שאל את הרב

האם לעשות ביטוח

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 02/12/02 17:54 כז בכסלו התשסג

שאלה

לרב שליט"א שלום רב,

כיצד מתיישב הענין לעשות ביטוח (לרכב, לדירה וכו') עם אמונתנו, שה' משגיח, ומזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה וכו'.

אם מזונותיו של אדם קצובים, וגם קצוב כמה יפסיד האדם, אז לפי האמונה הזאת, לעשות ביטוח לרכב, זה כביכול מעיד על חוסר אמונה, היות, שאם הקב"ה ירצה לקחת לי כסף, יקח את זה באיזשהו אופן גם עם ביטוח, ואם הקב"ה ירצה לשמור לי על הכסף, ישמור גם בלי ביטוח.

אמנם יש הרבה נושאים שאפשר לשאול עליהם את השאלה הנ"ל, לדוגמא בענין פרנסה, אם כך לא צריך לעבוד כי מזונותיו של אדם קצובים...

אבל אני מרגיש שלעשות ביטוח זה שונה משאר הדברים שעולים על דעתי. היות שאדם מחוייב להשתדלות בעולם הזה בכל ענייניו. ואילו בביטוח, אתה כביכול מתריס כנגד הקב"ה ואומר "אני צריך את הביטוח, אני לא יכול לסמוך על הקב"ה", או "נכון שהקב"ה קבע שאפסיד השנה 1000 ש"ח, אבל אני אעשה ביטוח ולא אפסיד".

כלומר, יוצא שעשיית הביטוח, היא כביכול נגד האמונה. ואין בביטוח השתדלות או חובת ההשתדלות.

בכבוד רב,

תשובה

שלום ,

לדעתי ביטוח הוא השתדלות לשמר את הקיים, נכון שאם נגזר אחרת ביטוח לא יעזור, (רק תפילה ומעשים טובים). אך זה חלק מאפשרויות ההשתדלות שיש בתקופה זו.

ומנין שיש להשתדל?
יש לכך אלפי מקורות בחז"ל ואביא רק אחת ש"השטן מקטרג בשעת סכנה". ולכן בשעת לידתה של אשה צריך ללמד עליה זכות וכן על כל חולה.
אם אין לו שום חוב - שעת הסכנה לא תזיק.
אם יש לו חוב ברור - גם במקום בטוח הוא עלול להפגע.
אם חובו וזכותו באמצע - לא יועילו הזכויות לעשות לו נס אבל עולם ינהג כמנהגו ולא תרדוף אחריו הרעה.

למקרים כאלו מועיל הביטוח.

נכון שביטוח לא יכול להחליף דבקות ואמונה בה' ובוודאי שזה הביטוח הבטוח ביותר.

ועל אך כל האמור לעיל נראה שככול שאדם בוטח יותר הוא זקוק לפחות ביטוחים.

בכל מקרה - לביטוח רכב יש חובה אחרת כיון שאם לא יבטח הרי הוא מזיק אחרים. ובפרט בביטוח חובה שהוא חייב על פי החוק.

כתבות נוספות