• ברית שלום וברית כהונת עולם

    "...פרשתנו מתחילה בברית שלום הניתנת לפנחס כאשר ד' בעצמו מפרט לשבח את ייחוסו. לפני כן הוא היה כמעט אלמוני, קרוב משפחה מהסוג שהיה יותר ראוי להקרא רחוק משפחה, שלא זכה לכהונה שהרי נולד קודם שאהרן ובניו נמשחו לכהונה המה ותולדותיהם והוא לא נמשח איתם..."

    ירחם שמשוביץ

    16/07/03 00:00

  • יאמר להם בני אל חי

    האהבה, היא לכאורה, מושג מוכר ופשוט. אולם אם ניתן את הדעת על כך, נראה שאין היא מושג כל כך פשוט.

    הרב נחום אליעזר רבינוביץ

    15/07/03 00:00

  • ''מדרשע'' - בית המדרש על שם בלעם הרשע - לפרשת בלק

    כלפי חוץ, בפשט הדברים, היה נראה בלעם כצדיק וחסיד, נביא גדול שאין כמוהו. לבלעם היו יכולות רוחניות גבוהות מאד, "אנרגיות" רוחניות אדירות, ועל כן חשב שיכולה תורה להינתן על ידו. הדרש מעמיק אל תוך המציאות, אל תוך נפשו של בלעם, ומגלה שמתחת לצדקותו החיצונית, יש "עין רעה, רוח גבוהה ונפש רחבה". לפרשת בלק.

    הרב יהושע ויצמן - ראש הישיבה

    14/07/03 00:00

  • צרור את המדינים

    מעשה הקנאות של פנחס גרם לעצירת המגפה אך לא לסיומה של הפרשה: "וידבר ה' אל משה לאמר. צרור את המדינים והכיתם אותם"... מה טעם נצטוו ישראל לנקום רק מאת המדינים ולא גם מאת המואבים, הלא גם הם היו שותפים פעילים בהחטאת ישראל?

    הרב כרמיאל כהן

    13/07/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכוני כשרות

    10/07/03 00:00

  • האמת, האמונה והרצון

    "...כל התורה היא כולה קודש וכולה אמת, וכבר עסקנו בפרשת בלעם מבחינה זו, שאמרה התורה שהקב"ה הפך את הקללה לברכה. היינו שלמילים עצמם שבלעם השתמש בהם בכוונה לקלל נתן הקב"ה משמעות של ברכה. ולכן ניתן להבין ממה שהוא אמר מה היתה כוונתו..."

    ירחם שמשוביץ

    09/07/03 00:00

  • הן עם לבדד ישכן

    על כורחו נאלץ בלעם לוותר על רצונו ללכת עם שרי מואב ולקלל את ישראל. אך בלעם רוצה ללכת, ולכן הוא משנה 'קצת' מדברי ה'. הפעם הקב"ה מתיר לבלעם ללכת; האם בלעם צדק? האם הכל ענין של עיתוי?

    הרב כרמיאל כהן

    06/07/03 00:00

  • צום גדליה כמשל

    "ניתן לקבוע במידה רבה של בטחון כי אין התודעה הציבורית מכילה בתוכה את רוב חלקי ההסטוריה של העם היהודי שהם פחות נעימים לנו...אנחנו בוחרים לשכוח ולהשכיח את הפינות היותר אפלות של ההסטוריה שלנו. פינה אחת שכזו היא צום גדליה..."

    עמית גבריהו

    04/07/03 00:00

  • קו פרשת המים - לפרשת חוקת

    בפתחה של כל תקופה חדשה קיימת ההזדמנות לחזור אל המגמה הראשית, לתקן את המציאות ולהתחיל בחיים חדשים מתוקנים ושלמים. ההיסטוריה מלמדת שמעולם היתה הבחירה בדרך הקשה החל מגן עדן וחטא אדם הראשון דרך מתן תורה וחטא העגל ועד לכניסה לארץ ולחורבן הבית. גם בפרשת 'מי מריבה' היתה "הזדמנות" שהוחמצה. לפרשת חוקת.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    03/07/03 00:00

  • שני מלכי האמורי

    "ארץ ישראל היא גם אידיאה נעלה וגם ארציות ריאלית. זו ארץ הקודש שבמרכזה המקדש שיש לשמור על טהרתו וקדושתו כדי ששם נתעלה ונתרומם ונתקרב לשכינה. והיא גם אדמה שלא נניחנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה..."

    הרה''ג יעקב אריאל שליט''א

    03/07/03 00:00

  • בחופש אני עובד מאהבה

    מקובל לראות את החופש כהפסקה בין שנ"ל אחת לחברתה, כשהעיקר הוא שנת הלימודים ומכיון שא"א להחזיק מעמד בלחץ המתמיד של הלימודים יש מידי פעם חופשים. אבל אפשר לראות זאת גם בצורה ההפוכה..

    הרב דוד הורדן

    03/07/03 00:00

  • פי הבאר

    מה טיבו ומה טבעו של פי הבאר שאינו ככל הנסים האחרים המתרחשים בעולם אלא שייך כביכול לסדר מציאות מיוחד הנקרא "דברים שנבראו בערב שבת בין השמשות" ?

    ירחם שמשוביץ

    03/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת קרח

    ספרים בבית, בדים, אשת חייל ועוד , בפנינים לפרשת קורח

    01/07/03 00:00

  • אמת מארץ תצמח

    "חומש "במדבר" מגולל בפנינו תהליך של גיבוש סדרי שלטון ומשפט בעם ישראל לקראת הכניסה לארץ. והנה, ככל שחזון השיבה לארץ מתקרב לכדי מימוש, מתגברים המשברים והסיבוכים..."

    יצחק ויס, עורך-דין

    01/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''תולדות''

    על אהבה ושנאה, חמש החושים חינוך ועוד בפנינים לפרשת "תולדות"

    צוות כיפה

    01/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''וישב''

    על מגורי קבע בישראל, מעשה הדיבור, לשון הרע ועוד בפנינים לפרשת "וישב"

    צוות כיפה

    01/07/03 00:00