שאל את הרב

כתיבה בחול המועד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/02/12 20:02 טו בשבט התשעב

שאלה

בס"ד

אני לא כל כך מבין... גיליתי שאסור לכתוב בחול המועד. איך זה יכול להיות? מעולם לא הקפדנו על זה בכלל!

אפשר בבקשה את המקורות לאיסור? והאם יש מתירים?

ומה עם כתיבה במחשב?

בטוח שאין היתר לכתוב/לצייר בחול המועד?

תודה

תשובה

שלום רב,
הלכות חול המועד הם הלכות שהמון אנשים מקילים בהם, אם מחוסר ידיעה, או מחוסר הבנה מה משמעותם של איסורי חול המועד.
אני מעתיק מספר סדר היום (לר´ מנשה בן מכיר מצפת) לגבי חול המועד:
"ולכן אין לאדם לעסוק בשום מלאכה לא גדול´ ולא קטנ´ ולא התירו כי אם דבר האבד ושיהי´ נקל לעשות. ולא יאמר אדם כיון שאיני יכול לעשות בהם מלאכה אוכל ואשתה ואטייל ואשמח בהם כי אין זה כוונת הי"ט והמועדים חלילה להאמין זה והפתאים והסכלים לבם נוטה לסכלות זה אבל האמת לא ניתנו י"ט לישראל אלא כדי שיהיו פנויים מעסקם ומלאכתם ויעסקו בתורה ובלי טרדה ובלי מחשבה והם ימי רצון ומוצלחים בלמודם לכן אין לאדם לאבד אותו במאכל ומשתה ושינה וטיול אלא כל א´ יעמוד במקומו המיוחד לו ויעסוק במה שחננו האל י"ו בעלי מקרא במקרא בעלי משנה במשנה בעלי גמרא בגמרא ולא מפני זה תענג נפשו אלא יאכל דברים טובים ומוטעמים וישתה כראוי לו"
כלומר, ימי חול המועד נועדו להתעלות רוחנית, שהרי הם בתוך ימי החג, וכדאי לנצל את החג לזמן רוחני.

המקורות לאיסור כל מלאכה הם בשולחן ערוך הלכות חול המועד, סימן תקל, ומפורש בסימן תקמה, סימן שנקרא:"דיני כתיבה בחול המועד" ובו מפורטים כל ההלכות של כתיבה".
יש מספר היתרים שמופיעים בעיקר בסימנים תקל, ובסימן תקמה בכמה וריאציות, נתמקד בשניים יותר מציאותייים:
א. דבר האבד - אם הכתיבה היא כדי שלא יאבד דבר מה, איזה פטנט, או חידוש, דבר שאם יחכו עד אחרי חול המועד, הוא יאבד, או לא יוכלו לעשות אותו בכלל.
ב. צורך המועד - אם צריך לעשות רשימת קניות בשביל חול המועד, או בשביל חג שני (גם בסוכות) מותר לכתוב, כמו כן ייתכן שגם אם צריך להכין איזה שלט לחול המועד, למישהו שמגיע מחו"ל, או דברים דומים ניתן לכתוב.

כתיבה במחשב, שמעתי מר´ אברהם שפירא זצ"ל שהתיר, כי הבין שאין זה נחשב מעשה אומן שאסור, וניתן גם לומר שאין זה נחשב כתב המתקיים, (כמו שמובא ברמ"א עצמו סימן תקמה סעיף ז), אמנם לדעת אחרים (ר´ שלמה זלמן אויערבך) אם שומרים את הכתיבה, זה נחשב כתיבה מתקיימת. כמו כן לדעת הרב עובדיה ביביע אומר (ח, מח) גם כן מותר.

בהצלחה
עקיבא

כתבות נוספות