שאל את הרב

יש חיוב הלכתי ללכת עם כיפה?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 07/08/19 11:03 ו באב התשעט

שאלה

לכבוד הרב שלום.

אני לומד בבית ספר חילוני באורט ואני ועד חבר רק שנינו דתיים בכל השכבה.ואני רוצה לשאול האם אני חייב מבחינת היותי יהודי ללכת עם כיפה כי יש בבית הספר שנו עוד מישהו עם כיפה גדולה לבנה ושאלתי אותו והוא אמר שהוא דרוזי והמנהג שלהם זה ללכת עם כיפה לבנה גדולה שיש לה פונפון למעלה אתה בטח מכיר ושההורים שלו דברו עם המנהל והמנהל הסכים אבא שלו הוא מפקד רציני בצבא ולכן הוא לומד איתנו גם הוא וגם אני מורדים את הכיפה שאנחנו הולכים למסיבות עם החברה. אני מקוה שהבנת את השאלה שלי האם יש חיוב הלכתי ללכת עם כיפה?ואם תוכל לנמק

תודה רבה רונן שפיר כפר סבא רחוב האורן 12

תשובה

ב"ה

רונן שלום וברכה.

ראשית אני נפעם מהעוצמה שלך שאתה מגדיר את עצמיך כדתי שלומד בבית ספר חילוני .אני יודע שזה לא קל מפני שיש קונפליקטים רבים ובכל זאת אתה מתמודד .מעריך מאוד !!!

לעצם העניין יש חובה הלכתית ליהודי ללכת עם כיפה על הראש .סוג הכיפה צבעה או צורתה לא משנה כלל העיקר שזה יראה מכלל צדדי הראש (כל אחד והראש שלו) כגודל של טפח = 8 ס"מ.

1)הכיפה היא סמל.

אין לה קדושה עצמית ואם היא נופלת על הרצפה לא צריך לנשק אותה אבל היא סמל קודש.

לחיות עם סמלים זה אחד מהעקרונות של האנושות וכל אדם ולכל חברה יש את הסמלים ואת המשמעיות שלהם ועבורם.

למשל בצבא הכומתה היא הסמל.

ולטבחים יש סמל אחר,

ולרופאים יש סמל אחר,

ולשופטים יש סמל אחר,

הסמל הזה של הכיפה יש בו משמעות של:

צניעות, ייראת שמיים,הבדלות מהגויים ע"י סימן היכר.ובעיקר סמל בינך לבין בוראך.

בימינו הכיפה היא סמל גם לעבודת השם ולתפילה .וראה בעינך שיש ציבור גדול שבעת שהוא שומע פרק תפילה או קדיש או ביקור בבית כנסת או בכותל הוא מיד שם כיפה על הראש.ניתן להגדיר זאת כאקט של הזדהות עם תכנים דתיים וחיבור לכל דבר שבקדושה.

2.בקשר למה ששאלת לגבי המסיבות :

אז זהו שלא !! אל תוריד את הכיפה בשום מקום ובשום מצב!!!

אל תתבייש בעצמך תהיה מה שאתה , אל תשתפן!

אם אתה נשאר עם הכיפה על הראש ,זהו קידוש השם!

דע לך כי אין מצב שבו האדם נשאר עומד במצבו הנפשי-

או שיורדים

או שעולים

אם מורידים את הכיפה מהראש -יורדים,

אם מעלים אותה על הראש - עולים

תהיה חופשי ומאושר -תהיה אתה

בעוצמתך הפנימית

באישיותך הלא נגררת

בכיפתך הנהדרת.

3.ההלכה הראשונה בשולחן ערוך היא " שלא יתבייש מפני אדם המלעיגים עליו בקיום המצוות "אם בחרת לך את דרכך חזק ואמץ אל תתבייש!! ואם ישאל אותך חבר

מה קרה לך נהיית דוס?

ענה לו באמת מה שאתה חושב לאט לאט בדרכי נועם ובאנושיות ולא בהתלהמות ואז יבינו יותר אח"כ יתרגלו להופעתך זו ולהתנהגותך הקצת שונה כגון : נטילת ידיים ,ברכת המזון .בודאי ישאלו אותך לפשר מעשיך והנה לך הזדמנויות רבות להציג את דעתך ועמדתך .אגב התמודדות זו אף תחזק אותך בדרכיך להבנה יותר עמוקה ושורשית במה שאתה עושה .המשך לשאול כל צעד שהנך מתלבט בו ועל זה נאמר : " ותשועה ברוב יועץ" .מניסיוני, החברה מאוד מעריכה אדם עקרוני אדם היודע מה הוא עושה ולא מתחשב מה תאמר החברה עליי,

כמובן שהחבר'ה ינסו לבחון אותך כבר עם השינוי הראשון לראות עד כמה אתה חזק בדעתך .

אחי ! חזק ותתחזק ואם תעשה כך מן השמיים יסייעו בידיך .מי שהולך בדרך האמת בסוף הוא המנצח.

4.ואם תרצה לעיין במקורות אז כדאי לך לעיין בתלמוד הבבלי במסכת ברכות דף ס עמוד ב ששם כתוב "כי פריס סודרא על רישיה לימא עוטר ישראל בתפארה" כלומר כשאדם חובש כיפה על ראשו הוא מברך ברכה מיוחדת שהיא אחת מברכות השחר. וכתבו שם בתוספות " והוא הדין לכל כובע ולכל כיסוי לפי שאסור להלך בגילוי ראש" וכך נפסקה ההלכה בשולחן ערוך או"ח סימן ס"ו.ורבי ישראל הכהן מראדין בספרו משנה ברורה בסימן ס סעיף קטן יא כתב "ומידת חסידות אפילו פחות מ4 אמות ואפילו בעת השינה בלילה.

והרב דוד הלוי סגל שהיה מגדולי הפוסקים במאה ה17 (לפני 350 שנה) בספרו טורי זהב (ט"ז)

כותב ובזמננו איסור גמור מדינא להיות בגילוי ראש ואפילו יושב בביתו"

ודע לך שיש סוד שאמרו רבי שמעון בר יוחאי שהוא כתוב בספר הזוהר בפרשת נשוא בדף קכ"ב

שקשור לסיבה שיש ללכת עם כיפה על הראש אבל מפני שזה סוד עמוק מאוד רק ארמוז לך שזה קשור לאור המקיף את האדם ויוצא ובוקע בנקודת הקודקוד בראש.

5. כשאני רוצה להתחזק באיזה עניין שקשור להלכה שקשה לי לקיים אז אני קרוא שוב ושוב את דברי הסעיף הראשון בשולחן ערוך ואותי זה מחזק אני מקווה שזה יחזק גם אותך :

"שולחן ערוך אורח חיים הלכות הנהגת אדם בבקר סימן א סעיף א

שויתי ה' לנגדי תמיד (תהילים טז, ח), הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים, כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו, כדבורו במושב המלך.

כ"ש כשישים האדם אל לבו שהמלך הגדול הקדוש ברוך הוא, אשר מלא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה במעשיו, כמו שנאמר: אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ה' (ירמיה כג, כד),

מיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השי"ת ובושתו ממנו תמיד (מורה נבוכים ח"ג פ' נ"ב),

ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השי"ת. גם בהצנע לכת ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב,ומיד שיעור משנתו יקום בזריזות לעבודת בוראו יתברך ויתעלה "

רונן יקירי זהו לעת עתה אני מבקש ממך לקרוא את מה שכתבתי לפחות פעמיים ואם תתעוררנה לך שאלות אני עומד כאן לרשותך.

בשמחה ובהערכה גדולה אליך!

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות