צפייה ביקורתית בימים של קורונה: איך לבחור סרט?

אז איך בוחרים מה לראות? איך יודעים לסנן את הסרט הנכון ולצפות במשהו לא רק "יכבה לנו את המוח". כתבה שניה בסדרה

חדשות כיפה גלעד פרי 26/03/20 12:37 א בניסן התשפ

צפייה ביקורתית בימים של קורונה: איך לבחור סרט?
טלוויזיה, צילום: shutterstock

בכתבה הקודמת ראינו שיש שלוש רמות של צפייה, צפיית ה'בא לי לכבות את המח', שהיא הרמה הכי נמוכה של צפייה- יותר באופי של בהייה במסך כדי לנקות את הראש, רמת ה'בא לי לראות את סרט', שהיא הרמה האמצעית והנפוצה יותר, שבה אנחנו רוצים ומתכוננים לשבת לצפות במשהו, רק לא בדיוק במה, וזה טוב כי הגבול ידוע ומתוכנן ומתוחם בראש. והרמה הגבוהה ביותר היא 'בוא נצא לראות סרט' שבה אנחנו ממש משקיעים בשביל הצפייה וזו הזדמנות לעורר שיח, דיון וביקורת.

 אז איך בוחרים סרט?

נדבר על הרמה השנייה. 'בא לי לראות סרט'. אז כשבא לכם לראות סרט, איך בוחרים אותו? אם נדע לבחור נכון (כמו שאמר אמיר דדון), נרוויח יותר ונהנה גם יותר.

לזהות מה בא לי

מה בא לכם? לצחוק? לפחד? להתרגש? להעלות קצת אדרנלין מסרט אקשן?

צריך לזכור שיש הרבה ז'אנרים ותת-ז'אנרים. יהיה לנו הרבה יותר קל לזהות מה אתם מחפשים. לא דומה סרט אקשן הוליוודי עתיר תקציב, לסרט זר איטי ומהורהר. לא דומה סרט אוסקרים כמו 'כח משיכה', 'הספר הירוק' או 'אור ירח' לסרט כמו 'המצוד' עם ברוס וויליס, שהוא סרט זול יחסית שהוא לא מכוון מאוד גבוהה מבחינת ההכנסות שלו.

לחפש טריילר

טריילר, קדימון בעברית, נוצר כדי לתת הצצה לצופים לסרט, וכדי למשוך את קהל היעד להגיע לצפות בו. הטריילרים קיימים כבר שנים רבות, אבל עם ההתקדמות הטכנולוגית ובעיקר עם התפתחותו של היוטיוב, הטריילרים נהיו נפוצים יותר ויותר.

כדי לדעת אם הסרט יכול להתאים לכם ולסגנון שלכם, לחצו את שם של הסרט בצירוף המילה Trailer באנגלית, וגוגל מיד ישלח אתכם לסרטונים הרלוונטיים. אל דאגה! הטריילר בלי ספוילרים, ולא יגלה לכם את הסוף של הסרט. חשוב לזכור שהרבה מאוד הושקע בטריילר על מנת שימשוך את הצופים ב2 דקות לערך. פעמים רבות ייצא טריילר טוב לסרט נאחס, וגם ההפך.

מי הבמאי?

אחת השאלות החשובות ביותר שעלינו לשאול לפני צפייה. מי עשה את הסרט? מה הוא עשה קודם? בכל יצירה, לא רק בקולנוע.  כדאי להכיר את מי שעומד מאחוריה. אם תתרגלו לשאול את השאלות האלה עולם הקולנוע ייפתח בפניכם. למשל- רוב סרטי סטיבן ספילברג הם טובים ואיכותיים, וגם הפחות מוצלחים, עדיין שווים צפייה. אצל טרנטינו, כמעט תמיד תהיה אלימות קיצונית, הסרטים של קלינט איסטווד עוסקים בגיבורים אמריקאים וכו'.

ממליץ אותו דבר, לעשות עם השחקנים הראשיים: ליאונרדו דיקפריו למשל, בוחר את סרטיו מאוד בקפידה, ואם תראו את דניאל דיי לואיס, תדעו שזה סרט נדיר וכנראה מיוחד מאוד. ברוס וויליס וניקולס קייג' המזדקנים- בשנים האחרונות משחקים בסרטים שנכשלים מאוד גם קופתית וגם בביקורות, ולכן באופן כללי הייתי ממליץ לחשוב פעמיים לפני שמחליטים לצפות בסרט שלהם.

לחפש ביקורות

הרבה אנשים מזלזלים בביקורות, וחבל. נכון, יש כאלה שמתנשאים, ויש כאלה ששונאים בדיוק את הדברים שאתם אוהבים, אבל בסך הכל תמיד טוב לשמוע דעתם של אחרים. המבקר הוא מקצוען. הוא צופה במאות רבות של סרטים. הוא לא צופה רק בסרטי איכות דרום קוריאנים שמוקרנים רק בסינמטק, הוא צופה גם ב'מהיר ועצבני' ובסרטי נסיכות, רוב המבקרים יודעים להעריך את הסרט ביחס לסרטים רבים מאותו הז'אנר.

מעבר לזה, יש מבקרים רבים שנותנים ערך מוסף- מלמדים אותך משהו, מאירים לך זוויות אחרות בסרט שלא ידעת, ומעניקים לך נקודות למחשבה לאחר הצפייה. ממליץ לקפוץ לביקורות אחרי הסרט, לראות האם דעת המבקרים כדעתך, ניתן להרוויח מזה המון. אגב, גם מבקרים גדולים קוראים אחד את השני ולומדים מהם רבות. ועוד דבר חשוב: ניתן גם לא להסכים! לא קרה כלום. יש חילוקי דעות בין המבקרים עצמם, ואין שום סיבה שיכפו עליכם מה לחשוב ומה להרגיש!

אתרים שמדרגים ציונים לסרטים

ישנם שלושה אתרים גדולים מאוד שמרכזים דירוגים של סרטים,imdb, Rotten tomatoes  Metacritic. אני ממליץ בחום להתרגל לקפוץ לאחד האתרים הללו לפני צפייה בסרט, ולהציץ בדירוג שלהם, זה יכול לתת אבחנה טובה בשבילנו לגבי איכות הסרט. בפעם הבאה ארחיב על שלושת האתרים הללו, כיצד הם פועלים ואיך להשתמש בהם בצורה המיטבית.

IMDB

Rotten tomatoes

Metacritic