האקדמיה ללשון עונה על השאלה שהטרידה רבים: "דמיון מקרי"

סביר להניח שהמוצר הזה קיים במטבח שלכם, ולבטח עשיתם בו שימוש, אם להרחיק אויבים או לרדד בצק תלוי מי המשתמש. כעת האקדמיה ללשון מסבירה למה אין קשר בין המילה מערוך ל"הארכת בצק" | להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/22 21:40 ד בתשרי התשפג

האקדמיה ללשון עונה על השאלה שהטרידה רבים: "דמיון מקרי"
צילום: shutterstock

תקופת החגים בעיצומה ואיתה גם השהות הבלתי פוסקת במטבח, יש כאלה שמבלים שם את זמנם שם כדי להרשים את האורחים והמשפחה עם תבשילים מיוחדים, ויש את "הנחתומים", אלה שלוקחים את המערוך לידיים ומכינים בחדווה לחמים, עוגות ופסטות עתירי פחמימות וקמח לבן.  אך נראה שמכול כלי המטבח, דווקא המערוך הוא זה שגרם לרבים לחשוב בטעות שהוא מיועד ל"הארכת הבצק" ותהו למה בעצם לא כותבים את המילה עם א'?

אם משתמשים במערוך כדי להאריך את הבצק – אז למה לא קוראים לו "מארוך"? 

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון מסבירה האקדמיה מדוע כותבים מערוך ולא מארוך "הינה שאלה שכנראה מטרידה רבים מחובבי הבצקים, בהתחשב במספר הפעמים ששאלתם אותנו על זה באינסטגרם‍‍‍‍‍‍‍‍  "אם משתמשים במערוך כדי להאריך את הבצק – אז למה לא קוראים לו "מארוך"? 

מקור המילה 'מערוך' מן המשנה – הכלי משמש לעריכת הבצק

ב‍‍‍‍‍‍‍‍מענה לשאלת הגולשים ענו באקדמיה ללשון, כי מקור המילה הוא בכלל מהמשנה, ולא קשור בכלל להארכת בצק, אלא לעריכה שלו וכי מקור המילה מערוך הוא מן המשנה, "זו שאלה יפה מאוד, והינה תשובה שדאגנו לערוך כדי לא להאריך במילים: מקור המילה 'מערוך' מן המשנה – הכלי משמש לעריכת הבצק, כלומר לסידורו על משטח כלשהו ולרידודו. אם כן שורש המילה הוא ער"ך, והדמיון לשורש אר"ך מקרי בלבד". 


‍‍‍‍‍‍‍