שאל את הרב

שמירת נגיעה המשך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/08/19 05:49 יח באב התשעט

שאלה

שלום הרב, אני שלחתי לרב שאלה לפני כמה ימים, ויש לי שאלה על התשובה של הרב. הרב כתב שאם אני פאסיבי (קרקע עולם) יש לזה יתרון. האם הרב יוכל להראות לי מניין שבאמת זה מועיל? תודה רבה!

אני העתקתי את השאלה והתשובה:

"שלום,

אני שומר נגיעה, אבל המשפחה המצומצמת שלי לא מקפידים על זה. אנחנו טסים לארה"ב עוד מעט לבקר משפחה, והמשפחה לא בדיוק קשורים דתיים או קשורים בכלל (קרוב לודאי שהם לא יודעים שבכלל קיים איסור נגיעה בכלל). הבעיה בכך היא שמאוד מקובל אצלנו במשפחה שכשבאים ורואים את הקרובי משפחה לאחר זמן כל כך ארוך אז בכללי מתחבקים בשדה תעופה כשהם מחכים לנו וכשאנחנו נפרדים בסוף. אנחנו לא טסים לעיתים קרובות, אז פעם אחרונה שביקרתי הייתי הרבה יותר קטן אז ממילא לא הייתי מודע לאיסור ופשוט עשיתי כמו שהורים שלי עושים ולא בדיוק הייתי מקפיד כל כך.

אז עכשיו, כשיהיו שם כנראה דודות (אני מבין שסבתות זאת לא בעיה אך דודות ובנות דודות שהן לא ילדות קטנות זאת בעיה), מה אני יכול לעשות? הרי זה לא בדיוק אפשרי להסביר להם, בעיקר בגלל ששאר המשפחה שלי לא מקפידים על זה, והם לא מבינים בכל ההבחנות הקטנות האלה.

אז מה אפשר לעשות?

תוכן התשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על התנהגותך ודרכך.

במצב המסובך בו אתה נמצא הדבר הטוב ביותר הוא כמובן לא ליזום שום קשר כזה, ולא זו בלבד, אלא לנסות להתחמק (לעמוד מאחורה, להתעסק בנושאים אחרים), אולם אם דודה באה לנשק אותך וכדו׳ - אין צורך הלכתי לפגוע בו, אלא פשוט להיות אדיש לכך, לסבול את נשיקתה ולהמשיך הלאה.

הבסיס ההלכתי להתנהגות זו מורכב משני חלקים: ראשון בהם הוא העובדה שלא מדובר על מגע עם משמעות של ״קירבה״ אלא מעשה נימוסין - שאמנם הוא מוטעה ולא ראוי לנהוג כך - אולם הוא בוודאי לא אסור מדאורייתא;

שני בהם הוא שאתה ׳מותקף׳ כאן ולא עושה כאן שום דבר מיוזמתך, שזה מעין ׳קרקע עולם׳ בביטוי ההלכתי שלו.

הדרך הזו היא הטובה ביותר גם מבחינה מעשית. ואם תהיה אפשרות גם לעורר את המשפחה שאתה לא מעוניין להיות חלק מזה - זה הטוב ביותר.

וכמובן - להמשיך הלאה בדרכך הנאמנה להלכה.

כל טוב."

תשובה

שלום וברכה

זו סוגיית גמרא במסכת סנהדרין המבארת מפני מה אסתר המלכה לא מסרה את נפשה למניעת גילוי עריות.

כל טוב

כתבות נוספות