שאל את הרב

איך מתמודדים עם טריכוטילומניה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/08/22 07:09 י באב התשפב

שאלה

יש לי טריכוטילומניה, כבר הרבה זמן, כרגע אין לי שיער בכלל. השיער שלי קצוץ ואני בכל זאת לא מצליחה להפסיק לתלוש. אני מפחדת שהשיער לא יצמח. הלוואי שכן, אני לא רוצה שהוא ישאר ככה. אם הוא לא יצמח? איך מתמודדים עם זה? אני מפחדת שזה ימשיך ולא יגדל אף פעם כי זה כבר הרבה זמן לא גדל.. איך אני יכולה לבדוק אם זה יכול לגדול או לא?

תשובה

שלום לך!

וואוו, את מתארת מצב קשה שאת מתמודדת איתו, אז קודם כל - כל הכבוד לך על האומץ לכתוב על זה. לא קל לכתוב כשאנחנו מתמודדים עם קושי בטח ובטח כשהוא קושי נפשי. לצערי פחות מדברים על נושאים אלו מה שעוד יותר מקשה על תהליך הריפוי.

ניכר מהכתיבה שלך שאת בחורה נבונה, עם הרבה תעצומות נפש ותקווה לעתיד. לא מובן מאליו שאת מוכנה לשאול שאלות קשות ורגישות – אז זו הזדמנות להיות גאה בעצמך ולהעריך את העומקים שבך.

טריכוטילומניה היא הפרעה נפשית המאופיינת בדחף אובססיבי למרוט את השיער הצומח על הגוף

ההפרעה מסווגת עם "אבחנות הקשורות בטורדנות כפייתית".

התשובה שאכתוב כאן היא בהכרח מאוד כללית, וחוויה של מצוקה וקושי נפשי היא מאוד ייחודית לכל אדם ואדם. ולכן את השואלת וכל אחד ואחת מהקוראים שרוצים לשתף יותר לעומק בחוויה במסוימת שלהם, מאוד מוזמנים לדבר איתנו באופן אנונימי, ונוכל להתייחס באופן הרבה יותר מדויק להתמודדות הספציפית. בשביל זה אנחנו כאן! בנוסף נביא מקורות לקריאה נוספת על הנושא, וגם דרכי פעולה מעשיות כדי להרגיש טוב יותר.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה רעיונות וכיוונים...

1. במקרים של בריאות הנפש כדאי להיות עוד יותר זהירים וביקורתיים לגבי מה שקוראים באינטרנט. יש שם הרבה מקרי קיצון וגם לפעמים סיפורים שמתוארים בצורה מוגזמת. לכן אני ממליצה לך לדבר באופן אישי עם רופא מטפל ולשאול מקור מהימן על כך.

2. לפנות לטיפול פסיכולוגי מקצועי. אחד הטיפולים שנמצאו יעילים במיוחד למריטת שערות הוא טיפול קוגניטיבי- התנהגותי (cognitive behavioral therapy -CBT). בתהליך טיפול זה עובדים על תהליכי מחשבה ותגובות התנהגותית בצורה הדרגתית – וזה ממש עובד ועוזר! אני מאמינה שיש הקשר רחב יותר למה שעובר עלייך, וזה בטח פוגע בדימוי גוף שלך. גם אם בהתחלה רק תדברו על מה שעובר עלייך ועוד לא תגעו בנושא השיער – זה גם חלק מהתהליך וממה שצריך לקרות כדי לעזור לשורש המצוקה. טיפול לוקח זמן אז לפעמים לא רואים תוצאות מייד וצריך סבלנות כדי להרגיש יותר טוב עם עצמנו.

3. למצוא דרך לשחרר לחצים, כעס ואשמה. לפעמים המריטות בשיער מובילות לאשמה והתכה פנימה. את יכולה לעשות ספורט מכל סוג או להקשיב לשירים שמרגיעים ומשמחים אותך. בכללי, להתעסק בדברים שעוזרים לך לבטא ולשחרר את מה שעובר עלייך.

4. אם את מחפשת לקרוא עוד את יכולה לקרוא את המאמר האקדמי הבא - Franklin, M. E., Zagrabbe, K., & Benavides, K. L. (2011). Trichotillomania and its treatment: a review and recommendations. Expert review of neurotherapeutics, 11(8), 1165-1174.

5. לדבר עם אדם קרוב, אח/אחות אמא/אבא קרובי משפחה, חברות וכו' – כל אדם שתרגישי בנוח עם לשתף על מה שעובר עלייך. חשוב שלא תרגישי לבד ושזה גדול עלייך. יש אנשים בחיים שלך שרוצים להיות שם עבורך לפעמים הם רק לפעמים לא יודעים שאת צריכה אותם...

לסיכום, התייחסנו להגדרה של טריכוטילומניה והבעיתיות במידע. והצענו כמה דרכי פעולה כמו לפנות לגורם מקצועי שמומחה בטיפול CBT, לדבר עם אדם קרוב ולמצוא דרכים לשחרר לחץ ואשמה.

מצדיעה לך מרחוק ומאחלת לך הרבה טוב! בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח להיות איתך בקשר!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות