שאל את הרב

מסכת שבת רשות רבים - ומה ניתן בסיני ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/09/20 05:43 יב בתשרי התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

הגמרא מסכת שבת דף ה:, דיון האם מדבר נחשב כרשות הרבים לעניין רשויות בשבת, ובסוף הנפקא מינה זה שמדבר נחשב כרשות הרבים לעניין רשויות בשבת.

אז איך בני ישראל הלכו במדבר? מן הסתם הם לא עצרו כל שבת ועשו עירוב.... ושאלה שנייה, לכאורה כתוב שכל התורה שבל פה (כמובן שיש דיונים וכו) היא "הלכה למשה בסיני", אבל מאידך כתוב למשל בעניין ל"ט מלאכות האסורות בשבת: "חכמים למדו שבגלל הסמיכות של איסור מלאכה בשבת לעבודת הכהנים במשכן, אז כל המלאכות שהכהנים היו עושים במשכן בשבת היו אסורות על שאר העם" אז לכאורה זו רק פרשנות (חכמים למדו מכך...), איפה משה "נכנס לתמונה"?

תשובה

שלום וברכה

על פי פשוטו של מקרא, עם ישראל אכן לא יצא ממקומו ביום השבת, ושבת במדבר. אמנם, זו הייתה חלק מההליכה, ולכן לא פרקו את המשכן ובנו אותו בכל שבת, אלא רק במקומות שבהם עמוד הענן והאש קבעו שיש לחנות בצורה יותר קבועה, אולם עצירה כנראה הייתה. זה עולה גם מפרשת המן וגם מפרשת המקושש.

האם האמונה בתורה בעל פה שניתנה מסיני סותרת את תפקידם המתמיד של חכמים לחדש, לפרש, לחשוף וכדו׳ דברים על פי שכלם, י״ג מידות וכדו׳ ?

בוודאי שלא. אנו אכן רואים, כפי שציינת, את העובדה הזו בכל שורה ושורה מדבריהם.

עולה אפוא שבהר סיני ניתנו יסודות, מידות, שורשים וכדו׳, והם יסוד המסורת ושלשלת מסירת התורה שבעל פה, ובכל דור ודור עוסקים חכמי התורה שבעל פה בלימודה וחידוש ממנה.

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות