צה"ל נלחם בהברחות בגבול הדרום ומשתף פעולה עם המשטרה | תכנית "מגן הנגב"

צה"ל מנסה לשקם את ההרתעה בדרום ולמגר את תופעת הברחות הסמים והנשק בגבול ישראל-מצרים. מהנתונים עולה כי היקף ההברחות התכווץ ביותר מחצי | האם משתלם להיות מבריח סמים?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/07/21 17:29 ב באב התשפא

צה"ל נלחם בהברחות בגבול הדרום ומשתף פעולה עם המשטרה | תכנית "מגן הנגב"
צה"ל נלחם בהברחות בגבול הדרום, צילום: דובר צה"ל

צה"ל חשף היום (א') את תכנית ההגנה הצבאית-משטרתית שהחלה להיבנות במרץ 2021 נגד הפעילות הפלילית–ביטחונית, "מגן הנגב". התכנית שכוללת נגד הברחות וחדירות בגבולות, פריצה לבסיסים צבאיים, גניבות אמל"ח וגידול חממות סמים בשטחי אש, היא חלק ממערכה רב-ארגונית של צה"ל, משטרת ישראל וגופים נוספים שתכליתה לשפר את הביטחון במרחב הנגב ותחושת ביטחון התושבים.

צילום: דובר צה"ל

התכנית כוללת:

  1. מאבטחי מתקנים ייחודיים לנגב - פיילוט של גיוס ייעודי לתפקיד מאבטחי מתקנים לבסיסים בנגב בו יקבלו הכשרה לוחמת גבוהה יותר ממאבטחי מתקנים.
  2. סיירת ירוקה - יחידת משטרה בשילוב רט"ג וצה"ל שמטרתה לשרוף ולהשמיד את חממות הסמים בשטחי האש ברחבי הנגב.
  3. תגבור בפלוגות שיטור - תגבור הגזרה והכבישים בפלוגות מ"צ וניידות משטרה

דוגמא לשיתוף פעולה מוצלח ניתן לראות במבצע של כוחות חטיבת "פארן" למיגור ההברחות וגידולי הסמים במרחב גבול מצרים. המבצע התקיים בחודש מאי האחרון תוך מיקוד במרחב יישובי פתחת ניצנה. את המבצע הובילה חטיבת "פארן" בשיתוף כוחות המשטרה, כוחות ימ"ס, החטיבה הטקטית של המשטרה וכוחות צבא נוספים. 

במסגרת "סיכול זהב" שהתקיים ב-7.5 תצפיות צה"ל זיהו התקרבות חשודה לגדר הגבול, במקביל זוהו שני רכבים חשודים בגזרה. הרכב החשוד ניסה לדרוס את הכוחות ששהו סמוך לגבול לאחר שעלה על דוקרנים שהניחו כוחות ההנדסה החטיבתיים בשטח. הכוח הגיב בנוהל מעצר חשוד שכלל אלפ"ה וירי לכיוון הגלגלים. הרכבים ניסו לברוח מהמקום עד שנעצרו והחלו לברוח רגלית. לאחר שניסו לברוח רגלית, כוח מוסק של ימ"ס ביצע מרדף אווירי עליהם, שהסתיים במעצרם של שני חשודים, תפיסתם של כ-60 ק"ג סמים ושני הרכבים. 

משתלם להיות מבריח סמים?

משקלו הממוצע של שק סמים הנו 18 ק"ג. לרוב הוא יכיל חשיש במשקל 25 ק"ג או מריחואנה במשקל 15 ק"ג. על פי הנתונים שחשף היום צה"ל, בשנת 2019 הוברחו 70 טון סמים ממצרים אל מדינת ישראל, בשווי מוערך של 4 מיליארד שקלים. עם הירידה בהיקף ההברחות, בשנת 2020 הוברחו לארץ רק כ-33 טון סמים, נתון שהוביל לירידה של 56% בסכומים – 1.86 מיליארד שקלים.

נתוני צה"ל חשפו בנוסף, למה משתלם לעסוק בעבודה מסוכנת כמו הברחת סמים. בלדר ישראלי ברשת הברחה צפוי להרוויח 15,000-20,000 דולרים, בצד המצרי יקבל הבלדר 1,500-2000 דולרים לכל הברחה. תצפיתן או נהג בצד הישראלי יקבל סכום של 5,000-10,000 דולרים, ובצד המצרי יקבל 500-1,000 דולרים. ראש רשת ההברחה ישראלי יקבל בממוצע 10,000 דולרים לכל שק, ובצד המצרי ראש הרשת ירוויח 5,000 דולרים לכל שק שיבריח.

צילום: דובר צה"ל