שאלה
בס"ד
מי לא שמע פעם את הקריאה: "[אתה עצור בשם החוק]!"?
ללא מערכת חוקים כלשהי, ועד כמה שהם נראים נוקשים – לא הייתה שום חברה מצליחה להחזיק מעמד.
גם בפרשה שלנו – פרשת בחוקותי, מוזכר המושג חוק:
"אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם" (ויקרא פרק כ"ו פסוק ג').
אז מה ההבדל בין המצוות – שאלה בעצם הוראת הדרך כיצד יש להתנהג ע"פ התורה, לבין חוקים?
כאן מפרש רש"י את המושג "חוק" בצורה אחרת – "שתהיו עמלים בתורה".
הכוונה, החוק עצמו הוא דבר נוסף שצריך לקיים, [מעבר] למצוות – לעמול בתורה.
אז מה זה "[עמל]" בעצם?
אנחנו פוגשים שוב את המושג "עמל" בסיום מסכת:
"אנו עמלים והם עמלים - אנו עמלים ומקבלים שכר, והם עמלים ו[אינם] מקבלים שכר".
זה ממש לא הוגן!
למה יש מישהו שעמל – ו[לא מקבל] שכר?
החפץ חיים מביא משל:
משל לאדם שהזמין חליפה מחייט, וכשבא לקחת אותה – התברר שהיא לא מתאימה למידות שלו.
"וואי, איזה חליפה! אבל תוכל להכין לי יותר טובה – כזאת שתתאים לי?" שאל הקונה.
"תשמע, אין בעיה, רק תשלם לי גם על זאת ש[כבר עשיתי]" ענה החייט.
"מה?! אבל באתי לקנות חליפה שמתאימה לי! רק עליה אשלם!" רטן הקונה.
"אבל עבדתי המון זמן על החליפה הראשונה!" טען כנגד החייט.
"כן, אבל התשלום לא על [העמל] – אלא על [התוצאה]!" נתן הקונה מכה ניצחת.
כאן מסיים החפץ חיים את המשל, ומלמד נמשל חשוב מאוד שהתורה רוצה [לחוקק לנו].
שכר לימוד התורה הוא [לא עבור הידיעה]!
"והם עמלים ואינם מקבלים שכר" על [עצם] העמל!
"ר׳ יוחנן... אמר הכי:
...אשרי מי שגדל בתורה ו[עמלו] בתורה, ועושה נחת – רוח ליוצרו!" (גמרא בבלי ברכות, דף י"ז עמוד א').
כמה הצלחנו, כמה הבנו – זאת לא הנקודה החשובה ביותר.
העיקר זה העמל - זה הכי נותן נחת רוח לקב"ה!
אז יאללה – לעבודה?
שבת שלום!
חבים מקשיבים
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו