הכנסת אישרה: במקום פטור - הנחה בארנונה לעסקים

למרות ההבטחות של שר האוצר לקבלת פטור מלא מארנונה, העסקים הקטנים והבינוניים יזכו להנחה של 25% בשלושת החודשים הקרובים. ח"כ אופיר כץ במליאת הכנסת: "בעלי העסקים לא יצליחו להתאושש אם לא יקרה פה צעד משמעותי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/04/20 16:35 כו בניסן התשפ

הכנסת אישרה: במקום פטור - הנחה בארנונה לעסקים
זבל בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בניגוד להצהרות הראשוניות של משרד האוצר והשר משה כחלון, אלפי בעלי עסקים קטנים לא יקבלו פטור מלא מתשלומי ארנונה בשלושת החודשים הקרובים. במקום זאת, הם ייאלצו להסתפק בהנחה חודשית בגובה 25%, שתתפרס עד סוף שנת 2020.

בתמיכת 52 חברי כנסת מול עשרה מתנגדים, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק שמירת הניקיון בהוראת שעה. ההצעה מבקשת לשפות את הרשויות המקומיות במטרה לאפשר להן להמשיך לתפקד ולהעניק לתושביהן את השירותים החיוניים בכל תחומי אחריותן, בדגש על פינוי פסולת. ההצעה נדרשת בעקבות פיחות ההכנסות מכספי הארנונה, בעקבות ההנחה שיקבלו בעלי עסקים, ובעקבות עלייה המוערכת ב10% בממוצע בכמות הפסולת הביתית כתוצאה מהסגר, שהובילה לעלייה בהוצאות הרשויות המקומיות. ההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

הרקע להצעת החוק היא החלטת הממשלה על הטלת הגבלות משמעותיות על הציבור על מנת להתמודד עם נגיף הקורונה, בניהן צמצום מספר העובדים הנוכחיים במקום העבודה, וסגירתם של עסקים לרבות מסעדות, דוכני מזון מהיר, בתי קפה ומקומות בילוי ופנאי. הגבלות אלה אינן מאפשרות שגרת עבודה ושגרת חיים רגילות, ומעסקים רבים סגרו את עסקיהם והוציאו עובדים רבים לחופשה ללא תשלום או פיטרו את עובדיהם. כתוצאה מיכך נקלע המגזר העסקי למשבר תקציבי ותזרימי.

כדי להתמודד עם ההשלכות הנגרמות כתוצאה מההגבלות שנקבעו, החליטו משרדי הממשלה לסייע לעסקים בין השאר באמצעות תקנות הנחה בארנונה, המעניקות לעסקים הנחה בשיעור של 25% מסכום הארנונה הכללית על הנכסים שבהחזקתם, בעד שנת הכספים 2020. הנחה זו משקפת פטור מארנונה לתקופה של שלושה חודשים. תקנות ההנחה מחייבות את הרשויות המקומיות לתת הנחה לעסקים שבתחומן.

מאחר שהארנונה מבתי העסק מהווה נתח חשוב בתקציב הרשויות המקומיות, ומאחר שתקנות ההנחה מפחיתות באופן משמעותי הכנסות אלה, החליטה הממשלה על צעד משלים לתקנות ההנחה שמטרתו לשפות את הרשויות המקומיות במטרה לאפשר להן להמשיך לתפקד ולהעניק את השירותים החיוניים, במסגרתן יש חשיבות עליונה כי הרשויות ימשיכו ויעניקו לתושביהן שירותי פינוי פסולת, שינועה והבאתה לנקודות הקצה. בנוסף המשרד להגנת הסביבה פנה לקרן לשמירת הניקיון בבקשה להקצות כ-190 מיליון ₪ כדי להבטיח כי הרשויות ימשיכו להעניק שירותי פינוי וטיפול בפסולת.

במקביל, חבר הכנסת אופיר כץ (ליכוד) קרא לראש הממשלה, מעל בימת הכנסת, להקל על העסקים ולאפשר פתיחה של עוד בעלי עסקים: "הוחלט על החזרה של השירותים, התעשייה וההייטק, ופתיחה של חנויות חשמל, כלי בית ואופטיקה. אלו צעדים מבורכים, אבל יש עוד רבבות עסקים שאפשר לפתוח ולהציל-לדוגמא, אני לא מבין למה לא ניתן לפתוח חנויות צעצועים? בתקופה כזו שההורים כל היום בבית עם הפעוטות והילדים, וזקוקים לכל אמצעי סיוע שיכולים לקבל, פתיחה של חנויות כאלו יעזרו גם להם וגם כמובן לבעלי העסקים. או מספרות, חנויות בגדים, ועוד המוני בתי עסק- אין שום בעיה להפעיל אותם במסגרת שמירה על ההנחיות של משרד הבריאות: שמירה על היגיינה- שטיפת ידיים, חבישת מסכות וכפפות, שמירה על כמות הלקוחות וכל מה שיידרש. למשל לקוח אחד במספרה מה הבעיה עם זה?

עוד הוסיף ח"כ כץ: "בעלי העסקים לא יצליחו להתאושש אם לא יקרה פה צעד משמעותי- אנחנו צריכים לשחרר יותר את המשק, תחת מגבלות והנחיות. ככה נוכל להציל יותר עסקים מהתמוטטות.
זו אחריותנו להנשים את המגזר העסקי ולהעמיד על הרגליים את מאות אלפי העצמאים שקורסים.
אני קורא לממשלה לא לחכות שבועיים ולראות כבר עכשיו כיצד ניתן לשחרר עסקים נוספים במשק, הציבור זקוק לזה נואשות".