שאל את הרב

לא מצליחה להתחזק במדרשה - מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/01/21 21:59 ג בשבט התשפא

שאלה

שלום רב!

יש לי חברה שנמצאת במדרשה חצי שנה אבל היא לא מצליחה להתחזק ומרגישה ירידה רוחנית וחוסר רצון להתפלל ולקיים מצוות. מה היא אמורה לעשות? לעזוב את המדרשה? לחפש מדרשה אחרת?

תשובה

שלום יקרה.

מה שלומך?

שמחה לשמוע על הרצון שהלימוד במדרשה יבוא לידי מעשה ויסייע לשינוי מעשי ולא רק מחשבתי. לפעמים דווקא הלימוד התורה המסיבי והמעמיק משאיר בנו תחושה שהדברים יכולים להישאר שם ולא לרדת לפסים מעשיים מפני שאנחנו עסוקים ברוחניות בלבד ונשארים שם. יישר כוח על הרצון להוריד את הלימוד למעשה ושהשינוי הפנימי בעקבות הלימוד ישפיע גם על קיום המצוות.

לימוד במדרשה, ואולי כל לימוד תורה, הוא תהליך, תהליך של בירור עצמי, בירור האמונה והדעות. הוא לא מתרחש ביום אחד אלא הוא מתפרש על כל השנה ועל כל החיים. ההבנה שהלימוד הוא תהליך חשובה מאוד. אדם שעסוק רק בתוצאות, בגלל הלחץ שלו והעיסוק בתועלת של המעשה ובתוצאותיו, הוא לא מצליח להתרכז כמו שצריך בתהליך ולא נותן לעצמו מקום לפעול כפי שהיה רוצה. הוא רק חושב מתי כבר אגיע ליעד ולא מתרכז באיך להגיע ליעד. ה' לא הפקיד בידינו את מפתח הלחץ ואת מפתח התוצאות אלא את מפתח ההשתדלות, ולכן העיסוק בתוצאות הוא החמצת העמל וזה לא מה שה' רוצה מאיתנו.

בשנת מדרשה אנחנו מבססות את אישיותנו, אנחנו גם מבססות את הקשר עם התורה ועם הקודש. אך מוכרחים לזכור שהוא רק הבסיס והסיפתח להמשך הקשר עם התורה ועלינו להמשיך לחזק אותו כל החיים משום שכמו כל קשר, אם לא מחזקים אותו, הוא נחלש במשך הזמן. כמו כן כמו שסגנון הלבוש שלנו משתנה במהלך חיינו ובגד שלבשנו בגיל 18 לא בהכרח יתאים לסגנון שלנו בגל 25, כך גם התורה שלמדנו בגיל מסוים לא בהכרח תספק אותנו בגיל מאוחר יותר. על כן אי אפשר לצפות שהכול יסתדר במדרשה התורה היא עצומה ואינסופית וכך גם הקשר שלנו איתה. בירור האמונה נמשך לאורך כל החיים.

נכון שהשאיפה של כל בת מדרשה היא לסיים את השנה הזו עם תובנות כלשהן ועם בסיס לקיום מצוות. אך השנה לא קרובה לסיום ולכן אין ממה להילחץ. יש עוד חצי שנה שעל אף הקורונה, היא עשויה להיות מהותית ולהשפיע מאוד. עם זאת, אם יש תחושה שהכיוון הכללי אינו נכון או אינו כפי שהיינו רוצות, כדאי להתייעץ עם אדם מצוות המדרשה שאולי יוכל להרגיע, לכוון ולהדריך במדויק. בדרך כלל צוות המדרשה מכיר את הבנות ויש לו ניסיון רב בליווי בנות מדרשה, כך שהוא עשוי לסייע גם בעת בלבול ותחושת חוסר אונים שכזו.

למעשה, אם הצד המעשי מעסיק אתכן, אפשר להתרכז ולהעמיק בו. אפשר ללמוד על חשיבות קיום מצוות ועל משמעות התפילה או פירוש המילים בתפילה. מובן שלימוד אמונה משפיע גם על קיום המצוות, אך אם יש תקיעות מסוימת, חשוב להעמיק דווקא בנושא ה"תקוע" ולנסות לברר אותו ולא לחכות שהלימוד הכללי ישפיע גם על הנושא הזה. אתן יכולות גם ללמוד הלכה, ללמוד את ההלכות של התחומים שמפריע לכן שאתן חלשות בהם. הלימוד הזה יחזק את אצלכם את הרצון לקיום ההלכות האלה וגם את הקיום המעשי בפועל.

מוזמנות לפנות אלינו שוב בנושא זה ובכל נושא אחר.

בהצלחה רבה,

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות