ספרים, פעם גם במקוצועות החול לא היה ניתן להיות איש רוח נטו, היום ישנם רבים המקדישים את מיטב חייהם למחקר והרצאה ואינם הפרוטה חסרה בכיסם.
החלוקה בים המיגזרים שציינת בשאלתך אינה חד משמעית כי היום ישנם רבים בציבור הדת"ל העוסקים בתורה בלבד, ובציבור החרדי ישנם רבים המתפרנסים ממסחר, ממחשבים ונושאים דומים.
הכלל העולה מהאמור, התורה היא עיקר חיינו ומי שבידו לקבוע את עולמו על תורה גם בימינו קדוש יאמר לו ואם יש לו את הכישורים בודאי הוא מחייה ומקיים את רוח האומה וכל העם (גם מי שלא מכיר בערכו לצערינו) מודים לו על כך או יודו לו ביום שמלאה הארץ דעה את ה' וכו', ברוב רובם של המיקרים כשיגדל בתורה יפוצו מעיינותיו חוצה והוא ירביץ תורה ויכתוב וירבה תורה בישראל, או ירצה וילמד וכד'
מי שרוצה לעסוק בדברי חולין, יבורך אך בודאי צריך לקבוע עיתים לתורה ובימינו ב"ה ניתן למצוא חברותות ויש גם ספרי לימוד עצמי וקלטות ו MP3 ומה לא הפרוסים מדן ועד אילת (ועד בכלל) ואין לאדם כל תירוץ! ובודאי מה טוב שילמד חלק משמועתי מהיום אך שתהיה שעה קבועה שלא יזוז ממנה.
הגדיים הצעירים צריך ללמדם את התורה בגיל צעיר כדי שיהיו רגילים בה ומבינים בה וכשיגדלו תהיה בליבם אהבת תורה ויחפצו למוד בכל עת.
בברכה

כתבות נוספות