תהליך הפיך ובלתי הפיך

חג הסוכות הוא חג האמונה.רבים הם האנשים המאמינים באופן כללי בבורא עולם. אלא שהשאלה העיקרית היא, מה משמעותה של אמונה זו ומה השפעתה על חיי המאמין.

חדשות כיפה הרב זאב קרוב 28/09/04 00:00 יג בתשרי התשסה

חג הסוכות הוא חג האמונה. הסוכה נקראת בפי התרגום "צלא דמהימנותא". רבים הם האנשים המאמינים באופן כללי בבורא עולם. סקרים ומחקרים המתפרסמים מדי פעם ובעיקר לפני יום הכיפורים מלמדים על כתשעים אחוז המאמינים בבורא עולם.

אלא שהשאלה העיקרית היא, מה משמעותה של אמונה זו ומה השפעתה על חיי המאמין. פלא החיים והקשר הפנימי בין כל אדם לבוראו גורמים לאדם להאמין כי אין העולם נוצר במקרה. אך מסקנה זו אינה מביאה לבירור מידת השגחת הבורא עלינו בכל רגע ורגע. האדם רוצה לראות את חייו משוחררים מכל תלות וקשר מחייב. מובן שבעת צרה כל אחד רוצה לראות את הקב"ה מסייע לו. אבל מאידך, בחיי היום יום ובעיקר בשעה ש"הולך" לאדם בחיים, נוח לו לחשוב כי חייו תלויים בידיו בלבד. כפי שאמר הכתוב: "פן תאכל ושבעת ובתים טובים תבנה וישבת... ורם לבבך ושכחת את ה' אלקיך".

חג הסוכות בא לחנך אותנו למידת אמונה כזו שתחדור לכל רגע מחיינו. שתי מצוות החג מכוונות לחינוך זה. מצוות הסוכה – מבררת את מקור קיומו וחיותו של האדם. אומרים לאדם : "צא מדירת קבע לדירת ארעי". הבית הקבוע הנותן לאדם תחושה של הגנה וביטחון כאילו חייו במצב בלתי הפיך. מי שיש לו דירת קבע מרגיש "בעל בית", הוא הקובע מי ייכנס ומי ייצא ועל פיו יישק דבר. היציאה לדירת ארעי באה להזכיר לאדם את כוחו המוגבל ואת תלותו בבורא העולם. דווקא בשעה שיש לאדם בית ,עליו לזכור שארעי וקבע נקבעים על ידי בורא עולם ולא על ידי האדם. הבית שהוא עולמו של האדם עלול להטעותו לחשוב שהוא מלך העולם. על כן, מזכירים לו כי מי שהוציא את ישראל ממצרים ורצה שעם ישראל יהיה תופעה בלתי הפיכה, תופעה נצחית, הוא עושה זאת גם במדבר במקום ארעי.

מצוות ארבעת המינים גם היא באה לברר לאדם על מי לסמוך ומה נותן קביעות בחיים. תקופת האסיף היא תקופה של "תאכל ושבעת". מצב העלול להוביל להרגשת כוחי ועוצם ידי ושִכחת ה' והרגשה שזהו מצבו הקבוע של האדם בעולם. לכן, אנו מצווים לקחת ארבעה סוגי צמחים המייצגים את מכלול סוגי הצומח ומודים כי הכל ניתן לנו מאת ה'.

אנו שומעים היום פעמים רבות על תהליכים בלתי הפיכים. כאשר עזבו את מרכזי הערים, רמאלה, עזה קלקיליה ועוד, אמרו רבים שלא נחזור לשם לעולם. עברו מעט שנים וצה"ל חזר לשם ופועל שם. גם היום יש "קונים" את האמרה המגוחכת שתהליך ההתנתקות הוא בלתי הפיך. יש בעל בית אמיתי לעולם. אלפיים שנה לא היינו בארץ ישראל, בירושלים, בחיפה, בבית אל וכו' וחזרנו. גם תהליך ההתנתקות והגירוש לא ייצא אל הפועל, הוא הפיך .

תהליך בלתי הפיך הוא הרצון האלקי. אם רבונו של עולם החליט על "אלפיים שנות ימות משיח" אז כך יהיה בין אם הדברים נראים ובין אם לא. אם בורא העולם החליט שעם ישראל חוזר לארצו זהו התהליך

הבלתי הפיך ולא קפריזות של ראשי ממשלות כאלה ואחרים.

אפשר לומר שחג סוכות הוא מהחגים היותר רלוונטיים בתקופתנו. אנו חיים בתקופת שפע, בה מכוניות רבות מכסות את האספלט בארץ, קניונים נמצאים בכל ישוב, וזאת גם בתקופה כלכלית קשה יחסית. תקופה בה עיתונאים מגדירים מהו הפיך ומה בלתי הפיך, אנו מצווים לצאת לדירת ארעי ולזכור מהו באמת ארעי ומהו קבע ומי קובע מהו הפיך ומהו בלתי הפיך.

בורא העולם קבע כי עם ישראל הוא עם הנצח ולכן לא הועילו ולא יועילו כל נסיונות הסרק להעבירו מן העולם. ריבונו של עולם הביאנו זו הפעם השלישית לארצנו, גאולה שאין אחריה גלות, וזהו התהליך הבלתי הפיך.

מתוך עלון באהבה ובאמונה