שאל את הרב

הסכם קדם נישואין

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 08/07/07 16:02 כב בתמוז התשסז

שאלה

בס"ד

כבוד הרב שלום וברכה,

שאלתי מתחלקת ל-2:

1. אני מאמינה כי תורתנו היא תורת חיים, תורה מוסרית וצודקת. מזה זמן רב קשה לי הסוגיה של מתן גט. אני לא מבינה מדוע כל עוד הבעל איננו מסכים לתת גט לאשתו-היא איננה "משוחררת" הרי היא אדם בפני עצמו היא לא רכוש של הבעל. לצערי שמעתי סיפורים רבים מדי על גברים שמנצלים כוח זה(שניתן להם בעצם במסגרת ההלכה)ונוקמים באשה וכך האשה מוצאת את עצמה לכודה ואסורה במשך שנים רבות. אני יודעת שבתורה יש חוקים שאיננו יכולים לדעת את טעמם,אך בעניין זה אני באמת מתקשה להבין מדוע ניתן לגבר כוח כזה, קשה לי להתחמק מהמחשבה שהאשה מופלית לרעה . אומנם בעבר היו מכים את הבעל עד שהיה נותן גט אך כיום לא עושים זאת, אז מדוע אם כן לא מוצאים אמצעי לחץ שווה משקל למתן המכות (יש גברים שגם מאסר, קנס וחרם לא גורם להם לתת גט).רציתי באמת ובתמים לקבל תשובה על כך כי עניין זה מטריד אותי זמן רב. זה מוביל אותי לשאלתי השנייה:

2. לאור המקרים הקשים של המסורבות והעגונות הוצע הסכם הנקרא "הסכם קדם נישואין" אני יודעת שהדעות בנוגע להסכם זה חלוקות ורציתי לדעת מה דעת הרב על כך, האם יש מניעה הלכתית לחתום עליו? .

אשמח לקבל תשובות לשאלותיי הן נשאלות מתוך רצון אמיתי לדעת ,

תודה רבה,

מיקי

תשובה

1.את צודקת לחלוטין בשאלה. במשך דורות רבים אכן חכמים דאגו שלא יהיה כדבר הזה בישראל, וכאשר הגיעו למסקנה שעל הגבר לגרש את אשתו, הם מצאו דרכים הלכתיות להכרחי אותו לתת גט. לצערינו במהלך הגלות ובעיקר מאז המוסד המרכזי של עולם ההלכה סנהדרין נתבטל, אין כח מרכזי שמקובל על כולם שיוכל לקבל החלטות בנושאים כאלו , רבו המחלוקות וכתוצאה מכך החששות וממילא החומרות. יש גם בימינו אפשרות לעשות כל מיני דברים גם כשאין סנהדרין כגון נישואין על תנאי וכדומ', אך יש אגפים בציבור הדתי שמתנגדים לכל הצעה לפיתרון. הרבה פעמים ההתנגדות היא תוצאה של החשש מהרפורמים, שהוליד את האימרה של החתם סופר ש'חדש אסור מהתורה'. זה עצוב מאוד, ואכן יש נשים שסובלות מכך. אני מקווה שיקום גדול אמיץ שיצא נגם הזרם הזה , אך כרגע לא קם מישהו כזה.
2. גם זה אחד הפתרונות שהוצעו, וכם הוא שנוי במחלוקת ולא מוסכם על כולם. תעשי חיפוש ותמצאי שכבר התיחסתי לכך.

כתבות נוספות