ביקורת ספר: תפילת שמונה עשרה ויסודות האמונה

עולם רוחני אחר, עשיר ורחב, שהיה נפוץ בעבר ונדמה כי הוא מאבד מזוהרו, מקבל במה מכובדת בספרו של הרב עזרא ביק

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 09/02/15 18:45 כ בשבט התשעה

ביקורת ספר: תפילת שמונה עשרה ויסודות האמונה
shutterstock, צילום: shutterstock

עולמות רוחניים שונים נלחמים על ליבם של לומדי התורה בעם ישראל, ועל בני הציונות הדתית בפרט. ישנה תורת החסידות, למשל, שככל שעובר הזמן צוברת פופולריות רבה יותר בקרב הלומדים, צעירים ו-ותיקים כאחד. השקפת עולם חסידית שביסודה נפש אלוהית ונפש בהמית, שמקטלגת את העולם על בסיס עשר הספירות וטכניקות של הכנעה-הבדלה-המתקה, שמזהה פער בלתי ניתן לגישור בין עולם העשייה ובין עולם האצילות, נעשית נחלת רבים בדורות האחרונים. עוד אסכולה רוחנית שטוענת לכתר מגיעה מבית מדרשו של הראי"ה קוק ובנו-תלמידו הרצי"ה קוק. לא קשה לזהות אותה ממרחק: מושגים כמו הוד קדושת כנסת ישראל, נשמת ההוויה העולמית והרצון היותר-עזיזי שבמציאות שגורים על פיה ועל פי מחזיקיה. המקורות הקדומים האהובים עליה הם ספרי המהר"ל מפראג, רבי יהודה הלוי ורמ"ח לוצאטו.

עולם רוחני אחר, עשיר ורחב, שהיה נפוץ בעבר ונדמה כי הוא מאבד מזוהרו, מקבל במה מכובדת בספרו של הרב עזרא ביק, “תפילת שמונה עשרה ויסודות האמונה". הרב ביק הוא ר"מ בישיבת הר עציון שבאלון שבות, תלמידו של הרב יהודה עמיטל, עליו השלום, ויבדל"א הרב אהרן ליכטנשטיין. בספרו הוא מנתח בצורה יסודית את ברכות שמונה עשרה, על מקורותיהן התנ"כיים והחז"ליים. הוא עושה שימוש נרחב בתורתם של הרמב"ם, בעל ה'משך חכמה', הרש"ר הירש, הרב יצחק הוטנר והגרי"ד סולובייצ'יק, אישים חשובים בתולדות המחשבה היהודית שדבריהם לא נשמעים כל כך בזרם הספרות הדתית החדשה. טוב לפגוש בספר שמנגיש את תורתם של החכמים הללו, מהאסכולה הרציונליסטית יותר בהגות היהודית.

כמה שהדבר נראה מפתיע, מציאת ספר מקביל שעוסק בניתוח מודרני של ברכות התפילה זו משימה לא פשוטה. מלבד "ללמוד איך להתפלל" החב"די בן ארבעת הכרכים, ופרקים מסוימים ב"תפילת ישרים", אני לא מכיר ספר נוסף שמפרש את מילות התפילה כפשוטם. הניתוח של הרב ביק חושף רובד בסיסי בכוונת מחברי התפילה, בעזרת השוואה למקורות ההשראה הטקסטואליים של הברכות. כמו התחושה שמתלווה לעתים ללימוד בספר הלכה, יש משהו מעט יבשושי בניתוח של הרב ביק. הוא מתעקש להישאר ברמה הפשוטה של הדברים, לספר את הסיפור שמאחורי הברכה ותו לא. יש יתרונות מסוימים לבחירה הזו, אבל נדמה שהספר היה יכול להיות מעניין יותר. ועדיין, ראשוניותו של הספר היא סיבה מספיק טובה לעבור עליו. בכל זאת, את הטקסט המרכזי שהספר עוסק בו אנחנו קוראים שלוש פעמים ביום משך כל שנות החיים. לא שווה לפחות לדעת מה אנחנו מוציאים מהפה? תתפלאו לגלות כמה מעט אתם יודעים על התפילה השגרתית, וכמה יש ביכולתו של הרב ביק לחדש לכם בנוגע לתפילה היומיומית.

המתפלל הממוצע המבקש לחדש דבר בתפילתו ולהשיב לה את חיותהּ, לא ימצא בספר זה מזור למצוקתו. בעיית המונוטוניות שבתפילה, הפיכתה לתפילת קבע הבאה על חשבון התחנונים, נידונה בספרים אחרים הנפוצים בשנים האחרונות. בקשתו של הספר "תפילת שמונה עשרה ויסודות האמונה" היא צנועה יותר - הצעדת הקורא כך שיבין הבנה בסיסית של מילות הברכה. ואת המשימה הזו הוא ממלא בכבוד.

תפילת שמונה עשרה ויסודות האמונה הרב עזרא ביק הוצאת מגיד 267 עמודים

(צילום: יחצ)