שאל את הרב

אתגרים ברכישת סמארטפון

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/10/20 01:58 כה בתשרי התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב!

היה לי טלפון חכם בכיתה ד ואז שחזרתי בתשובה החלפתי לנוקיה ועכשיו אני בכיתה י. אני לומד ארבע סוגי מגמות אני צריך טלפון חכם בשביל הלימודים בעיקר. נגיד המחשב עכשיו תפוס אז מפספסים שיעורים ועוד כמה סיבות ואתה מרגיש יותר קרוב לחברים ככה כי וגם זה יעזור לרמה תורנית יותר גבוהה- נגיד אני צריך לעשות ברכת המזון ואין לי עכשיו סידור..האם אני יכול להשתמש בו כשיש סגר?

תשובה

שלום לשואל הצדיק!

שמחים שפנית אלינו. כל הכבוד על ההחלטה להחליף לטלפון פשוט-ממש לא מובן מאליו בגיל צעיר יחסית. ותודה רבה על השיתוף בהתלבטות שעלתה לך. איני רב, אך מקווה שהמענה יהיה מספק עבורך.

אתה מתאר כאן התלבטות לא פשוטה. מצד אחד הרצון להישאר מחובר לעצמי וללא ההתמודדויות שעולות כאשר אנו משתמשים בסמארטפון. מצד שני, הוא כן מאפשר לך ללמוד את כל המגמות ולהשאר מחובר להודעות שחבריך מעדכנים.

אז מה עושים?

אני מבין שאתה מכיר את היתרונות הרבים בשימוש בטלפון פשוט. הוא מאפשר הרבה שקט, ללא התראות שקופצות כל רגע, עדכונים וחדשות או משחק ממכר שאתה יכול למצוא את עצמך משחק בו הרבה זמן (אלא אם כן אתה ממש אוהב סנייק..). אך לפעמים השימוש שלנו בסמארטפון הוא נחוץ או שקשה לנו להמשיך להשתמש במכשיר הפשוט. לכן חשוב לדעת שהסמארטפון מזמן לנו יתרונות רבים יחד עם מספר אתגרים משמעותיים. המודעות שלנו אליהם מראש יכולה לעזור לנו בשליטה בהם:

1. חוסר הצניעות באינטרנט- אולי הבעיה הכי מדוברת ומוכרת. הסמארטפון מאפשר גישה לאינטרנט פתוח ובלחיצת כפתור אפשר להגיע לתוכן לא צנוע. זה יכול להיות אתר, סדרה או תמונות. כיום יש אפשרויות רבות שמסייעות לנו לסנן ולבחור את התוכן שאותו נרצה להכניס אל המכשיר שלנו. תוכל לפנות אל 'מוקד-אור' של ארגון לוקחים אחריות שיציע לך פתרון טכנולוגי שמתאים עבורך- https://moked.org.il/ .

2. הזמן- חשוב לדעת שיצרני הטלפון ומפתחי האפליקציות השונות משקיעים רבות בלגרום לנו להיות כמה שיותר בתוך האפליקציות שלהן- והם מצליחים ובגדול. זה יכול להיות איזשהו משחק שהורדנו מהחנות או לחלופין רשתות חברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם. יש כיום אפליקציות לניהול זמן שמגיעות עם המכשיר או כאלה שאפשר להוריד מהחנות כמו Unlock clock או Quality time. נסה להיעזר בהם כדי לשלוט בכמות הזמן שתרצה להקדיש לשימוש בו.

3. ריכוז ומיקוד- המכשירים החכמים כוללים פונקציות רבות, אפשר לפתוח מספר חלונות במקביל ולדלג בקלות ביניהם. לדוגמא: אתה יכול לדבר בטלפון ותוך כדי השיחה לשלוח הודעה או לבדוק את החדשות. זו יכולת מופלאה להצליח לעשות מספר דברים במקביל או לעבור מדבר לדבר בקלות. כך אנו יכולים להספיק מהר יותר וביעילות רבה יותר דברים שבעבר היו לוקחים לנו הרבה זמן. אך עלינו לנסות לשים לב לכך שאנחנו עושים את מה שאנו עושים עד הסוף- כי זה מה שמעניין אותנו עכשיו. בין אם זו שיחה בטלפון או האדם שלידו אנו נמצאים- ננסה להיות רק איתו. אפשר לנסות להניח את המכשיר בצד או לשים אותו על שקט ללא רטט-מניסיון זה ממש כיף!

לסיכום, הצגתי לך מס' אתגרים משמעותיים בשימוש בסמארטפון ורעיונות להתמודדות עמם. תוכל לנסות לשתף בהתלבטות שלך את הוריך או דמות חינוכית שמכירה אותך ואתה סומך עליה וללבן איתם את הנושא תוך הצגת האתגרים והרעיונות לפתרון.

בהצלחה רבה! החלטות טובות בעז"ה!

מוזמן לפנות שוב במידת הצורך..

כפיר

כתבות נוספות