העצומה מתרחבת: 100 פרופסורים נוספים תומכים ברפורמה המשפטית

100 פרופסורים נוספים הצטרפו לעצומת התמיכה ברפורמה במערכת המשפט של השר לוין: "הרפורמה היא חיונית עקב המהפכה החוקתית שהוביל פרופ' אהרן ברק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/23 09:31 יז באדר התשפג

העצומה מתרחבת: 100 פרופסורים נוספים תומכים ברפורמה המשפטית
לוין ורוטמן, באו"ם מתריעים מהשלכות הרפורמה, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

עצומת האקדמאים בעד הרפורמה המשפטית מתחרבת: לאחר שבשבוע שעברפורסמה מודעה עם 100 פרופסורים שיצאו בעצומת תמיכה ברפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין, הבוקר (ו') מתפרסמת רשימה נוספת של 100 חותמים נוספים. על העצומה חתמו עד כה 200 פרופסורים מכלל האוניברסיטאות בישראל ומאות אנשי אקדמיה נוספים הביעו תמיכה בעצומה.

"הרפורמה היא חיונית עקב המהפכה החוקתית שהוביל פרופ' אהרן ברק"

בעצומה שעליה חתומים הפרופסורים נכתב כי הרפורמה תאזן את מערכת המשפט לאחר המהפכה החוקתית של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק. "רפורמה מקיפה במערכת המשפט היא חיונית עקב המהפכה החוקתית שהוביל פרופ' אהרן ברק אשר הפרה את האיזון בין הרשויות בישראל. הפרת האיזון בין הרשויות והעצמת כוחו של בית המשפט נעשו באמצעות כלים מגוונים: ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית ובפרט הרחבתה אף לחוקי יסוד, הרחבה של זכות העמידה, הרחבה של דוקטרינת השפיטות, הרחבת השימוש בעילת הסבירות, שימוש בפרשנות תכליתית אובייקטיבית, והעצמה מרובה של סמכויות היועמ"שים. כל אלו הצטברו לכלל הפרה יתירה של האיזון האמור", נכתב בעצומה.

צילום: ללא

"טוב לקיים הידברות ולחתור להסכמות רחבות אך אסור לפגוע בתהליך החיוני של תיקון מערכת המשפט"

בסיום העוצמה מציינים החותמים כי יש לבצע את הרפורמה מתוך הידברות אך לא לפגוע בהליך. "הליכי החקיקה בישראל נותנים מרחב גדול לדיון, לדיוק ולשכנוע. המקום המתבקש לדיון בפרטי הרפורמה הוא כנסת ישראל ויש לקיים בה דיונים ענייניים בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה כמקובל. טוב לקיים הידברות ולחתור להסכמות רחבות אך אסור לפגוע בתהליך החיוני של תיקון מערכת המשפט, שבשנים האחרונות הסיגה באופן מופרז מאוד את גבול הרשויות האחרות", נכתב בעצומה.

אהרן ברק

"המהפכה החוקתית שהוביל פרופ' אהרן ברק אשר הפרה את האיזון בין הרשויות בישראל". אהרן ברק צילום: Miriam Alster/FLASH90

בין החותמים על העצומה ניתן למצוא את חתן פרס ישראל וחתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן, רקטור אונ' בר אילן פרופ' אמנון אלבק, רקטור אונ' בר אילן לשעבר פרופ' יוסי ישורון, פרופ' עמוס אלטשולר חבר המועצה להשכלה גבוהה לשעבר, חתני פרס ישראל במתמטיקה - דוד קשדן ויוסף ברנשטיין. חתן פרס ישראל במחשבת ישראל - יהודה ליבס. חתן פרס ישראל בספרות - מאיר שטרנברג, פיזיקאים, מתמטיקאים ופרופ' למדעי המחשב רבים ממכון ויצמן ומן הטכניון, חוקרים ובכירים מאונ' חיפה, מאונ' בר אילן, האונ' העברית, אונ' ת"א, אונ' בן גוריון ועוד פרופסורים נוספים.