האקדמיה ללשון רוצה למגר את הטעות המרגיזה של המתנשאים שמתקנים בעברית

תחביב ידוע בקרב מתנשאים שאוהבים לתקן אחרים בעברית, והוא להגות מילים שנשמעות ברמה גבוהה כשבעצם הם פשוט שיבוש נוראי של השפה, והפעם, המילה לכלשעצמו, ידעתם שאין כזאת? כך תהגו אותה נכון

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/22 09:34 יח באלול התשפב

האקדמיה ללשון רוצה למגר את הטעות המרגיזה של המתנשאים שמתקנים בעברית
צילום: shutterstock

העברית היא שפה מעט מורכבת, חובבי השפה יודעים לתקן בעברית כל חבר או חברה שטועים בהגייה, אותם אלה שמתקנים לא יהססו לעצור אותך באמצע משפט, העיקר - להוכיח את הידע הנרחב שלכם בעברית, אך מה קורה כאשר אותו אדם שמתקן אתכם  טועה בעצמו? 

קיים בעברית ביטוי נכון ויותר קל להגייה - "כשלעצמו"

לכולנו יש את החבר או החברה המתפלספים שנהנים להוכיח עברית גבוהה ולומר על דברים שהם בוחנים-  לכשעצמו", לדוג' "לכשעצמו פאי הרועים הזה מאוד טעים", אממה אין מילה כזאת. היא טעות. לא נכונה. הנפצה של מילה. שיבוש. ועוד סופרלטיבים שיוכיחו שיש עוד מילים שיבטאו אכזבה ממילה שגילינו שלא רק שהביטוי הזה לא קיים, אלא הוא משבש ביטוי שכבר קיים בעברית והרבה יותר קל להגייה - "כשלעצמו".  

‏‏‏"לכשעצמו" הוא שיבוש של 'כשלעצמו'

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית במטרה למגר את התופעה המרגיזה של אותם מתנשאים שאומרים בנונשלנט שמפגין 'מומחיות' בעברית, את המילה הלכאורה גבוהה אבל משובשת בקטע אחר - "לכשעצמו".

"שימו לב: כשלעצמו ולא "לכשעצמו"! כְּשֶׁלְּעַצְמוֹ פירושו 'כשהדבר עומד לעצמו', כשבוחנים אותו ללא תלות בדברים אחרים. למשל: "המנה שלך מוצלחת, אבל כל מרכיב כשלעצמו קצת תפל,  ‍‍‍‍‍‍‍‍‏‏‏"לכשעצמו" הוא שיבוש של 'כשלעצמו'.

"מקורו של השיבוש בהיקש מוטעה: הרצף לִכְשֶׁ ־ בא לעיתים לפני פועל בעתיד במשמעות 'כאשר' – "אל תאמר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שמא לא תיפנה", אך במקרה שלנו אין מדובר בפועל, ולכן הרצף לִכְשֶׁ־ אינו ממין העניין.  עזרו לנו למגר את הטעות המרגיזה!"