עובדי המעבדות הם ה-8200 של עולם הרפואה

עובדי המעבדות פתחו בשביתה לפני מספר ימים ונראה שיש נטייה לזלזל בחשיבותם כחלק מהמערך הרפואי. מה תפקיד המעבדות ומדוע העובדים כל כך חיוניים להמשך שגרת הבדיקות?

חדשות כיפה יניב פוגל 02/09/20 15:16 יג באלול התשפ

עובדי המעבדות הם ה-8200 של עולם הרפואה
שר הבריאות אדלשטיין בסיור בבית החולים וולפסון, צילום: שלומי יוסף - דוברות וולפסון

לפני שלושה ימים החלה שביתת עובדי המעבדות וכדרכן וטבען של שביתות – אף אחד לא יכול לצפות מתי בדיוק היא תסתיים.

אבל בעוד כולנו עסוקים בשאלה האם השביתה מוצדקת או לא ונכנסים לרזולוציות של הדרישות המוצגות משני הצדדים, אני רוצה להציג להתייחס דווקא לעובדי המעבדה עצמם. הרי עד לפני המגיפה הנוכחית, כמה מאתנו ידעו אז, או יודעים היום, להסביר מה בדיוק הם עושים?

עובדי המעבדה הם עובדים מסודרים העובדים בעבודה אפורה כביכול, אבל בעלת חשיבות דרמטית לרפואה.  

ראשית כל, בימים אלו כשאנו נמצאים בעיצומו של גל השני של נגיף הקורונה חשיבותם של עובדים אלו חשובה לעין שיעור. בלעדיהם, זיהוי הנגיף היה הופך לניחוש, השערה מבוססת במקרה הטוב וכמובן שלא היינו יכולים לחשוב על תכניות עבודה להתמודדות מולו.

בצבא כל מפקד בדרג הזוטר יודע שלא יוצאים לקרב ללא מודיעין . מודיעין טוב מראה את תמונת המצב של האויב, סדר כוחותיו , פריסתם וקצין המודיעין מנסה לנבא את כוונותיו. על בסיס המודיעין הזה מכין המפקד את תכנית הפעולה שלו, מסדר את כוחותיו ומתחבל את תחבולותיו כדי להכריע את האויב .

וככה בדיוק יש להתייחס לעובדי המעבדות.

על מנת שרופא ידע לרפא את החולה ולהילחם על מנת לרפא אותו - עליו להכיר את האויב מולו הוא נלחם ולשם כך הוא נעזר במספר דרכים וגורמים, נקרא להם – "אגף המודיעין של הרופאים".

קודם כל שואלים את החולה על תחושותיו וכאביו . בודקים במאמרים ומחקרים על התסמינים, באמצעות בדיקת דימות הרופא רואה תמונה של מה שקורה בגוף ומה שמשלים את התמונה אלו הן תוצאות בדיקות המעבדה.

תוצאות אלו מראות לרופא, די בוודאות, מה מתרחש בגופו של החולה ולזהות את הבעיה הקיימת בגוף בצורה בהירה מאוד.

ומה עושים כאשר הפציינט לא יכול לדבר? כאשר תינוק שמגיע בוכה למיון עם כאבים או עם משהו אחר – הוריו לא תמיד יודעים לומר, בטח שלא ברמת וודאות רפואית, מה בדיוק כואב לו. במקרים כאלו בדיקות המעבדות יכולות לספר לרופא מה קורה לתינוק בגוף ולעיתים אף להציל את חייו בזכות המידע הזה, היקר מפז.

עובדי המעבדה הם ה-8200 של עולם הרפואה הם אלו המנתרים את הבעיה ומספרות את זה לרופא שיידע מעתה להכין תכנית לטיפול בחולה.

מכאן חשיבותם המכרעת של עובדי המעבדה לרפואה. כשם שהלחימה באויב לא יכולה להתקיים ללא מודיעין כך עולם הרפואה לא יכול להתקיים ללא בדיקות מעבדות.

בוולפסון ממש עם תחילת השביתה אנו מרגישים היטב את תוצאות השביתה ומייחלים לכך שהשביתה תסתיים מהר ככל שניתן .

ומפה אני קורא למקבלי ההחלטות:

כשמדובר בעובדי המעבדות ה"אפורים", זה אולי מרגיש קצת מרוחק, אבל מישהו יכול לדמיין פגיעה באגף המודיעין של הצבא? האם הייתם מוותרים על 8200 ליום? וליומיים?

אז בבקשה אל תפגעו באגף המודיעין של הרפואה ותעשו כל מה שנדרש על מנת שכולם יחזרו לעבוד בצורה מסודרת.

 

יניב פוגל הוא המנהל האדמיניסטרטיבי של בית החולים וולפסון