הפרופסור מאחורי עצומת האקדמאים: "זה לא הרפורמה אלא הזהות של המדינה"

פרופ' אלישע האס, מי שעומד בראש עצומת הפרופסורים התומכים ברפורמה במערכת המשפט טוען כי המאבק הנוכחי הוא על הזהות של מדינת ישראל: "ההכרעה בבחירות העמידה בסכנה את השליטה של ההגמוניה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 13/03/23 13:37 כ באדר התשפג

הפרופסור מאחורי עצומת האקדמאים: "זה לא הרפורמה אלא הזהות של המדינה"
אלישע האס, קרב על זהותה של המדינה, צילום: באדיבות המצולם

לפני כשבוע וחצי, פורסמה מודעה עם 100 פרופסורים שיצאו בעצומת תמיכה ברפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין, ביום שישי האחרון התרפרסמה רשימה נוספת של 100 חותמים נוספים. על העצומה חתמו עד כה 200 פרופסורים מכלל האוניברסיטאות בישראל ומאות אנשי אקדמיה נוספים הביעו תמיכה בעצומה.

בשיחה עם חדשות כיפה, מסביר מי שעומד בראש יוזמי העצומה, פרופ' אלישע האס, פרופ' אמריטוס בפקולטה במדעי החיים באוניבריסטת בר אילן ולשעבר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, מה מטרתם בפרסום עצומה זו וטוען כי המאבק הנוכחי הוא לא על הרפורמה אלא על הזהות של מדינת ישראל.

אלישע האס

אלישע האס צילום: באדיבות המצולם

"המאבק שהולך כאן היום הוא לא על רפורמה אלא הוא על הזהות של מדינת ישראל"

בפתח דבריו, מספר פרופ' האס על ארגון "חוג הפרופסורים לחוסן למדיני וכלכלי", שרבים שמחבריו חתמו על העצומה התומכת ברפורמה. "אנחנו ארגון שקיים כבר משנות השמונים שמטרתו העיקרית היא להראות לציבור הלאומי שיש אנשי האקדמיה שהם לאומיים בתוך האוניברסיטאות. דבר שני אנחנו רוצים לתת גיבוי אינטלקטואלי לנציגים הנבחרים של המחנה הלאומי".

לטענת פרופ' האס, המאבק הנוכחי הוא על הזהות של מדינת ישראל. "המשבר הנוכחי הוא משבר עומק בחברה הישראלית והמאבק שהולך כאן היום הוא לא על רפורמה אלא הוא על הזהות של מדינת ישראל. ההכרעה שהייתה בבחירות העמידה בסכנה את השליטה של ההגמוניה והם הבינו שזה בלתי הפיך, זו לא תאונה, זה שינוי גדול בציבור הישראלי. אני טוען שהשינוי נבע כתוצאה מהתחזקותה של המסורתיות והלאומיות לאורך השנים".

"ההתגייסות הזאת יחד עם השמאל עם הרבה משאבים, יצר בלבול גדול בדעת הקהל"

עוד הוסיף ואמר כי השמאל וגורמים חיצוניים מעוניינים לבטל את מעמדה של ישראל כמדינה יהודית. "השמאל מבין את זה וביחד איתו גורמים חיצוניים מעוניינים שישראל תפסיק להיות מדינה יהודית ותהיה מדינה חלשה קטנה, מאוימת במזרח התיכון. ההתגייסות הזאת יחד עם השמאל, עם הרבה משאבים, יצר בלבול גדול בדעת הקהל ואנשים נכנסו לחרדה וסיפרו להם שאנחנו מסוכנים ונקים מדינת הלכה. כל מיני שטויות שנועדו להפחיד". 

לוין ורוטמן

לוין ורוטמן "שיש גם קולות שפויים, אינטלקטואלים, רציונליים בתוך האקדמיה" צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הציבור מתחיל להבין שיש גם קולות שפויים, אינטלקטואלים, רציונליים בתוך האקדמיה"

פרופ' האס סיפר מה גרם להם לצאת בעצומה בעד הרפרומה. "בשדות האקדמיים, התגייסו לטובת התעמולה של השמאל בצורה הרסנית שמטמאת את האוניברסיטאות מבחינת הניקיון הפוליטי והאובייקטיביות שלהם וזה מצב שהוא בלתי נסבל. אנחנו יוצאים כנגד ההתגייסות הזאת. יש דמוקרטיה, יש הכרעה בקלפי והממשלה תעשה את מה שהיא צריכה לעשות כי יש לה רוב פרלמנטרי. ומסתבר שיש אנשים שמערערים על זה. המאבק כולל קריאה לסרבנות וגיוס האוניברסיטאות שגרמו לנו לצאת בעצומה. תוך כמה שעות נאספו 120 חתימות ואחרי זה התווספו עוד 80 חתימות בשבוע שעבר".

עוד הוסיף ואמר כי "יש בינינו אנשים שאף אחד לא יכול לערער על מעמדם האקדמי ועל מעמדם המקצועי. הציבור מתחיל להבין שיש קולות שפויים, אינטלקטואלים, רציונליים. הנשיא המדינה הזמין אותנו לפגישה והסברנו את דעתנו כמו שכתוב בעצמה הזאת, הרפורמה חייבת כדי לעצור השתוללות של מערכת המשפט הוא בלתי נסבל. אנחנו נמשיך להשמיע את הקול האקדמי הלאומי".