שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות רבני ישיבת ההסדר כרמיאל 17/10/10 14:50 ט בחשון התשעא

שאלה

שלום,

אני נשואה זה 4 שנים ויש לי בת קטנה. אנחנו מגדירים עצמנו כדתיים לאומיים ואני לובשת כיסוי ראש חלקי.

לפני מספר ימים העלתי בפני בעלי מחשבות שטורדות את מחשבתי כבר זמן רב. אמרתי לו שקשה לי להאמין במה שאני לא רואה והעלתי שאלות רבות לאוויר כמו מה זה אומר להאמין בלא נראה? ומה המשמעות של זה אם אתה מסתכל על זה מהצד? אז המטרה היא לשכנע את עצמך שאתה חזק אם את המאמין בלא נראה? בקיצור. שאלת האלוקות מטרידה אותי. וחוץ מזה, אני מרגישה שחסר לי החיבור האלוקי. אני אסביר את עצמי: ביום כיפור האחרון ישבתי בתפילה ושאלתי את עצמי מה בדיוק אני עושה? האם אני מאמינה בכל זה? באמת באמת בתוך תוכי? ואני לא כל כך בטוחה. כלומר, קשה לי למצוא את החיבור שלי ליהדות. אז בתחילה חשבתי שאכן חסרה לי מידת רוחניות מסויימת אך לתפילה אני לא מתחברת...

חסר לי משהו שקשה לי לשים עליו את האצבע.

כמובן בעלי נכס לפאניקה טוטאלית ולא ידע איך להגיב. אז הרגעתי אותו שאלו רק מחשבות ושאין לי כוונה להפוך את המחשבות למעשים.

אך לאחר שהרגעתי אותו, שאלתי את עצמי מה משמעות הערעורים הללו? האם בכוונתי להישאר עימם? יש לי תחושה כללית של הטלת ספק בכל הסובב אותי, ואני חשה שאני זקוקה למשהו שיזכיר לי למה אני דתיה ולמה אני יהודיה..

אשמח לתשובה

ד.

תשובה

שלום לך
וכל הכבוד על אומץ הלב שבהעלאת שאלה כזו.

ראשית, אני רוצה לומר לך שבאמת אין צורך להיבהל מלידת ספקות באמונה, כל מאמין חווה רגעים ולעיתים תקופות של ספקות והתלבטויות וזה דווקא סימן טוב לכך שאמונתו חיה אצלו ואיננה שגרתית ומקובעת.

ועוד משהו: מאז תום תקופת הנבואה בישראל, למעלה מאלפיים שנה, שכשאין נבואה אנו עובדים דרך השכל. ויהודים בכל הדורות התמודדו עם כל מה שהשכל שלנו יכול לשאול ולהסתפק, ותשובות לעיקרי הדברים כבר נמצאים במקורותינו.

כשמתחדשת תקופה בחיי אדם, או כשיש איזשהו צורך פנימי בחידוש בחיינו, באופן טבעי הדברים הישנים נמאסים ואנו מבקשים לבנות משהו חדש. זו ההזדמנות שלך,הספקות הללו הם עדות לכך שעכשיו צריך לבא במבט מבוגר יותר, מפוקח יותר, ואולי אף ביקורתי יותר על מה שחשבנו באמונה עד היום, וללמוד מחדש את אמונתנו ואת עצמנו.

אינני יודע מהיכן את בארץ, אבל בכל מקום ומכל מקום ניתן היום להגיע כדי להעמיק ללמוד ולדעת יותר על אמונת אבותינו.

לא בגלל שהתעוררו ספקות את צריכה חיזוק, אלא יש כאן צורך אמיתי של אישה בוגרת יותר בהתחדשות אמיתית, בדברים הנוגעים אלייך, ולשאלות המתעוררות אצלך.

שאלת נכון: מה משמעות האמונה במי שאיננו רואים אותו ונעלם מאיתנו? אשאל אותך את השאלה ההפוכה: אם היינו מסוגלים לראות את אלוקים, לשמוע אותו, להכיר אותו, מה היה רום גובהו של אלוקים שכזה, כמה הוא אכן היה שונה מאיתנו? אלוקים בלתי נראה משמעו אלוקים שאיננו נופל בשום תפיסה גופנית, לא מושפע כלל מהשפעה חומרית גופנית, מסוגל להחיות בלא להיות תלוי בחיים הללו. ומתוך כך להרים את החיים שלנו לגבהים אחרים.

נושאים גדולים כאלה צריכים למידה משמעותית, נראה לי שזו ההזדמנות שלך להעמיק ולגדול באמונה, והיום אפשר לעשות זאת אפילו במחשב מהבית, דרך אתרים טובים שמביאים שאלות מסוג זה.

למסע אמוני כזה, כדאי שגם בעלך יהיה שותף, ואז יחד חיי הרוח שלכם יהיו משמעותיים יותר.

בהצלחה
הרב יעקב ידיד
ישיבת ההסדר כרמיאל

כתבות נוספות