שאל את הרב

דיבור עם חיות

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 22/04/19 00:11 יז בניסן התשעט

שאלה

בס''ד

האם שלמה המלך ממש דיבר עם חיות כמו שמדברים עם בני אדם או שהוא פשוט הבין אותם כמו למשל סתם דוגמא כלב מרים את הראש -עצבני (דוגמא)

ולגבי שלמה המלך האם חכמתו הייתה חכמה כפי ההגדרה של היום (יודע מתמטיקה שפות וכו') או שהייתה לו חכמת חיים (מבין דברים חשובים, פותר בעיות, וכו')

תודה רבה יישר כח גדול

תשובה

שלום וברכה,

המקור הוא במלכים א' פרק ה' פסוקים ט'-י"ד

וַיִּתֵּן- אֱלֹקים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם: וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל-בְּנֵי-קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם: וַיֶּחְכַּם מִכָּל-הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי-שְׁמוֹ בְכָל-הַגּוֹיִם סָבִיב: וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף: וַיְדַבֵּר עַל-הָעֵצִים מִן-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל-הַבְּהֵמָה וְעַל-הָעוֹף וְעַל-הָרֶמֶשׂ וְעַל-הַדָּגִים: וַיָּבֹאוּ מִכָּל-הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל-מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-חָכְמָתוֹ:

ונצטט כמה קטעים מפירוש רש"י שם:

מחכמת כל בני קדם- מה היא חכמת בני קדם, יודעים במזלות וכו' כדאיתא בפסיקתא דפרה אדומה, וכל הפרשה הזאת נדרשת שם לפי משמעה.

ויחכם מכל האדם- כמשמעו. איתן והימן וכלכל ודרדע- אחין היו, בני זרח בן יהודה, שנאמר (בדבהי"א ב ו,) ובני זרח זמרי ואיתן היו לוים משוררים. בני מחול. היו יודעים ליסד מזמורים האמורים במחולות שיר, שהיו הלוים אומרים על דוכנם מזמורים שיסדו בספר תהלים (מזמורים פח פט,) משכיל לאיתן האזרחי, ומשכיל להימן האזרחי. מדרש אגדה בפסיקתא, מכל האדם, זה אדם הראשון, איתן האזרחי, זה אברהם, הימן, זה משה, וכלכל, זה יוסף, ודרדע, זה דור המדבר, מחול, שנמחל להם על מעשה העגל.

שלשת אלפים משל- שלשת למודי משלות, שלש פעמים כתוב משלי שלמה בספר משלי.

ויהי שירו חמשה. שלשה אלה, ושיר השירים, וקהלת. ואלף. בכל אחד כדי הוא ללמוד. ומדרש אגדה (ערובין כא ב) שהיה אומר בכל פרק שלשת אלפים משל, ועל כל משל, אלף וחמשה טעמים.

וידבר על העצים- מה רפואת כל אחד, ועץ פלוני יפה לבנין פלוני, וליטע בקרקע פלונית וכן על הבהמה, מה רפואתה, ועיקר גדוליה ומאכלה. ומדרש אגדה (ילקוט שמעוני רמז קעח, ) מה ראה מצורע ליטהר בגבוה שבגבוהים, ובנמוך שבנמוכים, ועל הבהמה ועל העוף, מה ראה זה להיות כשר בשחיטה בסימן אחד, וזה בשני סימנין, ודגים וחגבים בלא כלום.

אם כן ראינו שחכמתו של שלמה היתה בכמה מישורים:

1) חכמה של המזלות ודברים מיסטיים.

2) חכמת התורה- ידע להבין את טעמי דיני התורה העמוקים ולהסביר אותם באמצעות משלים.

3) חכמת השירה- היה כשרוני לחבר מזמורי שירה לה'.

4) בקשר לעצים ובעלי חיים- לא מוזכר כלל שידע לדבר או להבין אותם, אלא שידע את טבעם וסגולותיהם של מיני הצומח והחי, כלומר היה מומחה לבוטניקה וזאולוגיה.

5) היתה לו חכמה כללית.

חג שמח!

כתבות נוספות