שאל את הרב

על בדיקת חמץ

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 09/04/17 11:13 יג בניסן התשעז

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה,

רציתי לשאול בנוגע לבדיקת חמץ,

האם מאחר שהיום אנו כבר בכל מקרה עושים גם ביטול וגם מכירה (בהנחה שהיא 100%),

לא יוצא כביכול שגם אם ישאר מלא חמץ בכל הבית לא נעבור עליו,

לא בבל יראה ובל ימצא ולא כחמץ שעבר עליו הפסח?

ואולם באמת אם נתערבב בתבשיל גם באלף לא בטל, אז באמת צריך לבדוק את האזורים שיש חשש שהחמץ יכנס לאוכל, אבל יותר מזה כביכול לא צריך!

ואם תאמר יש חשש שמא לא ביטל בלב שלם!?,

הרי שאת הפירורים וודאי ביטל בלב שלם!

ואת שאר האוכל הגדול עכ"פ מכר!

ואם תאמר שמא יבוא לאכול אותו כי הוא מורגל בו משום שהוא מותר כל השנה!?,

הרי שפירורים שאתה מוצא על הרצפה או בכל מיני מקומות אין דרך לאכלם! (ואולי בכמה ספרים שאתה יודע שאכלת עליהם יש חשש קטן שיבוא לאכול מהספר אז הם וודאי טעונים בדיקה)

ושאר האוכל הגדול גם הוא אין חשש כל כך שיבוא לאכול.

כי כשאדם מוצא אוכל מפוזר בבית הוא לא ישר מכניס אותו לפה, אלא קודם רואה שהוא לא מקולקל וכו´ ועד שיסתכל בזה, הוא כבר ייזכר שפסח!

ועכ"פ מכיוון שכבר מכר את החמץ וגזל אסור כל השנה, אין חשש שיבוא לגזול!

ואם תאמר עכ"פ הצריכו חז"ל גם בדיקה כי החמירו בחמץ (כעין החמרת התורה בו)!?,

הרי שנבדוק את הדברים שיש חשש לגבם כדלעיל ובכך לא נבטל את תקנת הבדיקה!

אבל למה לכבד (לנקות) ולבדוק את כל הבית??? ואיני מדבר על המקומות שאין דרך להכניס שם חמץ או שאין ידו מגעת (שזה פשוט שאינם צריכים לכך), אלא אפילו מקומות שדרך שם!

נגיד ברכב שאני יודע שלפעמים הכנסנו שם חמץ,

אם אני אמצא שם עכשיו פיתה (או לא יודע מה), אני לא אבוא לאכול אותה!

וכל שכן פירורים! וכל שכן שגם אם יעלה בדעתי לאכול, עד שאוכל בפועל אזכר כבר שפסח היום!

וכל שכן שאתה יודע שזה גזל שאסור כל השנה!

עד כאן, סליחה על האריכות,

אשמח להתייחסות,

תודה מראש!

תשובה

שלום

גם מי שמוכר חמץ, נהגו שישאיר מקום בבית שאינו מכור, ולבצע בו בדיקה כתקנת חז"ל, וביעור באש למחרת במעט חמץ.

אם כי מעיקר הדין אם לא יהיה בביתו בפסח ומכר כל החמץ המפוזר בו לגוי טרם הבדיקה והשכיר מקומו כנהוג, וביטל, אין חיוב לבדוק, ואין בחמץ דין חמץ שעבר עליו הפסח.

כל טוב

כתבות נוספות