הכנסת ספר תורה היסטורית בכפר הפליטים היהודיים באוקראינה

במסגרת חגיגות ה50 לרב אסמן רבה של אוקראינה נערכה בכפר הפליטים היהודיים אנטבקה, שנקרא כמו הכפר בסרט כנר על הגג, הכנסת ספר תורה היסטורית וחנוכה הרשמית של בית הכנסת הראשון שנבנה בסביבות קייב ב-80 שנה האחרונות

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/16 17:49 כא באדר ב'

לפני כשבועיים הטמפרטורה בקייב צנחה ל-25 מעלות מתחת לאפס, אבל ב'אנטבקה'- כפר הפליטים היהודים הסמוך, מציינים חורף ראשון 'חמים במיוחד'.

"החורף האוקראיני לא פשוט, הכפור והשלג כמעט משתקים, אבל עבורנו לעבור את החורף הזה תחת קורת גג משלנו עם חימום מרכזי ואוכל חם לילדים זה חלום שהתגשם, אפילו נס. הכל בזכות הלב החם של הקהילה היהודית בקייב ושל רבה הראשי של אוקראינה הרב משה אסמן. ברוך השם אנו זוכים לעבור את החורף בתנאים מעולים", אמרו משפחות הפליטים היהודים במקום מגורם החדש.

כזכור, לפני כחצי שנה הקהילה היהודית באוקראינה, בהובלת הרב הראשי הרב משה אסמן, הקימה כפר חדש בשם 'אנטבקה' בדומה לשמו של הכפר בסרט 'כנר על הגג' באזור סמוך לקייב, עבור אותם פליטים יהודים שאיבדו את ביתם.

(צילום: יחצ)

מאז תחילת העימות הצבאי באוקראינה לפני כשנתיים, מוערכת כמות הפליטים שבתיהם נהרסו או שנאלצו לברוח, בקרוב למיליון בני אדם, מתוכם כמה אלפים הם יהודים, שנותרו בחוסר כל. המשפחות הראשונות נכנסו לכפר לקראת חגי תשרי וזכו ליהנות מבתים חדשים, בית כנסת, בתי ספר ומרכז קהילתי. המבנים נבנו בעץ במטרה לשחזר את הכפר העתיק שפעל באזור.

גם במינוס של 20 וכמה מעלות מתחת לאפס וכפור אוקראיני מקפיא, עבודות פיתוח הכפר לפליטים יהודים סמוך לקייב נמשכות ללא הפסקה ובמלוא הקצב.

היום במסגרת חגיגות יום הולדת 50 לרב אסמן נערכה הכנסת ספר תורה חגיגית בכפר והחנוכה הרשמית של בית הכנסת, בהשתתפות כל הפליטים ואורחים מכובדים וביניהם ח״כ ישראל אייכלר וסגן השר איוב קרא ויהודים עשירים מהעולם שתרמו להקמת הכפר.

(צילום: יחצ)

הרב אסמן העריך כי בתוך מספר חודשים יוכלו להיכנס לכפר עוד כמה מאות משפחות יהודיות, שהפכו לפליטים, בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

בנוסף, השבוע נחנך בכפר מרכז שיקום רפואי והחלו בבניית מגדלי מגורים, שיאכלסו עוד משפחות רבות. בניין אחד נמצא כבר בבנייה מתקדמת והונחו כבר יסודות לשני בנייני מגורים נוספים. עוד נפתחו לאחרונה במקום מרכז לצעירים ו'תלמוד תורה' לילדים.

"גם הכפור האוקראיני לא יכול לקרר את החום היהודי ואת מסורת הסולידריות, העזרה וההתגייסות לאחים שבצרה", הדגיש עוד הרב אסמן והוסיף, כי "עבודות פיתוח הכפר שנחנך לפני כחצי שנה נמשכות במלוא הקצב למרות תנאי מזג אוויר חורפי לא פשוטים ובע"ה בזמן הקרוב נוכל לאכלס במקום משפחות יהודיות שאיבדו את ביתם ורכושם בגלל המלחמה במדינה".

(צילום: יחצ)