שאל את הרב

כללי

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 16/02/10 15:11 ב באדר התשע

שאלה

שלום רב. אני רוצה להודות לכם על כל העזרה.

יש לי מספר שאלות ואשמח אם תענו לי עליהן..

1. האם מותר להשתמש בכלי שבא במגע עם חלב נוכרי?

2. אם יש לי מוצר שהוא חלב נכרי האם אני צריכה לזרוק אותו או שזה בסדר להביא את זה ליהודי שאוכל חלב נוכרי? האם מותר להביא את זה לבע"ח?

3. בתפילת שחרית אני מתפללת בביה"ס עם בנות. פרשת ציצית מסתיימת ב: "אני ד' אלוקיכם אמת" האם צריך להגיד את המשפט פעם אחת אפילו כשאין חזן?

4. אם אני ישנה צהריים יותר מחצי שעה צריך לומר "מודה אני" ולברך על נטילת ידיים?

5. אם אני אוכלת גם מזונות וגם שהכל אני צריכה לברך גם "בורא נפשות" וגם "על המחיה"?

תודה רבה, שני.

תשובה

שלום שני!

1. חלב נכרי קר שנגע בכלי לא אוסר את הכלי, כדין כל מאכלות אסורים שנגעו בכלים ולא אוסרים אותם. ע"כ צריך לשטוף את הכלי והוא מותר בשימוש אפילו למי שאומר שחלב עכו"ם אסור גם בימנו שיש פיקוח של הממשלה.
כאשר חלב נכרי בימנו בושל בכלי לכאורה קיימת מחלוקת הפסוקים כמו בחלב עכו"ם עצמו, ונראה שאפשר לסמוך על דעת המקלים ולהשתמש בכלי.

2. מי שאוכל בימנו חלב נכרי יש לו על מה שיסמוך, וכיוון שכך נראה שאין בעיה לתת מוצר המכיל חלב נכרי ליהודי שאוכל חלב נכרי.
נתינת חלב נכרי לבע"ח וודאי מותרת כי אין גזרה על הנאה מחלב נכרי, אלא רק על אכילה.

3. בק"ש יש רמ"ה תיבות וכאשר החזן חוזר ואומר ה' אלוקיכם אמת הוא משלים את מניין התיבות לרמ"ח שהם כנגד אברי הגוף. כאשר אין חזן יש מספר מנהגים איך לנהוג. למנהג אשכנז אומרים בתחילה א-ל מלך נאמן, למנהג הספרדים יש שתי דעות, יש שאומרים שצריך לכוון בט"ו הווי"ן שפותחים את המילים הראשונות של ברכת אמת ויציב (ו יציב ו נכון ו קיים ו ישר וכו'), שיש בהם רמז לשלושה שמות קדושים, והם יהיו תחליף לשלוש המילים החסרות. ויש שאומרים שהיחיד יגיד בעצמו עוד פעם ה' אלוקיכם אמת כמו החזן, וכך נוהגים רוב הספרדים. לכל הדעות צריך להגיד לפחות פעם אחת ה' אלוקיכם אמת, שהרי זה חלק מק"ש, ויש גם להסמיך אותה לברכת אמת ויציב.

4. לא נהגו להגיד מודה אני אחר שנת יום, ולכן אין חובה בזה, כמובן שאין בזה גם איסור. לגבי נטילה נראה שיש ליטול ידיים, אבל אין לברך עליהם, כיוון שהנטילה מספק, וספק ברכות לקולא.

5. כאשר אוכלים גם מאכלים שברכתם האחרונה היא מעין שלוש, וגם מאכלים שברכתם האחרונה בורא נפשות, באופן כללי יש לברך את שתי הברכות, ונוהגים להקדים את ברכת מעין שלוש שהיא יותר חשובה. כאשר אוכלים פירות משבעת המינים, ופירות שאינם משבעת המינים, יוצאים ידי חובה ברכה אחרונה בברכת מעין שלוש, ולא צריך לברך בורא נפשות. כאשר אוכלים פירות משבעת המינים ופירות אדמה, יש לברך את שתי הברכות ועדיף להקדים את בורא נפשות.

כל טוב,

אורי.

המשיב אינו רב.

כתבות נוספות