שאל את הרב

איך אפשר לדעת שאלוהים הוא באמת אלוהים?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/07/18 15:36 ה באב התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב. השאלה שלי היא מאוד חשובה שכן התשובה שאקבל תשפיע על ההחלטה שלי האם לחזור בתשובה או לא. אני רוצה להבין בדיוק למי אני צריך להתפלל.

מי הוא אותו האלוהים אשר מצוין בתנ"ך? האם יש פסוק בתנ"ך או במקום אחר כלשהו אשר מסביר בפירוש מי הוא אלוהים ומאיפה הוא הגיע? או אולי אפילו איך הוא נוצר?

אני מודע לכך שכתוב שאלוהים עשה כל מיני ניסים, עזר לעם היהודי ואפילו ברא את כל העולם, אך האם כתוב במפורש שהוא ישות עליונה וטובה?

איך אפשר לדעת בוודאות שהוא אלוהים ולא למשל שד שהתחזה לאלוהים? אני לא רוצה להתפלל רק כדי שיתברר לי אחר כך בעולם הבא שהתפללתי למישהו ששלח אותי בכוונה לגיהינום.

אז איך אני יכול להיות בטוח שהוא באמת באמת אלוהים?

תשובה

לשואל היקר שלום,

ראשית, כל הכבוד על האומץ לבצע מהלך כזה של חזרה בתשובה. תהליך לא פשוט שדורש תעוזה ועוצמות פנימיות, יחד עם אופי חזק וישר. אאחל לך בהצלחה רבה במסע, שווה כל רגע.

בשאלתך נגעת בנקודה מאוד חשובה. אנחנו רוצים להבין למי צריך להתפלל. הבירור הזה חשוב מאוד כמו שכתוב בפסוק "דע את א-להי אביך ועבדהו".

הבסיס לכל עבודת ה' וקיום המצוות זה *הכוונה*. אנו צריכים לדעת, להבין ולכוון למי אנו מתפללים ואת מי אנו עובדים. יחד עם זאת, אנחנו לא מַתְנים את קיום המצוות בהבנה והפנמה, ועלינו לקיים מצוות גם בשלב שטרם השכלנו להבין כל פרט ופרט 1.

אנו מאמינים בא-ל אחד שברא את כל המציאות, החל מאבנים ותולעים ועד אנשים ועמים. הכל. בין הדברים שנבראו, ברא ה' גם את מושגי החשיבה שלנו כמו זמן, מקום, אחד-רבים, טוב-רע. משום כך, לא ניתן להגדיר את א-להים בשכל, כי הוא בעצמו יצר אותו. ואמנם, אנחנו מסוגלים להשיג את העובדה שהוא קיים, דרך פעולותיו בעולם שלנו. לדוגמא: ה' ברא את העולם ולכן אנו יודעים שהוא כל יכול. הוא נתן לנו את התורה, ולכן אנו יודעים שהוא רוצה במעשים מסוימים. וכן על זה הדרך.

אני חושב שככל שנלמד יותר תנ"ך, יחד עם דברי חז"ל ושלל ספרי המחשבה היהודית, נוכל להכיר יותר את מעשי ה'. הנושאים הללו כמובן עמוקים ויש ללמוד אותם בהדרגה, אט אט 2.

מכאן נבוא לדון בשאלותיך למי אנו מתפללים ומי הוא אותו א-להים המצויין בתנ"ך, מהיכן הגיע או כיצד נוצר. התשובה היא שהא-ל המצוין בתנ"ך לא נוצר ולא הגיע כי אלו מושגים שהוא בעצמו ברא. אין אפשרות להגדיר אותו ולהַמְשִׂיג אותו כמו שאנו מגדירים את שאר החפצים שאנו מכירים בעולם במילים כמו "כאן", "שם". אפשר לומר עליו שהוא אחד (בלי צד של ריבוי), ברא את העולם, בחר בנו לעמו, ונתן לנו את תורתו וציוויו.

באשר למידותיו של הקדוש ברוך הוא - הוא מתגלה אלינו על ידי פעולותיו, ודרכן אנו מתוודעים למידותיו. לדוגמא, הפעולה: בורא ונותן לנו חיים במתנה. המידה: בעל חסד.

האם הוא א-ל טוב? ישנם פסוקים רבים המלמדים אותנו שהתשובה היא בהחלט כן. לדוגמא: טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו 3. וכן במדרש: "אמר רבי פנחס הכהן בר חמא: אין הקדוש ברוך הוא חפץ לחייב כל בריה" 4.

כעת אתייחס לשלהי שאלתך. ה' לא רוצה "לשלוח" סתם אנשים לגיהנום, אלא הניח את האדם בעולם כשהרע והטוב שקולים כנגדו, ובבחירתו האישית של האדם הוא חופשי לבחור בטוב ולדחות את הרע, ועל ידי כך לזכות בזכות בחירתו הטובה בחיי העולם הבא. השכר ועונש מכוונים בעיקר כלפי זכות הנשמה (הנשמה היא ה"אני" הפנימי, ואין כאן המקום להאריך, עיקרון זה יורגש עוד יותר בעולם הבא בו תזכה הנשמה להתענג מאור ה') 5.

מי שעשה מעשים טובים זיכה את עצמו באותה זכות ומי שפעל להפך, הִכְתִּים את עצמו באותם מעשים רעים ועל כן העונש מתחייב (כמו מי שמכניס ידו לאש, שמקבל 'עונש' - כוויה). בכל אופן, בתור אנשים ישרים, צריכים אנו להתמקד בעשיית הטוב.

אני שב ומאחל לך הרבה הצלחה, ואם נותרו לך שאלות נוספות תוכל לשלוח ואשתדל לענות במסגרת הזמן.

מקורות והערות:

1 המניע שלנו לקיום המצוות אמור להיות עצם זה שה' ציווה. על גבי זה אנחנו רוצים להתקדם וגם להבין מה עומד מאחורי מה שאנו מקיימים, ולכן לומדים אמונה וטעמי מצוות.

2 מורה נבוכים חלק א' פרקים לא-לו, וחלק א' פרקים נ-סא.

3 תהילים פרק קמה פסוק ט'.

4 מדרש תנחומא בראשית יט ח: "אמר רבי פנחס הכהן בר חמא: אין הקדוש ברוך הוא חפץ לחייב כל בריה, שנאמר: (שם יח) כי לא אחפוץ במות המת. וכן הוא אומר: כי לא א-ל חפץ רשע אתה. ואומר: חי אני נאם ה' אם אחפץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה שובו שובו מדרכיכם הרעים ולמה תמותו בית ישראל (שם לג). ובמה חפץ להצדיק בריותיו, שנאמר: ה' חפץ למען צדקו (ישעיה מב), תדע לך שבזמן שהבריות חוטאין ומכעיסין לפניו והוא כועס עליהן. מה הקדוש ברוך הוא עושה? חוזר ומבקש להן סניגור, שילמוד עליהן זכות, ונותן שביל לפני הסניגור. וכן אתה מוצא בימי ירמיה, שאמר: שוטטו בחוצות ירושלים וראו נא ודעו ובקשו ברחובותיה, אם תמצאו איש אם יש עשה משפט מבקש אמונה ואסלח לה (ירמיה ה)".

5 ספר דרך ה' לרמח"ל חלק ראשון פרקים ג'-ד'.

כתבות נוספות